بطری‌های روغن زیتون در سوپرمارکت‌های اسپانیا به زنجیر کشیده شدند

فروش روغن زیتون در فروشگاه‌های اسپانیا
فروش روغن زیتون در فروشگاه‌های اسپانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خشکسالی سوزان در جنوب اسپانیا، کاهش برداشت در مزارع زیتون این کشور و متعاقبا بالا رفتن قیمت‌ها را در پی داشته است.

آگهی

در پی بالا رفتن قیمت‌ روغن زیتون در اسپانیا و افزایش شمار سرقت‌ها، بخشی از سوپرمارکت‌های این کشور بطری‌های روغن زیتون را با قفل و زنجیر محافظت می‌کنند.

بطری‌های یک لیتری روغن زیتون بکر به قیمت ۱۴.۵ یورو در برخی از سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد که این رقم آنها را در رده محصولاتی با ارزش بالا و نیازمند به محافظت با برچسب امنیتی ضدسرقت همچون لوازم آرایشی و لوازم خانگی قرار می‌دهد.

روبن ناوارو، مدیر عامل سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای «تو سوپر» در این باره می‌گوید: «ما شاهد افزایش شدید دزدی از مغازه‌ها هستیم. روغن زیتون به یک محصول ایده‌آل برای سرقت تبدیل شده است.»

اسپانیا بزرگترین تولید کننده روغن زیتون در جهان محسوب می‌شود، با این حال قیمت این محصول طی دو سال گذشته در این کشور ۱۵۰ درصد افزایش یافته و اکنون به طور رسمی به ۸ یورو در لیتر رسیده است. خشکسالی سوزان در جنوب اسپانیا، کاهش برداشت در مزارع زیتون این کشور و متعاقبا بالا رفتن قیمت‌ها را در پی داشته است.

آقای ناوارو که سوپرمارکت‌هایش ۳۰ شعبه مختلف در منطقه اندلس اسپانیا دارند می‌گوید گروه‌های تبهکار سازمان‌یافته روغن را می‌دزدند تا دوباره آنها را در جایی دیگر بفروشند. 

از ماه سپتامبر سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای «تو سوپر» بطری‌های بزرگ ۵ لیتری روغن زیتون بکر را با زنجیر به هم متصل کرده و برای جلوگیری از سرقت آنها را به قفسه‌ها قفل می‌کنند.

آقای ناوارو گفت: «این یک اقدام دیوانه‌وار و افراطی است، اما کارساز بوده است.»

سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای «تو سوپر» تنها فروشگاه‌هایی نیستند که تدابیر امنیتی را درباره بطری‌های زیتون تشدید کرده‌اند. در برخی از سوپرمارکت‌های «کرفور» و «اوشان» در مادرید، بطری‌های یک لیتری روغن دارای برچسب‌های ضدسرقت هستند که باید توسط کارکنان برداشته شوند.

شرکت «اس‌تی‌سی» در اسپانیا، که خدمات ضد سرقت به خرده‌فروشان ارائه می‌کند، اعلام کرده است که در تابستان امسال شاهد افزایش ۱۲ برابری سفارشات از سوپرمارکت‌ها برای خرید دستگاه‌هایی به منظور محافظت از بطری‌های روغن زیتون بوده است.

پلیس اسپانیا همچنین چندین فقره سرقت روغن زیتون از کارخانه‌ها را کشف کرده و در ماه اکتبر دو نفر را به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد دزدی ۵۶ تُن روغن زیتون دستگیر کرده است.

خشکسالی مزارع زیتون در اسپانیا را تحت تاثیر قرار داده و باعث افت برداشت محصول شده است
خشکسالی مزارع زیتون در اسپانیا را تحت تاثیر قرار داده و باعث افت برداشت محصول شده استعکس: آسوشیتد پرس

مطابق آمار، خانواده‌ها در اسپانیا که معمولا روغن زیتون را به صورت عمده برای پخت و پز خریداری می‌کنند استفاده خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و حجم فروش روغن زیتون در یک ساله منتهی به سپتامبر ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در حالی که سرقت روغن‌ها و به ویژه روغن زیتون افزایش یافته است، اقدامات سوپرمارکت‌ها همچنین نشان‌دهنده افزایش گسترده‌تر سرقت از مغازه‌ها است. «سی‌ای‌او‌ای»، یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تجاری اسپانیا، گفته است که در سال ۲۰۲۲ سرقت‌های مکرر از خرده‌فروشان ۳۰ درصد و در سال ۲۰۲۳ تا کنون ۱۲صد افزایش نشان می‌دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در اسپانیا سرقت اقلام کمتر از ۴۰۰ یورو مجازات در بر ندارد، مگر اینکه سارق جرم خود را تکرار کرده باشد.

روبن ناوارو در این خصوص می‌گوید سارقان از تعداد کم کارکنان فروشگاه‌ها و همینطور رفتار اغلب توهین‌آمیز مدیران نسبت به کارگرها برای سرقت محصولات سوءاستفاده می‌کنند.

او اضافه می‌کند: «کارگران خود ما پس از سرقت‌های اخیر در ترس زندگی می‌کنند... برخی از آنها حتی در نهایت از کار خود استعفا می‌دهند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش قیمت مواد غذایی در اتحادیه اروپا؛ روغن زیتون گوی سبقت را از کره، تخم مرغ و سیب‌زمینی ربود

توقف قطع درختان زیتون در ایتالیا به دستور دادستان

باکتری مهلک در میان درختان زیتون در جزیره کورس