چشم‌انداز شکست دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴؛ اولویت‌های دولت دوم ترامپ چه خواهد بود؟

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چشم‌انداز پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ از همیشه محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

آگهی

بنا به نظرسنجی‌ها دونالد ترامپ با وجود چند پرونده قضایی بخت قابل توجهی برای پیروزی در انتخابات سال آینده دارد. او هم‌اکنون نامزد پیشتاز در میان کاندیداهای حزب جمهوریخواه برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات است.

 این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده نیز برای کسب نامزدی حزب دموکرات راه دشواری پیش‌رو ندارد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که رای‌دهندگان آمریکایی در ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ با انتخابی مشابه چهار سال پیش از آن یعنی گزینش بین دونالد ترامپ و جو بایدن روبرو خواهند بود.

توجه بسیاری از تحلیلگران و روزنامه‌نگارها از هم‌اکنون به تبعات پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات و تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست‌های دولت آمریکا در بسیاری از زمینه‌ها از روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۵ (روز تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب) جلب شده است.

سطح گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های آمریکا درباره سیاست‌های دولت دوم دونالد ترامپ طی روزهای گذشته باعث شد تا کارزار انتخاباتی چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده از متحدان و هواداران خود بخواهد تا با دامن زدن به این گمانه‌زنی‌ها اسباب «انحراف اذهان» از پیام‌های اصلی کارزار را فراهم نکنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نقطه عطف در جنگ اوکراین و خروج آمریکا از ناتو؟

دونالد ترامپ در کنار دیگر رهبران ناتو در سال ۲۰۱۹
دونالد ترامپ در کنار دیگر رهبران ناتو در سال ۲۰۱۹AP Photo

از جمله این گمانه‌زنی‌ها می‌توان به گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره احتمال خروج آمریکا از ناتو در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ اشاره کرد.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مدعی شده است که در صورت بازگشت به کاخ‌سفید می‌تواند «۲۴ ساعته» به جنگ اوکراین پایان دهد. واشنگتن به واسطه کمک‌های نظامی و اطلاعاتی گسترده به اوکراین، اهرم فشار مهمی را در برابر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در اختیار خواهد داشت.

قطع کمک‌های آمریکا به اوکراین یا تهدید به آن می‌تواند کی‌یف را وادار به انعطاف برای مذاکره با روسیه در راستای پایان دادن به جنگ کند. این در حالی است که کشورهای اروپایی با وجود حمایت‌هایی که تاکنون از کی‌یف انجام داده‌اند قادر به پر کردن جای خالی آمریکا به عنوان حامی اصلی اوکراین در جنگ نیستند. 

برخی از متحدان دونالد ترامپ در کنگره آمریکا از هم‌اکنون به دنبال قطع یا کاهش کمک‌های واشنگتن به اوکراین هستند. سیاستی که کاملا هم‌راستا با شعار «نخست آمریکا» است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ با آن دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد. 

دونالد ترامپ در دوره نخست اقامتش در کاخ‌سفید از متحدان کشورش در پیمان آتلانتیک شمالی به دلیل عدم اختصاص بودجه کافی به امور نظامی انتقاد کرده بود. پیروی از این منطق می‌تواند روزهای پرتنشی را در روابط واشنگتن با نزدیک‌ترین متحدان خود در پایتخت‌های اروپایی رقم بزند. 

دولت دوم دونالد ترامپ ممکن است به طور جدی خروج آمریکا از ناتو یا تهدید به این اقدام را به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز مدنظر داشته باشد. 

تسویه حساب احتمالی با مخالفان سیاسی و کارکنان دولت فدرال

دونالد ترامپ
دونالد ترامپAP Photo

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست هم در گزارشی به طرح دونالد ترامپ برای مجازات رقبای سیاسی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته است. سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته است که دیکتاتوری دونالد ترامپ به شکل روزافزونی «غیرقابل اجتناب» به نظر می‌رسد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به طرح‌ها و پیشنهادهای اندیشکده‌های محافظه‌کار آمریکایی برای دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اشاره کرده است.

این طرح‌ها تنها برای سناریوی احتمالی پیروزی دونالد ترامپ تهیه نشده است. محافظه‌کاران آمریکایی و مقام‌های سابق دولت اول دونالد ترامپ آماده‌اند که طرح‌ها و پیشنهادهای خود را در صورت پیروزی هرکدام از نامزدهای نزدیک به خود در برابر جو بایدن به اجرا بگذارند.

یکی از این پیشنهادها پاکسازی بخش‌هایی از دولت فدرال است که در دوره اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با او اصطکاک داشتند. گفته می‌شود در میان این پیشنهادها اخراج حدود ۵۰ هزار نفر از کارکنان دولت فدرال در دستور کار قرار خواهد گرفت. دونالد ترامپ و متحدانش از «دولت پنهان» که به کارکنان عالی‌رتبه و بانفوذ وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی اشاره دارد به عنوان یکی از موانع پیش‌روی اجرای برنامه‌های خود یاد می‌کنند. 

