دبیرکل سازمان ملل متحد: شمار غیرنظامیان کشته‌شده در غزه نشان‌‌ از «چیزی غلط» در عملیات اسرائیل دارد

عکس آرشیوی از حمله هوایی اسرائیل به غزه
عکس آرشیوی از حمله هوایی اسرائیل به غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئولان فلسطینی اعلام کرده‌اند که تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۶۹ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند و حدود ۴۰ درصد از قربانیان این حملات را کودکان تشکیل می‌دهند.

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که شمار بالای غیرنظامیان کشته شده در نوار غزه نشان می دهد که چیزی «به وضوح غلط» در عملیات نظامی اسرائیل علیه شبه نظامیان حماس وجود دارد.

اسرائیل پس از حمله هفت اکتبر حماس که به کشته شدن ۱۴۰۰ نفر و اسارت بیش از ۲۴۰ گروگان انجامید متعهد شد که حماس را از ریشه نابود کند.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل همزمان با حملات سنگین و مرگبار هوایی به غزه، مدعی است که این منطقه‌ محصور در اراضی فلسطینی با جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را محاصره کرده و عملیات تهاجم زمینی را در آن پیش می‌برد.

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در کنفرانس «رویترز نکست» گفت: «استفاده حماس از سپر انسانی نقض آشکار قوانین است اما وقتی به تعداد غیرنظامیانی که در عملیات‌های نظامی جان باخته‌اند، نگاه می‌کنیم، چیزی آشکارا غلط و اشتباه به چشم می‌خورد.»

مسئولان فلسطینی اعلام کرده‌اند که تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۶۹ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند و حدود ۴۰ درصد از قربانیان این حملات را کودکان تشکیل می‌دهند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اسرائیل همچنین باید متوجه شود که مشاهده تصاویر هولناکی که از نیازهای بشردوستانه روزانه مردم فلسطین حکایت دارد به نفعش نیست.»

آقای گوترش در ادامه گفت که انتشار این تصاویر به جایگاه و عملکرد اسرائیل نزد افکار عمومی در جهان کمکی نمی کند.

وی ضمن محکوم کردن حمله هفت اکتبر حماس به اسرائیل، تصریح کرد: «ما باید میان حماس و مردم فلسطین تمایز قائل شویم.»

آنتونیو گوترش سپس افزود: «اگر این تمایز را قائل نباشیم، فکر می‌کنم این انسانیت است که معنای خود را از دست خواهد داد.»

گوترش تعداد کودکان کشته شده در غزه را با تلفات سایر درگیری‌ها در سراسر جهان که سالانه به شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌شود، مقایسه کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد پیش‌تر نیز روز دوشنبه در سخنانی گفته بود که غزه در حال تبدیل شدن به «قبرستان کودکان» است.

گزارش سازمان ملل در باره درگیری‌های مسلحانه و قربانیان کودک

آنتونیو گوترش یادآور شد: «هر سال بیشترین شمار کشتار کودکان توسط هر یک از بازیگران در درگیری‌ها در جهان که شاهد آن هستیم، بیش از صدها مورد است.»

وی افزود: «این در حالیست که هزاران و هزاران کودک طی چند روز در غزه کشته شده‌‌اند، و این یعنی در نحوه انجام عملیات نظامی (اسرائیل) اشتباهی وجود دارد.»

گزارش سازمان ملل متحد در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه شامل فهرستی از موارد نقض آشکار قوانین است که با هدف شرمنده کردن طرف‌های درگیری و به امید ملزم کردن آنها به اجرای تدابیر لازم جهت محافظت از کودکان تهیه و منتشر می‌شود.

انتشار این گزارش‌ همیشه بحث‌برانگیز بوده است؛ دیپلمات‌ها می‌گویند که اسرائیل طی سال‌های اخیر با اعمال فشار در تلاش بوده تا از این فهرست دور بماند.

آقای گوترش ماه ژوئن گذشته پس از آنکه سازمان ملل کشته شدن ۱۳۶ کودک در اوکراین توسط نظامیان روس در سال ۲۰۲۲ را مورد تایید قرار داد نیروهای مسلح روسیه را به فهرست مجرمان این گزارش اضافه کرد.

گزارش آتی سازمان ملل متحد در خصوص کودکان و درگیری‌های مسلحانه قرار است اواسط سال ۲۰۲۴ منتشر ‌شود.

سناریوی کنترل غزه توسط تشکیلات خودگردان

آنتونیو گوترش وضعیت انسانی در غزه را «فاجعه بار» خوانده و ضمن تاکید بر ادامه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه، از کشتن شدن ۹۲ تن از کارکنان آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل موسوم به «آنروا» خبر داده است.

آگهی

سازمان ملل متحد افزایش کمک های بشردوستانه به غزه را ضروری می‌داند؛ به گفته آنتونیو گوترش، در ۱۸ روز گذشته تنها ۶۳۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی موفق به ورود به غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح شده‌اند.

وقتی صحبت از اتفاقات پایان جنگ در غزه به میان می آید، گوترش کنترل سیاسی این منطقه توسط «یک تشکیلات خودگردان فلسطینی تقویت شده» را بهترین سناریو می‌داند.

دبیر کل سازمان ملل معتقد است که در باره چگونگی دوره گذار در این منطقه باید با فلسطینی‌ها و اسرائیل گفتگو شود.

وی گفت‌وگو درباره احتمال حضور نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل متحد در غزه را «نابهنگام» خواند و گفت که چنین اقدامی در سازمان ملل مورد بحث قرار نگرفته است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار کشته‌ها در غزه از «۱۱ هزار نفر» گذشت، در اسرائیل ۲۰۰ نفر کاهش یافت

ایهود باراک: اسرائیل تنها چند هفته برای نابودی کامل حماس فرصت دارد

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است