تقابل واشنگتن و مسکو در شورای امنیت بر سر جنگ حماس و اسرائیل؛ آمریکا پیشنهاد آتش‌بس را نمی‌پذیرد

آنتونی بلینکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد
آنتونی بلینکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا به عنوان هم‌پیمان و متحد نزدیک اسرائيل در جنگ غزه همچنان در برابر فراخوان‌های مکرر به آتش‌بس در شورای امنیت به ویژه نسبت به درخواست‌های متعدد روسیه در این خصوص مقاومت می‌کند.

آگهی

از سوی دیگر، روسیه نیز در نشست تازه شورای امنیت اعلام کرد که از اقدام پیشنهادی ایالات متحده نزد شورا در خصوص جنگ غزه حمایت نمی‌کند و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به جای آن ارائه کرده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل طی سخنانی در این خصوص خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: «تمام جهان از شورای امنیت انتظار دارد که به نفع برقراری یک آتش‌بس سریع و بدون قید و شرط موضع بگیرد.»

وی افزود: «این دقیقاً همان چیزی است که در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا وجود ندارد. بنابراین، ما هیچ نکته مثبتی در آن نمی بینیم و نمی توانیم از آن حمایت کنیم.»

اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه در نخستین نشست علنی این شورا برای بررسی جنگ جاری در غزه میان اسرائيل و حماس،خواستار آتش بس فوری برای تسهیل در کمک‌رسانی به غیرنظامیان فلسطینی شدند که از هفت اکتبر گذشته تاکنون زیر بمباران‌های مرگبار ارتش اسرائیل قرار دارند.

پانزده عضو شورای امنیت که در آن پنج عضو دائم از جمله ایالات متحده و روسیه از حق وتو برخوردارند تاکنون بر سر قطعنامه‌ای که بتواند زمینه پایان یافتن خشونت‌های جاری در خاورمیانه را فراهم کند به توافق دست نیافته‌اند.

ایالات متحده، سرسخت‌ترین متحد اسرائیل، هفته گذشته قطعنامه‌ای را وتو کرد که ۱۲ عضو دیگر شورا از آن حمایت کرده بودند.

این قطعنامه که در آن بر لزوم توقف درگیری‌ها تاکید شده بود تنها به این دلیل که به اندازه کافی به حق اسرائیل در دفاع از خود در آن اشاره نشده بود مورد مخالفت ایالات متحده قرار گرفت.

روسیه نیز پیش‌تر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با تاکید بر آتش‌بس بشردوستانه برای کمک‌رسانی به غزه به شورای امنیت پیشنهاد کرده بود که به دلیل مشابه رد شد.

اغلب افرادی که به نمایندگانی از نزدیک به ۹۰ کشور شامل ۳۰ وزیر امور خارجه و معاون وزیر، نام‌شان در فهرست سخنرانان نشست علنی روز سه‌شنبه شورای امنیت قرار داشت بار دیگر درخواست برای آتش‌بس فوری و توقف حمله به غیرنظامیان فلسطینی را در بحبوحه ویرانی‌های گسترده و افزایش چشمگیر تلفات در غزه تکرار کردند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، یکی از آنها بود که نسبت به عدم حصول توافق در شورای امنیت طی دو تلاش گذشته برای تصویب قطعنامه‌ای به منظور تحقق آتش‌بس و در نهایت پایان دادن به جنگ جاری در غزه ابراز تاسف کرد.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن نیز به نمایندگی از ۲۲ کشور عرب عضو سازمان ملل متحد، ضمن ابراز تاسف از ناکامی شورای امنیت در برقراری آتش‌بس فوری، اسرائیل را متهم کرد که غزه را با خاک یکسان کرده است.

وی از دیپلمات‌های حاضر در نشست خواست تا قطعنامه‌ای را برای توقف جنگ، محکومیت کشتار غیرنظامیان از هر دو سو و نیز جلوگیری از رنج و گرسنگی و همچنین مجازات دسته جمعی فلسطینیان به تصویب برسانند.

واشنگتن نه با آتش‌بس که با «وقفه‌ بشردوستانه» موافق است

با این حال، واشنگتن اعلام کرده که طرفدار یک «وقفه بشردوستانه» است؛ توقفی کوتاه‌تر از آتش‌بس در درگیری‌ها که ماهیت رسمی چندانی ندارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از شورا خواست تا از قطعنامه جدیدی به رهبری ایالات متحده که «بازخوردهای اساسیِ» بحران در آن گنجانده شده، حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پیش نویس از «حق ذاتی همه کشورها» برای دفاع از خود دفاع می کند و در عین حال خواستار احترام به قوانین بین‌المللی است.

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده از «وقفه بشردوستانه» در درگیری‌ها و نه از یک «آتش‌بس کامل» برای فراهم کردن امکان ارسال کمک‌ها حمایت می کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ضمن تاکید بر لزوم حمایت از غیرنظامیان فلسطینی، گفت: «اسرائیل باید تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان انجام دهد، و وقفه‌های بشردوستانه نیز باید برای سرازیر شدن کمک‌ها در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر، روسیه ضمن تاکید بر عدم حمایت از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا اعلام کرده که قطعنامه متقابل خود را ارائه کرده است؛ رای گیری در باره قطعنامه‌های پیشنهادی این دو عضو دائم شورای امنیت ممکن است اواخر این هفته انجام شود.

آگهی

خشم اسرائيل نسبت به مواضع دبیر کل سازمان ملل متحد

نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت همچنین تحت الشعاع سخنان آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد قرار گرفت که بخشی از آن خشم سفیر اسرائيل را برانگیخت.

آنتونیو گوترش در این سخنان تاکید کرد که حملات مرگبار و هولناک اخیر به غزه نمی تواند «توجیهی برای مجازات دسته جمعی مردم فلسطین باشد.»

وی با ابراز نگرانی عمیق از «نقض آشکار حقوق بین‌‌المللی بشردوستانه»، بمباران مداوم غزه توسط اسرائیل و میزان تخریب و تلفات غیرنظامیان را «هشداردهنده»، خواند.

آقای گوترش در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که نمی‌توان وقایع اخیر را بدون وقایع پیشین بررسی کرد و نسبت به آنچه پیش‌تر بر غیرنظامیان ساکن در این منطقه محاصره شده گذشته بی‌تفاوت بود.

دبیر کل سازمان ملل در این خصوص تصریح کرد: «مهم است که بدانیم حملات حماس در خلأ رخ ​​نداده است؛ مردم فلسطین بیش از ۵۰ سال است که از اشغال رنج می‌برند.»

آگهی

این اظهارات خشم هیئت اسراییلی را برانگیخت به نحوی که گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل خواستار استعفای دبیرکل سازمان ملل متحد شد.

الی کوهن، وزیر امور خارجه نیز از این اظهارات انتقاد کرد و گفت: «هیچ دلیلی برای این (اظهارات) وجود ندارد و شرم بر او باد.»

وزیر خارجه اسرائیل که پیش‌تر در دفاع از بمباران غزه، تنها پاسخ مناسب به حملات ۷ اکتبر به کشورش را «نابودی کامل حماس» قلمداد کرده بود در پی اظهارات روز سه‌شنبه آنتونی گوترش در شورای امنیت، ملاقات برنامه‌ریزی شده خود را با او لغو کرد.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت گروگان ۸۵ ساله حماس از دوران اسارت در غزه: آنها بسیار مودب بودند

هشدار رئیس بانک جهانی نسبت به تبعات اقتصادی «جدی» جنگ حماس و اسرائیل: در نقطه خطرناکی قرار داریم

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است