این واقعیت قابل کتمان نیست که شماری از مقام‌های دولتی در نهادهای مختلف مانند پلیس فدرال، وزارت دادگستری، پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی در دور اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در برابر برخی تصمیم‌های رئیس‌جمهوری مقاومت می‌کردند. شماری از آنها به عنوان منابع آگاه و ناشناس با رسانه‌های مصاحبه می‌کردند و اطلاعاتی را که دولت ترامپ مایل به افشای آنها نبود در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دادند. 

در حالت عادی تنها حدود چهار هزار نفر از کارکنان دولت فدرال منصوبان سیاسی محسوب می‌شوند که با تغییر دولت جای خود را به فرد دیگری می‌دهند. 

آگهی
تظاهرات هواداران فرهنگ «ووک» در آمریکا
تظاهرات هواداران فرهنگ «ووک» در آمریکاAP Photo

مقابله با سیاست‌ها و دستورالعمل‌های هم‌راستا با فرهنگ «ووک» (Woke) که بر لزوم جبران تبعیض‌هایی که گروه‌های اقلیت با آن روبرو بوده‌اند تاکید می‌کند از دیگر دستور کارهای احتمالی دولت دوم دونالد ترامپ خواهد بود. ران دوسانتیس، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا از پیشگامان مقابله با آنچه به «ووکیسم» معروف شده است به شمار می‌رود. 

بازنگری در روابط کاخ‌سفید با رسانه‌ها و کنگره از دیگر پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی اندیشکده‌های محافظه‌کار است. آنها برای جلوگیری از کارشکنی مجلس سنا در انتصاب گزینه‌های مورد نظر دونالد ترامپ برای مقام‌های دولتی پیشنهاد کرده‌اند که او متحدان نزدیک خود را به طور موقت و بدون نیاز به تائید مجلس سنا در راس وزارتخانه‌ها و اداره‌های دولتی بگمارد. 

یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی محافظه‌کاران پایان دادن به حضور سنتی خبرنگارها و دوربین‌های رسانه‌ها در یکی از اتاق‌های بخش غربی کاخ‌سفید (محل کار رئیس‌جمهوری و همکاران نزدیکش) است. دولت دونالد ترامپ در چهار سال فعالیتش شاهد تنش تقریبا روزانه شخص رئیس جمهوری و سخنگوی کاخ‌سفید با خبرنگارها بابت پرسش‌های مطرح‌شده از سوی آنها بود. 

انتخاب نزدیکان و افراد کاملا هم سو به مقام‌های دولتی

تاکر کارلسن
تاکر کارلسنAP Photo

یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی دولت اول دونالد ترامپ تنش‌های دائمی در داخل دولت بین منصوبان رئیس‌جمهوری و حلقه نزدیکان او بود. رکس تیلرسون، اولین وزیر خارجه دولت ترامپ، جیمز متیس، وزیر دفاع پیشین، جف سشنز، وزیر دادگستری سابق و جانشینش بیل بار از جمله منصوبانی بودند که پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری او از مقام خود کنار رفتند. 

انتخاب افرادی کاملا هم‌سو با دونالد ترامپ در مناصب کلیدی می‌تواند متضمن اجرای سیاست‌های موردنظر وی در دوره دوم ریاست‌جمهوری باشد. در همین راستا ازتاکر کارلسن، مجری پیشین شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای سمت معاونت رئیس‌جمهوری یاد شده است. 

آگهی

گفته می‌شود ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ از معرفی تاکر کارلسن به عنوان معاون دونالد ترامپ در دور دوم ریاست‌جمهوری حمایت می‌کند. امری که می‌تواند به حضور پررنگ‌تر ملانیا ترامپ در گردهمایی‌های انتخاباتی دونالد ترامپ نیز کمک کند.

گزینه معاونت رئیس‌جمهوری تنها مقامی است که روسای جمهوری آمریکا پیش از پیروزی در انتخابات آن را برمی‌گزینند.

از سوی دیگر انتصاب فردی هم سو با دونالد ترامپ به عنوان وزیر دادگستری می‌تواند به او برای اجرای وعده‌اش مبنی بر رسیدگی قضایی به جرائم احتمالی جو بایدن و خانواده‌اش (آنطور که دونالد ترامپ ادعا می‌کند)کمک کند. تشکیل پرونده‌های قضایی مختلف برای دونالد ترامپ طی ماه‌های گذشته باعث شده است تا رئیس‌جمهوری پیشین بر باور خود مبنی بر اینکه این اتهام‌ها جنبه سیاسی دارد راسخ‌تر شود.

به این ترتیب دونالد ترامپ احتمالا در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود تلاش خواهد کرد تا به هوادارانش نشان دهد که او نیز در برخورد با مخالفان خود از جمله جو بایدن و خانواده‌اش مماشات نخواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«سه‌شنبه بزرگ» در انتخابات آمریکا چه روزی است و چرا اهمیت دارد؟

دیوان عالی آمریکا درباره نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تصمیم می‌گیرد

پنج انتخابات کلیدی سال ۲۰۲۴ که سرنوشت جهان را تغییر خواهد داد