جام ملت‌های آسیا؛ زور هند به استرالیا نرسید، رویای چینی در بازی اول متوقف شد

مصاف استرالیا در برابر هند در روز شنبه ۱۳ ژانویه
مصاف استرالیا در برابر هند در روز شنبه ۱۳ ژانویه Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در دومین روز از هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی کشور قطر سه دیدار انجام شد. در روز اول، تیم ملی فوتبال قطر در نخستین بازی موفق شد در نمایشی بی‌نقص حریف خود، لبنان را با سه گل شکست دهد. تیم ملی فوتبال ایران نیز قرار است نخستین بازی خود را در مقابل فلسطین در روز یکشنبه انجام دهد.

آگهی

در روز دوم این رقابت‌ها، تیم‌های استرالیا و هند، چین و تاجیکستان، و سوریه و ازبکستان بازی داشتند.

آمادگی جسمانی استرالیا در بازی برابر هند

تیم ملی استرالیا در اولین بازی از «گروه ب» در ورزشگاه احمد بن علی به مصاف تیم ملی هند رفت و دو بر صفر برنده شد.

این رویارویی تقریبا شبیه یک بازی خانگی برای هند بود چرا که تماشاگران حاضر در ورزشگاه عمدتا از اتباع یا مهاجران هندی حاضر در دوحه بودند و عامدانه کاری می‌کردند که حضورشان در ورزشگاه احساس شود،‌ طوریکه علیرغم تسلط اولیه استرالیا، در تشویق تیم کشورشان کم نگذاشتند.

علی رغم‌ موقعیت‌های فراوان استرالیا در نیمه نخست، در نهایت ۴۵ دقیقه نخست گلی در بر نداشت تا دو تیم راهی رختکن شوند و خود را برای نیمه مربیان آماده کنند.

شادی پس از گل بازیکن استرالیا در برابر چشمان تماشاچیان هندی
شادی پس از گل بازیکن استرالیا در برابر چشمان تماشاچیان هندیآسوشیتدپرس

اما بلافاصله پس از شروع نیمه دوم، گل استرالیا باعث بهت تماشاگران هندی شد. در دقیقه ۵۴ ارسال بویل از سمت راست با اشتباه دروازه‌بان هند مقابل جکسون اروینگ قرار گرفت و او با پای چپ دروازه حریف را باز کرد.

در دقیقه ۷۳ نیز حرکت زیبای مک‌گری تعویضی از سمت راست با پاس عرضی این بازیکن همراه شد تا جردن باس با یک بغل پا دروازه خالی را باز کند. گل دوم استرالیا باعث شد که هم تیم هند و هم تماشاگران به کلی ناامید شوند.

اولین داور زن در مسابقات مردان جام ملت‌های آسیا

داور ژاپنی بازی تیم‌های استرالیا و هند
داور ژاپنی بازی تیم‌های استرالیا و هندآسوشیتدپرس

این مسابقه یک ویژگی دیگر هم داشت و شاهد حضور اولین داور زن در مسابقات جام ملت‌های آسیا بود. یوشیمی یاماشیتا از ژاپن به عنوان داور وسط به همراه کمک داورانش یک تیم داوری سه نفره زنان را در این بازی تشکیل دادند.

از همان ابتدا مشخص شد که هند در برابر آمادگی جسمانی استرالیا کم آورده است، چه بسا استرالیا به عنوان قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ به طور مرتب در مصاف‌های تک به تک پیروز می‌شد.

رویای چینی به شرمساری ختم شد

در دومین بازی روز شنبه، تیم فوتبال چین رقابت‌های خود در جام ملت‌های آسیا را با تساوی صفر بر صفر مقابل تاجیکستان آغاز کرد و باعث شرمساری بیشتر پس از رسوایی فساد مالی اخیر شد.

چین به عنوان تیمی که در مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۴ یکی از فینالیست‌ها بود و هم‌اکنون هم در رده ۷۹ جهان قرار دارد، تا حد زیادی از حریف تاجیکستانی خود که در رده‌ ۱۰۶ جهانی است، موفق‌تر ظاهر شده بود.

این نتیجه تساوی در حالی برای چین رقم خورد که ضربه سر دیرهنگام «ژو چنجی» در دقیقه ۸۲ توپ را وارد دروازه حریف کرد، ولی داور عربستانی با استفاده از کمک‌داور ویدئویی (وی.اِی.آر) این گل را آفساید و مردود اعلام کرد.

در پایان بازی هم صدای همه هواداران چینی بلند شد.

این بازی در شهر دوحه تنها چند روز پس از آن برگزار شد که «لی تی» سرمربی سابق تیم فوتبال چین در تلویزیون ظاهر شد و اعتراف کرد که برای به دست آوردن شغلش معادل ۴۰۰ هزار یورو رشوه داده و در دست‌کاری نتایج ‏بازی‌های لیگ فوتبال این کشور هم دست داشته است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین دلش می‌خواهد کشورش به یک قدرت جهانی در زمینه فوتبال تبدیل شود. این از همان جنس جاه‌طلبی‌های چینی بود که باعث شد این کشور در عرض چند دهه توانست از محرومیت به دومین اقتصاد بزرگ جهانی تبدیل شود.

تیم فوتبال چین، تنها یک بار در سال ۲۰۰۲ میلادی به رقابت‌های جام جهانی فوتبال مردان راه یافت و در تمامی بازی‌های خود شکست خورد.

شی جین پینگ در سال ۲۰۱۱ یعنی حدود یک سال قبل از اینکه رهبر چین شود، چشم‌اندازی تبدیل شدن به یک ابرقدرت فوتبال ترسیم کرد. او یک برنامه سه مرحله‌ای را برای تیم ملی مردان چین ترسیم کرد: گرفتن جواز دوباره حضور در مسابقات جام جهانی، میزبانی جام جهانی و قهرمانی در جام جهانی.

گل آفساید چین در برابر تاجیکستان
گل آفساید چین در برابر تاجیکستانآسوشیتدپرس

تیم فوتبال چین به تازگی در دوم ژانویه در یک مسابقه تدارکاتی نیز از تیم هنگ کنگ، شهر ۷.۵ میلیون نفری جنوب چین، با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد.

ازبکستان و سوریه

در سومین و آخرین بازی روز دوم رقابت‌ها، ازبکستان به عنوان تیم رده ۶۸ام رده‌بندی فیفا در برابر تیم سوریه در جایگاه ۹۱ رده‌بندی قرار گرفت. 

آگهی

این بازی در نهایت با نتیجه تساوی صفر بر صفر پایان یافت.

سوریه در این دیدار یک بار موفق به گلزنی شد که داور، گل ابراهیم حصار را مردود اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جام ملت‌های آسیا؛ مانچینی مچ برانکو را خواباند، نبود ستاره‌های سعودی احساس نشد

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم