جنگنده‌های آمریکایی به تاسیسات «مورد استفاده سپاه» در سوریه حمله کردند

جنگنده‌های اف ۱۶
جنگنده‌های اف ۱۶ Copyright Ahn Young-joon/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Ahn Young-joon/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالی که نگرانی‌ها از گسترش درگیری حماس و اسرائیل و تبدیل آن به یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای رو به افزایش است، جنگنده‌های آمریکایی به تاسیسات «متعلق به سپاه پاسداران ایران» در سوریه حمله کردند.

آگهی

این حمله در تلافی حملات هفته گذشته شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه بود.

وزارت دفاع ایالات متحده ضمن هشدار مبنی بر این‌ که اگر حملات نیروهای نیابتی ایران ادامه یابد، اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، دستور حمله به دو تاسیسات سلاح و مهماتی که مورد استفاده سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن‌ است را صادر کرده است.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در هفته گذشته دست‌کم ۱۹ بار به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه و عراق حمله کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در سازمان ملل اعلام کرد که اگر حملات اسرائیل بر ضد حماس متوقف نشود، آمریکا از آتش در امان نخواهد بود.

به گزارش مقامات  ایالات متحده، حملات هوایی نیروهای آمریکایی در سوریه توسط جنگنده‌های اف ۱۶ و حدودا ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت محلی در نزدیکی شهر ابو کمال در نزدیکی مرز عراق انجام شد.

‌لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این عملیات دفاع در پاسخ به مجموعه‌ای از حملات مداوم و ناموفق علیه نیروهای آمریکایی بود که در ۱۷ اکتبر آغاز شد. حملات شبه‌تظامیان مورد حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.»

جو بایدن نیز در اقدامی نادر در پیامی مستقیم به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نسبت به هدف قرار دادن نیروهای آمریکای در خاورمیانه، هشدار داد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت: «ما می‌خواهیم ایران اقدامات بسیار مشخصی در جهت عقب‌نشینی شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی خود انجام دهد.» او افزود که ایالات متحده حملات هوایی را با اسرائیل هماهنگ نکرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«شمارش معکوس ایران برای انتقام سخت از اسرائیل»؛ واکنش‌ها از‌ تهران به کشته‌شدن فرمانده سپاه در سوریه

حملات موشکی به سفارت آمریکا در بغداد؛ آیا پای شبه‌نظامیان وابسته به ایران در میان است؟

در پی حمله موشکی اسرائیل به سوریه، فعالیت فرودگاه دمشق بار دیگر متوقف شد