مبادله بزرگترین گروه اسرای جنگ روسیه و اوکراین با میانجی‌گری امارات انجام شد

عکس آرشیوی از سربازان روس آزادشده در تاریخ یکم دسامبر ۲۰۲۲
عکس آرشیوی از سربازان روس آزادشده در تاریخ یکم دسامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای اوکراین و روسیه روز چهارشنبه از انجام اولین مبادله اسیران جنگی خود بعد از نزدیک به پنج ماه خبر دادند؛ رویدادی که به موجب آن بیش از ۲۰۰ نفر از سوی هر کدام از طرفین پس از یک مذاکره پیچیده با میانجی‌گری امارات عربی متحده آزاد شدند.

آگهی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ۲۴۸ پرسنل نظامی روس توسط اوکراین تحویل داده شدند. در طرف مقابل، کی‌یف نیز اعلام کرد که ۲۳۰ نفر از جمله شش غیرنظامی به وطن خود بازگشتند. 

این توافق، بزرگترین مبادله سربازان میان دو کشور، از آغاز جنگ روسیه و اوکراین بوده است.

وزارت خارجه امارات عربی متحده نقش خود در میانجی‌گری برای این تبادل اسرا را تایید و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مبادله به دلیل «روابط دوستانه قوی» با مسکو و کی‌يف امکان‌پذیر شده است.

امارات همچنین به دو طرف درگیر در این جنگ پیشنهاد داد تا هم در مسائل بشردوستانه از این دست و هم در یافتن راه‌حلی صلح آمیز برای پایان جنگ تلاش کنند.

ویدئوی منتشر شده توسط مقامات اوکراینی نشان می‌دهد که اسرای آزاد شده با پرچم آبی و زرد این کشور از اتوبوس پیاده می‌شوند، سرود ملی می‌خوانند و شعار میهن‌پرستانه «سرفراز باشی اوکراین» را فریاد می‌زنند.

به نظر می‌رسد اکثر آن‌ها، اما نه همه، در سلامت کامل هستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دفاع روسیه نیز ویدئوی مشابهی از بازگشت زندانیان یونیفرم‌پوش که با اتوبوس به بلگورود می‌رسند، منتشر کرد. مردی که معلوم نبود نامش چیست در این ویدئو می‌گوید: «پنج ساعت دیگر به خانه می‌رسم، از این بابت خیلی خوشحالم.»

علیرغم فقدان گفتگو در مورد چگونگی پایان دادن به این جنگ ۲۲ ماهه، کی‌یف و مسکو از ماه‌های اولیه تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بارها اقدام به تبادل اسرای جنگی کردند؛ با این وجود اینگونه تبادلات در سال ۲۰۲۳ میلادی با کاهش مواجه شد و آخرین مورد آن نیز در ماه اوت یعنی پنج ماه پیش بود.

زلنسکی: هر چه اسرای روسی بیشتر، شانس تبادل بالاتر

کیریلو بودانوف، رئیس آژانس اطلاعات نظامی اوکراین نیز به «نقش مستقیم امارات عربی متحده» در به سرانجام رسیدن این توافق اشاره کرد و گفت: «پس از یک مدت زمان طولانی، بالاخره موفق شدیم یک مبادله زندانیان بسیار دشوار را به سرانجام برسانیم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در این خصوص گفت که امروز «واقعا یک روز عالی برای اوکراین» است و قول داد تا با افزایش تعداد اسرای روسی، بر موجودی آنچه او «صندوق مبادله» نامید، بیفزاید تا در آینده مبادلات بیشتری انجام پذیرد.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: «هرچه تعداد روس‌های بیشتری را اسیر کنیم، مذاکرات در مورد مبادله مؤثرتر خواهد بود.»

او گفت که برخی از آزادشدگان قبلا به عنوان افراد مفقود شده اعلام شده بودند.

اسرای اوکراینی آزادشده از شاخه‌های مختلف نیروهای مسلح این کشور بودند. برخی از این افراد از جمله کسانی بودند که در عملیات حدودا سه ماهه دفاع از کارخانه فولاد آزوفستال در بندر ماریوپل قبل از تصرف به دست نیروهای روسی در ماه مه ۲۰۲۲ میلادی شرکت داشتند.

در طرف دیگر، بیانیه وزارت دفاع روسیه آورده است که زندانیان آزاد شده تحت معاینات پزشکی و درمان قرار خواهند گرفت.

تاتیانا موسکال‌کووا، کمیسر حقوق بشر روسیه، از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی کشورش برای تلاش‌هایشان در این تبادل تشکر کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله موشکی سنگین روسیه به مناطق مختلف اوکراین ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت

شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد