جلیقه‌ای که می‌تواند از مرگ ناگهانی ناشی از حمله قلبی جلوگیری کند

جلیقه ECGI با استفاده از ۲۵۶ حسگر استفاده حجم زیادی از اطلاعات الکتریکی را تنها در عرض ۵ دقیقه در اختیار پزشک می‌گذارد
جلیقه ECGI با استفاده از ۲۵۶ حسگر استفاده حجم زیادی از اطلاعات الکتریکی را تنها در عرض ۵ دقیقه در اختیار پزشک می‌گذارد Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پزشکان و محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) جلیقه جدیدی ساخته اند که می تواند به طور بالقوه برای شناسایی افرادی که در معرض خطر مرگ ناگهانی قلبی هستند مورد استفاده قرار گیرد.

آگهی

بر اساس گزارش سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS)، حدود دو میلیون نفر در بریتانیا مشکلاتی در سیستم الکتریک قلب خود دارند. سیگنال‌های الکتریکی باعث انقباض قلب می شود و ضربان قلب را تنظیم می کند. محققان می‌گویند مشکلات این سیگنال‌ها منجر به اختلال در ریتم ضربان قلب می‌شود.

اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) می‌توانند تصویر واضحی از ساختار و عملکرد عضله قلب به پزشکان ارائه دهند، اما نمی‌توانند نقشه‌های الکتریکی قلب را ترسیم کنند. ضمن اینکه معاینه الکتروکاردیوگرام معمولی (ECG) که از الکترودهای فلزی و ژل استفاده می‌کند، دست و پا گیر و پرهزینه است.

دکتر گابی کپچر، متخصص قلب در مؤسسه علوم قلب و عروق UCL در این خصوص می‌گوید: «این فناوری برای اولین بار به ما این امکان را می دهد که اطلاعات دقیق الکتریکی قلب را جمع آوری کنیم و آنها را بر روی ساختار و عملکرد به روشی ایمن ترسیم کنیم.»

استفاده از جلیقه ECGI (جلیقه تصویربرداری الکتروکاردیوگرافی) آسان است و هزینه زیادی ندارد. این دستگاه از ۲۵۶ حسگر استفاده می کند و تنها در عرض پنج دقیقه حجم زیادی از اطلاعات الکتریکی را به پزشکان ارائه دهد.

نتایج نقشه‌های سه بعدی قلب است که به پزشکان اجازه می‌دهد به جریان الکتریکی قلب که در سراسر قلب منتشر می‌شوند، نگاه کنند. پس از مانیتورینگ جلیقه ECGI، معمولا از بیماران خواسته می شود که تحت اسکن MRI قرار گیرند. سپس داده‌های جلیقه را می توان روی اسکن MRI ترسیم کرد.

پزشکان می‌گویند که ایست قلبی در افراد بدون مشکل قلبی به همان اندازه شایع است که در بیماران قلبی به دلیل ریتم‌های ناگهانی و خطرناک قلب. 

این فناوری برای اولین بار این امکان را می‌دهد که اطلاعات دقیق الکتریکی قلب جمع‌آوری و بر روی ساختار و عملکرد به‌گونه‌ای ترسیم شوند که ایمن باشند. ضمن اینکه می‌توان آن را در مقیاس گسترده تولید کرد و با هزینه‌های پایین در اختیار افراد قرار داد. راز کم هزینه بودن جلیقه ECGI قابلیت استفاده مجدد آن است.

برخلاف الکترودهای فلزی که در معاینه ECG سنتی به لایه‌ای از ژل بین الکترود و پوست نیاز دارند، با توجه به فناوری الکترود خشک، این جلیقه را می توان بعد از هر استفاده شست. 

تونی فارار ۷۷ ساله که این جلیقه را به صورت آزمایشی امتحان کرده می‌گوید تجربه خوبی داشته و احساس راحتی می‌کند. او در ادامه می‌گوید: «فکر می‌کنم اصلا احساسش نمی‌کنید. در واقع می‌توان گفت که انگار شما روی چیزی دراز کشیده‌اید و پس از آن ضربه‌های کوچکی را در پشت احساس می‌کنید و سپس وقتی شروع به پمپاژ می‌کند کمی فشار احساس می‌شود. اما منظورم این است که این فشارها اصلا آزاردهنده نیست.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این جلیقه قبلا روی حدود ۸۰۰ نفر با موفقیت آزمایش شده و نتایج آنقدر مثبت بوده که تولیدکنندگان آن در حال آماده‌سازی برای عرضه گسترده‌تر هستند. 

در حال حاضر از این جلیقه برای ترسیم نقشه قلب افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک یا همان بیماری ماهیچه قلب استفاده می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان رشد قلب یک نوزاد را پس از عمل پیوند قلب «پیشرفتی بزرگ» می‌دانند

دومین فرد دریافت کننده قلب خوک شش هفته پس از پیوند درگذشت

آیا شکلات برای قلب مفید است؟ سازمان غذا و داروی آمریکا سرانجام پاسخ داد