وتوی آمریکا در سازمان ملل برای محافظت از اسرائیل می‌تواند باعث تضعیف وضعیت اوکراین شود

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، پس زمینه سمت راست، برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مقر سازمان ملل متحد سخنرانی می کند.
ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، پس زمینه سمت راست، برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مقر سازمان ملل متحد سخنرانی می کند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی دیپلمات‌ها می‌گویند پس از اینکه واشنگتن این هفته از اقدام سازمان ملل برای محافظت از غیرنظامیان فلسطین در غزه در جنگ بین اسرائیل و حماس ممانعت کرد، ممکن است اعتبار این کشور برای حمایت از موضوعاتی مانند اوکراین به خطر افتد. به گفته آنها آمریکا درباره مسایل حقوق بشری استاندارد دوگانه دارد.

آگهی

وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، انتقادهای طولانی مدت روسیه، چین و برخی کشورهای در حال توسعه از غرب را تقویت کرد. این مساله می‌تواند مانع از توانایی واشنگتن برای جلب حمایت از موضوعات مرتبط با حقوق بشر و مسایل بشردوستانه باشد. 

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، وتوی روز چهارشنبه این کشور را توجیه کرد و به این شورا گفت که زمان بیشتری برای دیپلماسی در این میدان نیاز است. 

نیت ایوانز، سخنگوی آمریکا در سازمان ملل هم گفت همانطور که رییس جمهور بایدن و بلینکن، وزیر امور خارجه در طول سفرهای خود به منطقه تاکید کرده‌اند، آمریکا قاطعانه متعهد به رسیدگی فوری به نیازهای وخیم انسانی غیرنظامیان در غزه است. 

اما پس از انزوای موفقیت آمیز و مکرر روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل حمله به اوکراین، حالا واشنگتن ممکن است برای هر اقدامی در آینده با مشکل مواجه شود. 

ریچارد گوان، مدیر امور سازمان ملل در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران گفت: «جهان شاهد یک برابری بین این وتوی آمریکا و رفتار روسیه در مورد اوکراین خواهد بود. مسکو و پکن هر زمانی که بتوانند به این نکته تاکید خواهند کرد.»

او گفت: «همه می‌دانند که اسرائیل یک مورد خاص برای آمریکا است، اما آمریکایی‌ها در نهایت متنی را که بسیار ملایم و انسان دوستانه بود، رد کردند.»

این در حالی است که متن وتو شده شامل درخواست‌هایی برای توقف درگیری‌ها برای ارسال کمک‌ها به غزه و رعایت قوانین بین‌المللی برای همه طرف‌های درگیری بود. 

نیاز به فهم درست

اسرائیل متعهد شده حماس را پس از حمله ۷ اکتبر نابود کند. طی حمله حماس به شهرها و کیبوتص‌های اسرائیل، ۱۴۰۰ نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، کشته شدند. 

اسرائیل از آن زمان غزه را در هم کوبیده و به طور کامل محاصره کرده است. وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید بیش از ۴ هزار فلسطینی کشته شده‌اند. به گفته سازمان ملل هم بیش از یک میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند. 

به گفته توماس-گرینفیلد، مشکل آمریکا این بوده که در پیش‌نویس این قطعنامه هیچ اشاره‌ای به حقوق اسرائیل در دفاع از خود نشده بوده است.

لویی شاربونو، مدیر دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «اگر آمریکا و سایر دولت‌های غربی بخواهند بقیه جهان را متقاعد کنند که در مورد حقوق بشر و قوانین جنگ جدی هستند، باید اصولی که در مورد جنایات روسیه در اوکراین و جنایات حماس در اسرائیل اعمال شده را درباره بی‌اعتنایی بی‌رحمانه اسرائیل به زندگی غیرنظامیان غزه هم در نظر بگیرند.»

استانداردهای دوگانه آمریکا و کشورهای غربی

رویترز بعد از اینکه آمریکا قطعنامه سازمان ملل برای توقف جنگ را وتو کرد با دیپلمات‌های ارشد آفریقا، آسیا، اروپا و خاورمیانه گفتگو کرد و آنها به شرط فاش نشدن نامشان، نگرانی خود را در مورد استانداردهای دوگانه ابراز کردند. 

یک دیپلمات آفریقایی گفت: «آنها [آمریکایی‌ها] اعتبار خود را با این وتو از دست دادند. آنچه برای اوکراین به اندازه کافی خوب است، برای فلسطین کافی نیست. وتوی آمریکا به ما گفت که جان اوکراینی‌ها از فلسطینی‌ها ارزشمندتر است.»

یک دیپلمات ارشد عرب گفت که به نظر می‌رسد قوانین بین‌المللی توسط ابرقدرت‌های جهان «به صورت گزینشی» مورد استناد قرار می‌گیرد. او ادامه داد: «ما نمی‌توانیم از اصول منشور سازمان ملل برای حفاظت از اوکراین و نادیده گرفتن آن برای فلسطین استفاده کنیم. این استاندارد دوگانه نه تنها ناعادلانه است، بلکه جهان را به مکان بسیار خطرناک‌تری تبدیل می‌کند.»

با افزایش نگرانی جهانی از تشدید بحران انسانی در غزه، این دیپلمات‌ها می‌گویند که روسیه فرصتی به دست آورده تا با تلاش برای منزوی کردن دیپلماتیک آمریکا به دلیل حمایت از اسرائیل، در مورد اوکراین انتقام بگیرد. 

پیش نویس قطعنامه‌ای که روسیه در آن خواستار آتش‌بس بشردوستانه شده بود، روز دوشنبه به تصویب نرسید. تلاش مشابه برزیل هم روز چهارشنبه با وتوی آمریکا مواجه شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

الطاهر السنی، نماینده دائم لیبی در سازمان ملل پس از رای گیری روز چهارشنبه به صراحت در شورای امنیت سخنرانی کرد و گفت: «شما ده‌ها سال است که برای ما موعظه و سخنرانی می‌کنید و به ویژه کشورهای غربی در مورد حقوق بشر و حقوق بین‌المللی می‌گویند.»

آگهی

او ادامه داد: «امروز چه پیامی به دنیا می‌دهید؟ مردم دنیا نادان نیستند. پس از این رفتار دوگانه و ریکاری دست بردارید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حماس دو گروگان آمریکایی را آزاد کرد؛ گوترش: آن طرف دیوار غزه ۲ میلیون نفر آب و غذا ندارند

روسیه قطعنامه سازمان ملل برای جلوگیری از یک مسابقه خطرناک هسته‌ای در فضا را وتو کرد

عفو بین‌الملل: نظم جهانی در آستانه فروپاشی است