نخستین تقابل کیروش با شاگردان سابق؛ جدال تیم ملی ایران با قطر برای کسب قهرمانی تورنمنت اردن

کارلوس کیروش و علیرضا جهانبخش
کارلوس کیروش و علیرضا جهانبخش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارلوس کیروش، پس از سال‌ها هدایت تیم ملی فوتبال ایران اکنون قرار است در کسوت سرمربی تیم ملی قطر برای نخستین بار در مقابل شاگردان سابق خود قرار گیرد.

آگهی

دو تیم فوتبال ایران و قطر در چارچوب مسابقات چهارجانبه اردن قرار است از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران در دیدار پایانی این رقابت‌ها به مصاف یکدیگر بروند. این بازی البته بیش از اینکه از نظر رقابت ایران و قطر حائز اهمیت باشد، از حیث ملاقات دوباره کیروش و تیمی که سال‌ها هدایت آن را برعهده داشته قابل توجه خواهد بود. 

کارلوس کیروش پرتغالی که در سه جام جهانی و دو جام ملت‌های آسیا هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت نتوانست به توفیقی دست یابد و در نهایت با تکرار ناکامی در جام جهانی مجبور شد از ایران خداحافظی کند. کیروش پس از ترک ایران در قراردادی جدید به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال قطر منصوب و هدایت عنابی‌ها که مدافع عنوان قهرمان جام ملت‌های آسیا هستند را عهده دار است. 

کیروش پیش از انجام این بازی در پستی در صفحه ایسنتاگرام خود به خاطراتش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد دیدار ایران و قطر در فینال جام ملت‌های آسیا هم تکرار شود. او در این پست نوشت: «امروز این افتخار را دارم تا مقابل تیم ملی ایران و بازیکنان درخشانش بازی کنیم. به‌دنبال یک بازی خوب هستیم و فرصت داریم بار دیگر همدیگر را در دوحه ملاقات کنیم. این بار در فینال جام ملت‌های آسیا. به امید آینده.»

کارلوس کیروش
کارلوس کیروشFrancisco Seco/Copyright 2018 The AP. All rights reserved

این مربی پرتغالی در فوتبال ایران طرفداران زیادی دارد در عین حال اما بسیاری منتقد سبک دفاعی تیم‌های تحت هدایت او هستند و بر اساس کارنامه به جا مانده از کیروش، معتقدند که سرمربی پیشین کلمبیا و مصر نتوانسته چیزی به فوتبال ایران اضافه کند. 

کیروش در سه جام جهانی که هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته در مجموع ۹ بازی رو نیمکت تیم ملی نشسته که در این دیدارها ۲ پیروزی، ۲ تساوی و ۵ شکست از او به یادگار مانده است. شکست ۶-۲ ایران مقابل انگلستان در بازی اول جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همچنین سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود که کارلوس کیروش پرتغالی در آن بازی سرمربی تیم ملی بود. 

قطری‌ها در رقابت‌های چهارجانبه اردن در دیدار نخست خود موفق شدند عراق را در ضربات پنالتی شکست دهند و ایران هم با نتیجه ۳-۱ از سد اردن میزبان گذشت. این بازی‌ها از جمله آخرین مراحل آماده‌سازی تیم‌های آسیایی برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا است که در فصل زمستان در قطر برگزار خواهد شد. 

با پایان کار کیروش در ایران، امیرقلعه‌نویی یک بار دیگر پس از سالها روی نیمکت تیم ملی نشسته و در این مدت هم در بازی‌هایی که البته هیچ‌کدام سخت نبوده‌اند توانسته تیمش را پیروز از زمین خارج کند. تقابل قلعه‌نویی با کیروش که به خوبی هم بازیکنان ایران را می‌شناسد و هم به سبک بازی تیم ملی آشنایی کاملی دارد می‌تواند یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سرمربی پیشین گل‌گهر پیش از آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا باشد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در بازی‌های جام ملت‌های آسیا، قطری‌ها در گروه نخست با تیم‌های تاجیکستان، چین و لبنان هم‌گروه هستند. تیم ملی ایران اما در گروه سوم باید با کشورهای امارات، هنگ کنگ و فلسطین مسابقه دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌چیز درباره جام ملت‌های آسیا؛ ایران چگونه می‌تواند به فینال راه یابد؟

رفتن بدون خداحافظی سرمربی سابق تیم ایران؛ سه گانه تاج و کیروش به پایان رسید؟

سنگین‌ترین شکست ایران در بازی‌های جام جهانی؛ شاگردان کیروش ۶ بر ۲ مغلوب انگلیس شدند