چرا سازمان اطلاعات هلند بعد از جنگ جهانی دوم از یهودیان جاسوسی می‌کرد؟

گروهی از یهودیان لهستانی که به دست سربازان آلمان نازی تبعید می‌شوند
گروهی از یهودیان لهستانی که به دست سربازان آلمان نازی تبعید می‌شوند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس اسناد از طبقه بندی خارج شده، یهودیان بازمانده از هولوکاست در آمستردام به عنوان «تهدیدی برای دموکراسی» تا دهه ۱۹۸۰ تحت نظارت و جاسوسی سرویس امنیت داخلی هلند قرار داشتند.

آگهی

بنا به این گزارش، سرویس‌های مخفی هلند در همین راستا سال‌ها اعضای کمیته آشویتس این کشور را زیر نظر داشته و در جلسات آنها نفوذ کرده‌اند.

تجزیه و تحلیل ۷۱ هزار پرونده از طبقه بندی خارج شده توسط سرویس امنیت داخلی هلند نشان می‌دهد که بسیاری از یهودیان بازمانده از هولوکاست که پس از جنگ دوم جهانی به این کشور بازگشته‌اند تحت جاسوسی قرار گرفته‌اند.

این پرونده‌های عمدتا ویرایش نشده که توسط اداره آرشیو ملی هلندد نگهداری می شود از سال ۲۰۲۲ در معرض دید عموم قرار گرفته است.

اسناد گنجانده شده در این پرونده‌ها به طور آشکار نظارت گسترده سرویس‌های مخفی هلند را بر فعالیت بهودیان بازمانده از هلوکاست در این کشور به اثبات می‌رساند.

این سرویس‌ها همچنین اعضای کمیته آشویتس هلند را که توسط بازماندگان یهودی هلوکاست در سال ۱۹۵۶ تأسیس شده بود، زیر نظر داشته و به عنوان گروهی افراطی در جلسات آنها نفوذ کرده است.

اعضای این کمیته معمولا گزارش‌هایی در مورد مراسم آتی بزرگداشت هولوکاست در هلند و سفرهای سازماندهی شده برای بازدید از اردوگاه‌های کار اجباری در دیگر کشورها دیگر تهیه و تنظیم می‌کردند.

در جلسات این کمیته همچنین یهودیان هلندی به آسیب‌های اقتصادی و مشکلات پزشکی که در نتیجه تبعید از هلند به اردوگاه‌های کار اجباری متحمل شده بودند، پرداخته و آنها را با دیگر اعضا به اشتراک می‌گذاشتند.

خاخام اسرائیل سینگر، رئیس کنگره جهانی یهودیان به عکسی از اردوگاه کار اجباری آشویتس نگاه می‌کند (آرشیوی)
خاخام اسرائیل سینگر، رئیس کنگره جهانی یهودیان به عکسی از اردوگاه کار اجباری آشویتس نگاه می‌کند (آرشیوی)MARKUS SCHREIBER/AP

یک شهروند یهودی در خصوص این افشاگری به روزنامه هلندی «هت پارول» چاپ آمستردام گفت: «چه افراط‌‌گرایی در میان گروهی از یهودیان قدیمی که از اردوگاه‌های نازی زنده بیرون آمدند، وجود دارد؟ این افراد کارهای خوبی برای جلب توجهات به سوی قربانیان انجام می‌دهند.»

وی افزود: «هیچ کس از این ماجرا خبر نداشت؛ وقتی این اسناد را می‌خوانید واقعا اشک در چشمان شما جاری می شود. همه نام هایی که می‌بینید افرادی هستند که سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. تقریباً همه آنها خانواده های خود را از دست داده‌اند. با این حال آنها به عنوان دشمنان کشور تلقی شده و هدف قرار گرفته‌اند.»

بر اساس این گزارش، پلیس گمرک هلند نیز در جاسوسی از بازماندگان یهودی به نفع سرویس‌های مخفی این کشور مشارکت داشته است.

ماموران پلیس گمرگ در این زمینه گزارش‌هایی را از رفت و آمد افراد به لهستان، کشوری که بزرگترین اردوگاه‌های کار اجباری در آن قرار داشت، تهیه و در اختیار سرویس‌های مخفی قرار می‌دادند.

در گزارش رسانه‌های هلندی آمده است که سرویس سابق امنیت داخلی هلند که اکنون «سرویس اطلاعات و امنیت عمومی» نان گرفته، با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده است که «تحقیقات در این خصوص باید در چارچوب جنگ سرد و تهدید کمونیسم بررسی شود.»

در این بیانیه آمده است: «بازماندگان هولوکاست به عنوان افرادی افراط‌گرا یا تهدیدی برای دموکراسی تلقی نشده‌اند؛ سرویس امنیت داخلی تنها برای افراد مرتبط با کمیته ملی آشویتس که آن را یک سازمان و جبهه کمونیستی می‌دانست، استثنا قائل شد.»

در یکی از جلسات گزارش شده توسط سرویس سابق امنیت داخلی هلند، اعضای کمیته آشویتس به اعتراض علیه سهل انگاری در مجازات ویلی لاگز، جنایتکار جنگی آلمانی که ریاست سرویس مخفی نازی را بر عهده داشت، پرداخته بودند.

لاگز که مسئولیت هماهنگی برای تبعید حدود ۷۰ هزار یهودی به اردوگاه‌های کار اجباری متوجه او بود در هلند محاکمه و به اعدام محکوم شد.

با این حال حکم اعدام علیه این جنایتکار جنگی آلمانی هرگز در هلند اجرا نشد و پس از مدتی به مجازات حبس ابد تغییر کرد.

لاگز با ادعای بیماری لاعلاج سرانجام از زندان آزاد شد و به آلمان سفر کرد؛ او پنج سال آخر عمر خود را در آزادی و به دور از حبس گذراند.

پرونده‌های آرشیوی از طبقه بندی خارج شده همچنین حاوی جزئیات جلساتی است که در آن اعضای کمیته آشویتس در خصوص پیگیری غرامت برای یهودیانی بازمانده از جنگ بحث و گفتگو می‌کردند.

آگهی

روزنامه «هت پارول» دوازده سال پیش در گزارشی اعلام کرده بود که بیش از ۳۰۰ یهودی ساکن آمستردام باید مالیات آپارتمان‌ها یا املاکی را که در اختیار آنها بود ولی کسی در آن زندگی نمی‌کرد زیرا به اردوگاه کار اجباری فرستاده شده بودند، می‌پرداختند.

این رسوایی برای نخستین بار توسط یک زن هلندی که به عنوان کارآموز در دیجیتالی کردن آرشیو شهر کار می کرد، فاش شد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا؛ بمب منفجرنشده جنگ جهانی دوم برای انفجار در دریا جابجا شد

درز اطلاعات یک شرکت هکری وابسته به دولت چین؛ جاسوسی پکن از کشورها و شهروندان فاش شد

گرتا تونبرگ، فعال سرشناس سوئدی در اعتراض به تغییرات اقلیمی در هلند بازداشت شد