انتقاد کم‌سابقه‌ مشاور رهبر ایران از روسیه؛ ولایتی: موضع مسکو در قبال جزایر سه‌گانه مایه تاسف است

ولایتی
ولایتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در واکنش با همراهی مسکو در ادعاهای امارات در خصوص جزایرسه‌گانه خلیج فارس، مواضع روسیه را باعث تاسف خواند.

آگهی

علی اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی علی خامنه‌ای در گفتگویی که خبرگزاری‌های فارس و تسنیم آن‌را منتشر کرده‌اند به  بیانیه پایانی نشست مشترک کشورهای عربی و روسیه در مراکش واکنش نشان داد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ طرف خارجی نمی‌دهد. 

اظهارات ولایتی در حالی مطرح می‌شود که وزرای خارجه کشورهای عربی و روسیه روز چهارشنبه ۲۹ آذر در نشست همکاری روسیه و کشورهای عربی شرکت کرده بودند در بیانیه پایانی خود ضمن «استثنایی» خواندن سطح روابط دو طرف بر ارتقای همکاری‌های فی‌ما‌بین تاکید کردند. 

همچنین در این بیانیه روسیه همراه با کشورهای عربی خواستار مطرح شدن موضوع جزایر سه‌گانه خلیج فارس در دیوان دادگستری بین‌المللی شده‌است. در این متن آمده که طرفین از راه‌حل‌ها و ابتکارات صلح‌آمیز برای حل مناقشه مالکیت جزایر سه‌گانه استقبال می‌کنند. 

ولایتی در بخش دیگری از گفتگوی خود در خصوص همراهی روسیه با کشورهای عربی می‌گوید: «ما مسئول اقدامات غیرکارشناسی، غیرمنطقی و مداخله‌جویانه کشورهای دیگر نیستیم اما یادآوری می کنیم که باید کشورهای درگیر در منازعات سیاسی، دقت بیشتری در موضع گیری های خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.» 

او همچنین در ادامه با اشاره مشخص‌ به روسیه گفت: «روابط استراتژیک و دوستانه ایران و روسیه به آسانی به دست نیامده و در این خصوص می‌بایست منافع دوجانبه ای و منطقه ای در نظر گرفته شود و در شرایطی که روسیه در شرایط پیچیده بین المللی قرار دارد، اتخاذ بعضی از موضع گیری های وزارت خارجه روسیه باعث تاسف است، هر چند که برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می‌شود که برای به دست آوردن امتیازی کم ارزش و دست نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد کند.» 

اظهارات ولایتی در حالی مطرح می‌شود که روسیه پیش از این هم در تیرماه سال جاری در یک نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ مشترکی از «تلاش‌های صلح آمیز برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکره دوجانبه» حمایت کرده بود. 

وزارت امور خارجه ایران هم روز پنجشنبه به بیانیه جدید در مراکش و حمایت روسیه از آن واکنش نشان داد. ناصر کنعانی سخنگوی این وزارتخانه ضمن محکوم کردن آن بیانیه، تاکید کرد که چنین اقدامات و اظهاراتی «بی‌اساس و مردود» است. 

کنعانی همچنین در ادامه افزود: «اعتراض رسمی خود را به دولت روسیه درباره مواضع غیردقیق و غیرسازنده اخیر این کشور اعلام کردیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این موضع روسیه در میان مخالفان جمهوری اسلامی هم بازتاب داشت و رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران در یاداشتی بیانیه مراکش را «رویدادی تاسف‌بار» خواند و افزود: «ضعف و ناتوانی رژیم در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور موجب صدور این بیانیه شده است. آقای پهلوی در ادامه نوشت: «این رژیم مفهوم استقلال را نیز چون بسیاری مفاهیم دیگر از معنا تهی و امنیت و منافع ملی ایران را وابسته‌ی چین و روسیه کرده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار ویدئویی جدید از علی‌ اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی واکنش برانگیز شد

بیانیه جده؛ نام ایران و جزایر سه‌گانه آن از متن نهایی اتحادیه عرب حذف شد

واکنش ایران به بیانیه مشترک چین و شش کشور عرب: درباره جزایر سه‌گانه با هیچ‌کسی تعارف نداریم