خطر در کمین نیروگاه اتمی ژاپوریژیا؛ اوکراین و روسیه در «مرحله جدید جنگ» قوای رزمی را تقویت می‌کنند

ولادیمیر پوتین (راست) ولودیمر زلنسکی (چپ)
ولادیمیر پوتین (راست) ولودیمر زلنسکی (چپ) Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی جمعه شب اعلام کرد که اوکراین باید ساز و کار بسیج نیروهای خود را بهبود بخشد. این در حالی است که موضوع سربازگیری در اوکراین و روسیه مدتی است که توجه عموم را به خود جلب کرده و بحث‌برانگیز شده است.

آگهی

مسائل مربوط به فساد در ارتش اوکراین به ویژه در بخش‌های تدارکات و سربازگیری، به طور متناوب توجه افکار عمومی در این کشور را به خود جلب کرده است. این در حالی است که ارتش اوکراین تلاش دارد تا در قالب «حملات تهاجمی متقابل علیه روسیه» بر دستاوردهای آهسته خود بیفزاید.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه روز جمعه خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما مرحله جدیدی از جنگ قرار داریم و نمی‌توان آن را کتمان کرد... به طور کلی زمستان مرحله جدیدی از جنگ است.»

هنگامی که از او در مورد عملیات چند ماهه موسوم به «حملات تهاجمی متقابل» علیه روسیه پرسیده شد، او اذعان کرد که تا کنون آنطور که اوکراین امیدوار بود پیش نرفته و «نتایج مورد نظر به دست نیامده است.»

روسیه سربازان نظامی خود را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد

همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه روز جمعه فرمانی را به امضا رساند که به موجب آن تعداد نیروهای نظامی این کشور به میزان ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت؛ اقدامی که به گفته ارتش روسیه به دلیل «تهدیدات» مرتبط با حمله به اوکراین است.

مجموع این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که هم اوکراین و هم روسیه به شدت مترصد این هستند که به تصرفات سرزمینی بیشتر دست یابند و صفوف خود در درگیری را تکمیل کنند. خطوط مقدم هر دو طرف در ماه‌های اخیر به ندرت جابه‌جا شده است.

در بیانیه مسکو آمده است که تعداد سربازان ارتش روسیه حدود ۱۷۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت و این اقدام پاسخی «در خور» به «فعالیت تهاجمی بلوک کشورهای عضو ناتو» است. در این صورت، مجموع کل این نیروها به عدد ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

ارتش روسیه افزود که برنامه‌ای برای تغییر در خدمت اجباری یا فراخوان دوباره نیرو ندارد. فراخوان‌های عمومی روسیه برای پیوستن به ارتش در سال گذشته باعث مهاجرت مردان به خارج از روسیه شد.

اعضای جنبش ملی ارتش جوان روسیه و فرزندان کشته شدگان روس در کنار پوتین به تاریخ چهارم نوامبر ۲۰۲۳
اعضای جنبش ملی ارتش جوان روسیه و فرزندان کشته شدگان روس در کنار پوتین به تاریخ چهارم نوامبر ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

حادثه برای نیروگاه اوکراینی در تصرف روس‌ها

سازمان اتمی اوکراین موسوم به «انرجوتوم /Energoatom» روز شنبه اعلام کرد که نیروگاه ژاپاروژیا که هم اکنون در دست روس‌ها قرار دارد، شب شنبه به دلیل قطع موقت خط اصلی تامین برق «در آستانه یک حادثه هسته‌ای» قرار داشت.

«انرجوتوم» در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «شب گذشته قطع کامل برق در نیروگاه ژاپوریژیا رخ داد» و تصریح کرد که «اتصال برق [به شبکه اصلی] چند ساعت بعد دوباره برقرار شد.» پترو کوتین، رئیس این سازمان مدعی شد که «نیروهای اشغالگر (روسی) به امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا اهمیتی نمی‌دهند.»

وزارت انرژی اوکراین روز شنبه اعلام کرد که نیروگاه اتمی زاپوریژیا که هم اکنون در اشغال نیروهای روسیه است، پس از قطع شدن آخرین خط ارتباطی برق با قلمرو تحت کنترل اوکراین، منبع تامین خود را از دست داد.

نیروگاه ژاپوریژیا در ماه مارس ۲۰۲۲ توسط روسیه اشغال شد و دیگر برق تولید نمی‌کند، اما برای خنک نگه داشتن یکی از چهار راکتور خود که در وضعیت «نگهداری گرم» قرار دارد، به یک منبع تامین برق نیاز دارد.

در این بیانیه آمده است: «این هشتمین قطعی در برق نیروگاه ژاپوریژیا است و می‌تواند به فاجعه هسته‌ای منجر شود».

قطع ارتباط خطوط تامین برق نیروگاه در ساعت ۲:۳۱ دقیقه بامداد شنبه رخ می‌دهد. البته پس از این قطعی، نیروگاه ژاپوریژیا ۲۰ ژنراتور پشتیبانخود  را برای تامین مجدد برق مورد نیاز روشن می‌کند.

در این بیانیه آمده است که متخصصان اوکراینی در ساعت ۷ صبح روز شنبه به وقت محلی توانسته‌اند خط ۷۵۰ کیلوواتی را تعمیر کرده و بار دیگر برق را به نیروگاه بیاورند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت در شبه‌جزیره کره:ده روز پس از کره‌شمالی، ماهواره جاسوسی کره‌جنوبی باکمک ایلان‌ماسک به فضا رسید

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