پادتن به جای شیمی‌درمانی؛ آسترازنکا برای مقابله با سرطان هوش مصنوعی را به خدمت می‌گیرد

آسترازنکا
آسترازنکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا اعلام کرد قراردادی به ارزش ۲۴۷ میلیون دلار با یک شرکت بیولوژیکی هوش مصنوعی در آمریکا امضا کرده تا از پادتن‌های توسعه‌یافته برای مقابله با سرطان و جایگزینی شیمی‌درمانی استفاده کند.

آگهی

بنابر گفته این شرکت، هدف از همکاری آسترازنکا و «ابسای» (Absci) این است که به کمک یک مدل هوش مصنوعی، پادتن‌های درمانی جدید و بهبود‌یافته‌ای طراحی و به کار گرفته شوند.

هنوز گفته نشده است که این دو شرکت قصد دارند دقیقا چه نوع سرطانی را هدف قرار دهند، با این حال چند ماه پیش آسترازنکا گفته بود که مطالعات بالینی‌اش درباره سرطان پستان و ریه «موفقیتی بزرگ» داشته‌اند.

پوجا ساپرا، معاون ارشد آسترازنکا و رئیس بخش پژوهش و توسعه مهندسی بیولوژیک این شرکت، گفته است که همکاری با ابسای «فرصتی هیجان‌انگیز» برای استفاده از هوش مصنوعی جهت تولید پادتن محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: «هوش مصنوعی ما را قادر می‌سازد نه تنها موفقیت و سرعت فرآیند کشف بیولوژیک خود را افزایش دهیم، بلکه تنوع مواد بیولوژیکی‌ کشف‌شده را نیز بالا خواهیم برد.»

شرکت ابسای می‌گوید از هوش مصنوعی مولد برای طراحی داروهایی بهینه استفاده می‌کند. این شرکت در آزمایشگاه خود میلیون‌ها تعامل بین پروتئینی را با فناوری هوش مصنوعی زیر نظر گرفته و پادتن‌هایی زنده را تولید می‌کند که می‌توانند ترکیب‌های خارجی در بدن را هدف قرار دهند.

شان مک‌کلین، مدیرعامل ابسای، در این باره گفت: «ما مفتخریم که با آسترازنکا همکاری نزدیک داریم تا از هوش مصنوعی خود برای ارائه درمان‌های جدید برای بیماران سرطانی استفاده کنیم.»

توافق جدید بخشی از برنامه های بلندپروازانه آسترازنکا برای جایگزینی شیمی‌درمانی سنتی با نسل جدیدی از داروهای هدفمند است. در ماه اکتبر، این شرکت نتایج آزمایش‌های بالینی را برای درمان‌های جدید سرطان ریه و پستان منتشر کرد که از نتایج آن به عنوان یک «دستاورد عظیم» برای «‌برنامه‌ای بسیار جاه‌طلبانه» یاد شد.

دیو فردریکسون، معاون اجرایی حوزه سرطان‌شناسی در آسترازنکا، در ماه ژوئیه در این باره گفته بود: «این شرکت در موقعیتی است که بتواند در آینده داروهایی را مناسب برای تمامی انواع و همه مراحل مختلف سرطان پستان تولید کند. این داروها پتانسیل آن را دارند که بتوانند در نهایت جایگزین کامل شیمی‌درمانی برای سرطان پستان شوند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

داروهای ضد تومور با استفاده از فناوری‌های مختلف موضوع مهم همکاری بین شرکت‌های چندملیتی پیشرو دارویی و شرکت‌های کوچک‌تر هستند که تحقیقات پیشرفته‌تری انجام می‌دهند.

امضای قرارداد با ابسای تازه‌ترین مورد همکاری بین شرکت‌های بزرگ داروسازی و فناوری برای ساخت درمان‌های جدید بیماری‌ها است. در واقع شرکت‌های بزرگ چندملیتی سعی دارند در پروژه‌هایی مشترک با شرکت‌های کوچک‌تر که تحقیقات پیشرفته‌تری را انجام می‌دهند، داروهای ضدتومور را با استفاده از فناوری‌هایی نوین‌تر تولید کنند.

در همین چارچوب و در ماه سپتامبر، شرکت داروسازی مدرنا از ایالات متحده برای توسعه واکسن‌ها و درمان‌ سرطان با شرکت «ایماتیکس» آلمان قراردادی به ارزش بیش از ۱.۷ میلیارد دلار امضا کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روز جهانی سرطان؛ مواد شیمیایی ماندگار در آب لوله‌کشی باعث افزایش احتمال «متاستاز» می‌شوند

پیشرفتی بسیار بزرگ در درمان ناشنوایی مادرزادی کودکان با ژن درمانی

هوش مصنوعی تعیین می‌کند که شما مجاز به تماشای فیلم پورن هستید یا خیر