افشای طرح جنجالی وزارت اطلاعات اسرائيل: همه ساکنان غزه را به شبه جزیره سینا در مصر بفرستیم

نوار غزه
نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک وزارتخانه دولت اسرائيل پیش‌نویس پیشنهادی را در زمان جنگ با حماس تهیه کرده که بر اساس آن ایده انتقال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت نوار غزه به شبه جزیره سینا مطرح شده است.

آگهی

این ایده جنجالی که با محکومیت شدید فلسطینی‌ها رو به رو شده از سوی وزارت اطلاعات کابینه نتانیاهو تهیه شده است. نبیل ابورودینه، سخنگوی محمود عباس رئيس تشکیلات خودگردان فلسطینی با انتقاد شدید از این گزارش گفت: «ما مخالف انتقال به هر مکان و به هر شکلی هستیم و آن‌را خط قرمز خود می‌دانیم و اجازه نمی‌دهیم اتفاقی که در سال ۱۹۴۸ یک بار رخ داده بار دیگر تکرار شود.» او همچنین اضافه کرده که یک آوارگی دسته‌جمعی معادل یک اعلام جنگ جدید خواهد بود. 

از زمان آغاز جنگ اخیر میان حماس و اسرائيل، بیش از ۸ هزار فلسطینی که بیشتر آنها غیرنظامی هستند در پی حملات نیروهای ارتش اسرائيل کشته شده‌اند. 

سند منتشر شده که تاریخ آن مربوط به ۱۳ اکتبر است در واقع ۶ روز پس از حمله شبه نظامیان حماس به اسرائيل تهیه و منتشر شده است. این گزارش توسط یک سایت خبری محلی منتشر شده است. در این سند وزارت اطلاعات اسرائيل سه گزینه را برای ایجاد تغییر قابل توجه در نوار غزه ارائه کرده است. 

نویسندگان این سند که آن‌را مطلوب‌ترین جایگزین برای امنیت اسرائيل دانسته‌اند پیشنهاد می‌کنند که جمعیت غیرنظامی غزه به شمال شبه جزیره سینا منتقل شوند و سپس شهرهای دائمی و یک کریدور بشردوستانه در آن مکان ایجاد شود. همچنین یک منطقه امنیتی در داخل اسرائیل ایجاد خواهد شد تا از ورود آوارگان فلسطینی جلوگیری کند. در این گزارش اشاره‌ای نشده که پس از پاکسازی غزه، این باریکه چه سرنوشتی خواهد داشت.

وزارت خارجه مصر به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخی نداده اما قاهره در طول این جنگ به صراحت اعلام کرده که نمی‌خواهد موجی از آوارگان فلسطینی را بپذیرد. مصر مدت‌هاست که نگران است که اسرائیل بخواهد فلسطینی‌ها را مجبور به اخراج دائمی به خاک خود کند، همانطور که در جریان جنگ پیرامون استقلال اسرائیل اتفاق افتاد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، گفته است که هجوم گسترده پناهجویان از غزه باعث از بین رفتن آرمان ملی گرایی فلسطین می شود. او گفت که این خطر شامل وارد کردن شبه‌نظامیان به سینا نیز می‌شود، جایی که ممکن است به اسرائیل حمله کنند. این امر پیمان صلح ۱۹۷۹ دو کشور را به خطر می‌اندازد. او پیشنهاد کرد که اسرائیل در عوض فلسطینیان را در صحرای نگب، که همسایه با نوار غزه است، اسکان دهد تا زمانی که به عملیات نظامی خود پایان دهد.

یوئل گوزانسکی، کارشناس ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو به خبرگزاری فرانسه گفت که این طرح تهدیدی برای آسیب رساندن به روابط با یک شریک کلیدی است. او در ادامه افزود: «اگر این مقاله درست باشد، یک اشتباه بزرگ است و ممکن است باعث شکاف استراتژیک بین اسرائیل و مصر شود. من آن را نادانی می‌دانم و یا اینکه کسی خواسته باشد بر روابط مصر و اسرائيل تاثیر منفی بگذارد.» 

این پژوهشگر با اشاره به اینکه مصر شریک ارزشمندی است که در پشت صحنه با اسرائیل همکاری می کند، افزود: «اگر این طرح واقعی باشد می‌تواند برای ثبات در مناسبات دو طرف ویرانگر باشد.» 

مصر لزوما آخرین ایستگاه پناهندگان فلسطینی نخواهد بود. این سند در مورد، ترکیه، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز صحبت می‌کند که از این طرح حمایت مالی می کنند یا با پذیرش ساکنان غزه به عنوان پناهنده و در دراز مدت به عنوان شهروند به این کشورها بروند. این سند همچنین کانادا را هم به عنوان یک هدف بالقوه برای اسکان مجدد فلسطینی‌های ساکن غزه پیشنهاد داده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این سند تصدیق می کند که در نگاه اول، این پیشنهاد «از نظر مشروعیت بین المللی ممکن است پیچیده باشد» اما اضافه کرده که در صورت اجرا تلفات غیرنظامی کمتری در مقایسه با ادامه وضعیت فعلی در پی خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در کنگره آمریکا؛ معترضان در حضور بلینکن و آستین خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند

صحت‌سنجی یک ادعا؛ آیا مزدوران خارجی در حال ترک اوکراین هستند تا در کنار اسرائيل با حماس بجنگند؟

اسرائیل سفرای کشورهای حامی عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را احضار کرد