تنظیم‌کنندگان مقررات بین‌المللی خواستار «توقف فوری» فعالیت استارلینک در ایران شدند

ماهواره در فضا
ماهواره در فضا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنظیم‌کنندگان مقررات بین‌المللی اخیرا از آمریکا و نروژ خواسته‌اند تا برای غیرفعال کردن ترمینال‌های استارلینک که در داخل خاک ایران فعالیت می‌کنند، اقدامات فوری انجام دهند.

آگهی

تنظیم‌کنندگان مقررات این طور استدلال کرده‌اند که خدمات ارائه شده توسط استارلینک، نقض آشکار مقررات بین‌المللی است. 

هیات مقررات رادیویی (RRB) و اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) از پاسخ‌های دریافتی از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) و سازمان ارتباطات نروژ ابراز نارضایتی کرد. چرا که این هیات پیشتر در ۲۷ اکتبر تصمیم خود را در این باره اعلام کرده بود.

این تنظیم‌کنندگان مقررات از آمریکا و نروژ خواسته‌اند تا اقداماتی را برای توقف فعالیت ترمینال‌های استارلینک در داخل ایران انجام دهد. در حالی که سرویس استارلینک ممکن است راه‌حل‌های ارتباطی مناسبی را برای مناطق محروم ارائه دهد، اما مقامات نظارتی بین‌المللی ادعا می‌کنند که ارائه چنین خدماتی بدون مجوز مناسب، مقررات تعیین شده را نقض می‌کند. 

این تصمیم هیبت مقررات رادیویی مهم است، چرا که اتحادیه بین‌المللی مخابرات مسئول تخصیص و هماهنگی فرکانس رادیویی جهانی و مدارهای ماهواره‌ای است. به این ترتیب، اختیارات قابل توجهی در موضوعات مرتبط با مخابرات بین‌المللی دارد. 

آمریکا و نروژ، به عنوان سهامداران کلیدی در عملیات استارلینک، مسئولیت نظارت و مدیریت انطباق کشورشان با مقررات بین‌المللی را برعهده دارند. 

با این حال، تنظیم‌کنندگان مقررات نسبت به اقدامات انجام شده تاکنون متقاعد نشده‌اند و خواهان اقدامات فوری برای غیرفعال کردن ترمینال‌های استارلینک فعال در ایران هستند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس تصمیم تنظیم‌کنندگان مقررات مخابراتی و رادیویی «این موضوع چالش‌هایی را که در حوزه مخابرات جهانی به وجود آورد و اهمیت همکاری کشورها و رعایت مقررات بین‌المللی را نشان می‌دهد. با ادامه پیشرفت و گسترش فناوری، نظارت موثر بر اطمینان از دسترسی عادلانه و برابر به خدمات ارتباطی در سراسر جهان بسیار مهم است. »

در این باره چند سوال وجود دارد:

چرا تنظیم‌کنندگان مقررات بین‌المللی از آمریکا و نروژ می‌خواهند که ترمینال‌های استارلینک در ایران را غیرفعال کنند؟

تنظیم‌کنندگان مقررات بین‌المللی استدلال می‌کنند که سرویس ارائه شده توسط استارلینک نقض مقررات بین‌المللی است و آنها از آمریکا و نروژ می‌خواهند که برای توقف فعالیت ترمینال‌های استارلینک در ایران اقدام فوری انجام دهند. 

اتحادیه بین‌المللی مخابرات چه اختیاراتی در این زمینه دارد؟

اتحادیه بین‌المللی مخابرات مسئول تخصیص و هماهنگی فرکانس رادیویی جهانی و مدارهای ماهواره‌ای است که به آنها اختیارات قابل توجهی در امور مربوط به مخابرات بین‌المللی می‌دهد. 

چرا رعایت  مقررات بین‌المللی در مخابرات برای کشورها مهم است؟

رعایت مقررات بین‌المللی، به ویژه با ادامه پیشرفت و گسترش فناوری، دسترسی عادلانه و برابر به خدمات ارتباطی در سراسر جهان را تضمین می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش ژاپن استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در دستور کار خود قرار داد

چگونه، با چه قیمتی و از چه زمانی می‌توان از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران استفاده کرد؟

روسیه قطعنامه سازمان ملل برای جلوگیری از یک مسابقه خطرناک هسته‌ای در فضا را وتو کرد