موج سنگین بازنشستگی و کمبود فزاینده نیروی کار در آلمان؛ شرکت‌ها چه برنامه‌ای را به اجرا می‌گذارند؟

کارخانه بی‌ام‌و در مونیخ، آلمان
کارخانه بی‌ام‌و در مونیخ، آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موج سنگین بازنشستگی در آلمان که با رسیدن شوک جمعیتی دهه ۱۹۵۰ به سن بازنشستگی آغاز شده، بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ این کشور را با کمبود نیروی کار مواجه کرده است، به ویژه در بخش‌هایی که نیاز به کارگرانی وجود دارد که دارای مهارت بالای انجام دستی کارهایی هستند که اغلب خطرناک و پردردسرند.

آگهی

با کمبود شدید نیروی کار در آلمان، نامزدهای کمی برای مشاغلی همچون کار با دستگاه‌های سنگ‌زنی که حرارت زیاد و صدای مداوم تولید می‌کند و جرقه‌هایی هم که از آن بیرون می‌پرد که می‌تواند خطرناک باشد، پیدا می‌شود. 

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حدود ۱.۷ میلیون فرصت شغل در آلمان طی ژوئن گذشته پر نشده است. اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان (DIHK) می‌گویند که بیش از نیمی از شرکت‌ها برای پر کردن جاهای خالی تلاش می‌کنند.

زنانِ شاغلِ بیشتر و افزایش مهاجرت در سال های اخیر به جبران تغییرات جمعیتی در آلمان کمک کرده است. اما موج بازنشستگی چنان سنگین شده که اداره اشتغال فدرال انتظار دارد تا سال ۲۰۳۵ تعداد کارگران این کشور ۷ میلیون نفر کاهش یابد.

در چنین شرایطی، شرکت‌های کوچک و متوسط نیز به اتوماسیون روی آورده‌اند و کمبود نیروی کار خود را با خرید ربات جبران می‌کنند. 

بر همین اساس، بسیاری از صاحبان کسب و کارها نیاز به فناوری‌های اتوماسیون پیشرفته از رباتیک تا هوش مصنوعی را به طور گسترده احساس می‌کنند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

سرمایه‌گذاری سنگین در اتوماسیون توسط خودروسازان و دیگر غول های صنعتی طی سال‌های گذشته چنان بوده که آلمان در حال حاضر چهارمین بازار بزرگ ربات‌ها در جهان و بزرگترین بازار در اروپا است.

اما با کاهش قیمت ربات‌ها و ساده‌تر شدن به کارگیری آنها، شرکت‌های کوچک و متوسط خانوادگی هم که ستون فقرات اقتصادی صنعتی این کشور هستند، از قطعه‌سازان صنعتی گرفته تا نانوایی‌ها، خشک‌شویی‌ها و سوپرمارکت‌ها استفاده از ربات‌ها را آغاز کرده‌اند. 

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی رباتیک در سال گذشته حدود ۲۶ هزار ربات در آلمان نصب شده که به جز سال ۲۰۱۸ از تمام سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان برای حل مشکل کمبود راننده تراموا دانشجویان را جذب می‌کند

قیمت مسکن در آلمان به پایین‌ترین حد خود رسید

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد