پرواز فضایی طولانی‌مدت می‌تواند به «اختلال نعوظ» فضانوردان منجر شود

فضانوردان در خارج از جو زمین
فضانوردان در خارج از جو زمین Copyright NASA
Copyright NASA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حضور در فضای بیرونی جو اثرات مخربی را بر بدن انسان به همراه دارد. گرانش ضعیف در فضا باعث می‌شود استخوان‌ها و ماهیچه‌هایمان تحلیل بروند و سیستم گردش خون ما با اختلال مواجه شود. قرار گرفتن در معرض تشعشع بالا همواره به عنوان یک خطر جدی مطرح بوده است.

آگهی

حالا اما دانشمندان می‌گویند علاوه بر مشکلات قلبی و بینایی، ممکن است چیز دیگری وجود داشته باشد که فضانوردان را تحت تاثیر قرار دهد: اختلال نعوظ.

مطالعات مربوط به سلامت جنسی فضانوردان بسیار محدود است و آنچه شناخته شده معمولاً بر مبنای روایات شخصی و نقل‌قول‌ها قرار دارد. این در حالی است که سلامت جنسی بخش مهمی از سلامت عمومی محسوب می‌شود، ولو اینکه آژانس‌های فضایی تا کنون علاقه زیادی به انجام مطالعات درباره آن نشان نداده باشند.

محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا در آمریکا اثرات جاذبه کم یا همان ریزگرانش را روی ۴۳ موش نر شبیه‌سازی کردند تا دریابند این موقعیت چگونه بر توانایی‌های جسمی آنان تاثیر می‌گذارد؟

دانشمندان موش‌ها را در سه زیرگروه تقسیم کردند و آنها را در آزمایشگاه تابش فضایی ناسا در معرض پرتوهای کیهانی کهکشانی (GCR) گذاشتند یک دسته از موش‌ها در معرض سطح بالای تشعشع، یک دسته در معرض سطح پایین تشعشع و دسته سوم در محیطی عادی و بدون تشعشع قرار گرفتند.

پس از یک سال، تیم تحقیق به بررسی علائم اختلال نعوظ در موش‌ها پرداخت و دریافت در آن دسته از جانورانی که در معرض تشعشع بالا قرار داشتند، باریک شدن رگ‌های خونی در بافت‌های اطراف آلت تناسلی دیده می‌شود.

موش‌هایی که در معرض تشعشع قرار داشتند همچنین «استرس اکسیداتیو» بالاتری داشتند که اصطلاحا به عدم تعادل در سیستم پیام‌رسان سلولی و در نتیجه قابلیت کمتر ترمیم آسیب‌های وارده به بافت‌ها گفته می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند گرانش ضعیف نیز این دو عامل خطر را افزایش داد، اما به میزان کمتر.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در حالی که تأثیرات منفی تشعشعات طولانی‌مدت کیهانی بر جمعیت‌ موش‌ها مشهود بود، با این حال تیم تحقیق می‌گوید که اختلال نعوظ ممکن است قابل درمان باشد و با مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها احتمالا بتوان آن را کاهش داد. هرچند هنوز مطالعه‌ای مجزا در این خصوص انجام نشده است.

تاثیرات گرانش ضعیف هرچند در میان جمعیت موش‌ها به ثبت رسیده است، محققان اما می‌گویند مهم است که این موضوع در انسان بررسی شود. دکتر جاستین دی لا فور، نویسنده مقاله، در این باره گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که سلامت جنسی در فضانوردان پس از بازگشت به زمین باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد».

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «FASEB» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ایمپلنت آلت تناسلی؛ پای یک پزشک ایرانی-آمریکایی در میان است

جنبش MeToo در فضا؛ ابراز نگرانی درباره آزار و اذیت‌های جنسی احتمالی در خارج از کره زمین

سوال از فضانوردان؛ چگونه می‌توان در فضا از نظر روحی سالم ماند؟