واکنش‌ها به کشته‌شدن مرد شماره ۲ حماس؛ اسرائیل: این حمله نه به لبنان و حزب‌الله بلکه به حماس بود

صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت که در حمله‌ای پهپادی کشته شد
صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت که در حمله‌ای پهپادی کشته شد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران «ترور شیخ صالح العارُوری» را که در جریان آن به گفته تهران یک فرمانده «جریان مقاومت» و دو تن از فرماندهان شاخه نظامی حماس نیز کشته شدند به شدت محکوم کرد.

آگهی

کشته شدن صالح العاروری، مرد شماره دو دفتر سیاسی حماس در حمله‌ای پهپادی سه‌شنبه شب به بیروت که به گفته رسانه‌های لبنانی از سوی اسرائيل صورت با واکنش‌هایی همراه شده است.

ارتش اسرائيل بدون اظهار نظر در خصوص این حمله و حاصل آن که به کشته شدن معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت و چهار نفر دیگر به اضافه شماری مجروح منجر شد، اعلام کرده است که برای مقابله با هر سناریو و هر گونه اقدام انتقام‌جویانه‌ای در اوج آمادگی قرار دارد.

مشاور نتانیاهو: این حمله نه به لبنان و حزب‌الله بلکه به حماس بود

از سوی دیگر یک مشاور رسانه‌ای نخست وزیر اسرائیل ضمن اشاره به اینکه تل‌آویو مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است گفت: «بدیهی است که در لبنان، اهداف زیادی برای حمله به حزب الله وجود دارد، اما هر کسی که این حمله را انجام داد، بسیار دقیق و هدفمند عمل کرده و به دنبال هدف قرار دادن حماس بوده؛ زیرا اسرائیل در حال جنگ است... هر کسی که این کار را انجام داده، با حماس مشکل دارد.»

مارک رگوف، سخنگوی رسانه‌های خارجی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با شبکه «ام اس ان بی سی» افزود که نباید «این را حمله به لبنان و یا سازمان تروریستی حزب‌الله دانست» بلکه «این حمله به حماس تلقی می‌شود و این بسیار واضح است.»

ایران: «ترور العاروری قطعا جوششی دیگر در رگ‌های مقاومت ایجاد خواهد کرد»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران کشته شدن نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت را محکوم کرد و اسرائیل را عامل آن دانست.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران «ترور شیخ صالح العاروری» که در جریان آن یک فرمانده جریان مقاومت و دو تن از فرماندهان شاخه نظامی حماس موسوم به گردان‌های القسام نیز کشته شدند را به شدت محکوم کرد.

آقای کنعانی این حمله را «جنایتی» از جانب اسرائیل و «نتیجه درماندگی و شکست سنگین و غیرقابل ترمیم رژیم صهیونیستی در برابر ملت مقاوم فلسطین» دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین «نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی لبنان توسط رژیم متجاوز صهیونیستی» را محکوم کرد و خواستار واکنش فوری نهادهای بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد به این حمله شد که به گفته وی عواقب آن متوجه اسرائيل و حامیانش خواهد بود.

حزب‌الله: ترور العاروری بدون پاسخ نخواهد ماند

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت اعلام کرد که «ترور این رهبر فلسطینی»، رزمندگان جبهه مقاومت در لبنان، سوریه، عراق و یمن را که پشتیبان حماس در جنگ علیه اسرائیل هستند، متوقف نخواهد کرد.

در بیانیه جنبش شیعی تحت حمایت ایران آمده است: «ما جنایت کشتن صالح العاروری و یارانش در قلب ضاحیه بیروت را تجاوز خطرناکی به لبنان و مردم این کشور، و همچنین به امنیت، حاکمیت و مقاومت لبنان می‌دانیم.»

حزب‌الله در بیانیه خود این «ترور» را «تحولی خطرناک در درگیری بین اسرائیل و محور مقاومت» خوانده و تاکید کرده است که این «جنایت بدون پاسخ و مجازات» نخواهد ماند.

عکس آرشیوی از دیدار صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت و زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی با حسن نصرالله
عکس آرشیوی از دیدار صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت و زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی با حسن نصراللهUncredited/AP

رئیس دفتر سیاسی حماس «حمله بزدلانه» اسرائيل را محکوم کرد

اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس و رئیس دفتر سیاسی این جنبش فلسطینی سه‌شنبه شب «حمله اسرائیل» به بیروت که در جریان آن معاون وی صالح العاروری کشته شد را «بزدلانه» خواند و محکوم کرد.

آقای هنیه همچنین تایید کرد که در حمله صورت گرفته به یک پایگاه حزب‌الله، دو فرمانده شاخه نظامی حماس به نام‌های «سمیر فندی ابوعامر» و «عزام الاقرع ابو عمار» به همراه صالح العاروری کشته شده‌اند.

وی همچنین بدون ارائه جزئیات بیشتر شمار کشته شدگان حمله یاد شده را بیش از میزان اعلام شده دانست و همچنین اسرائیل را به نقض حاکمیت لبنان و تشدید درگیری‌های جاری متهم کرد.

از سوی دیگر، برخی منابع خبری از جمله العربیه اعلام کرد که جنبش حماس در پی حمله سه‌شنبه شب اسرائيل به بیروت از میانجی‌گران جنگ غزه خواسته است تا هرگونه مذاکره بر سر برقراری آتش‌بس یا تبادل اسرا با گروگان‌ها را متوقف کنند.

رئیس دستگاه امنیتی لبنان حمله به حاکمیت کشورش را محکوم کرد

عباس ابراهیم، رئیس دستگاه امنیتی لبنان با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی کشتن صالح العاروری را محکوم کرد و «اقدام به ترور» وی را تلاشی از جانب اسرائیل برای فرار رو به جلو پس از شکست در دستیابی به اهداف تعیین شده در غزه به جز جنایات جنگی و کشتار جمعی دانست.

وی همچنین پس از این حمله، سوالاتی را درباره سرنوشت قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که به جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل پایان داد، مطرح کرد.

گفتنی است که همزمان با ادامه واکنش‌ها به کشته شدن معاون دفتر سیاسی حماس در یک حمله پهپادی، درگیری‌ها در مرز لبنان با اسرائيل در پی تبادل آتش توپخانه و شلیک موشک از جانب حزب‌الله و نظامیان اسرائیلی شدت گرفته است.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده ارشد حزب‌الله از حمله پهپادی اسرائیل جان سالم به در برد

مراسم تشییع جنازه صالح العاروری با حضور هزاران نفر در بیروت برگزار شد

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است