پاکستان صدها افغانستانی را دستگیر کرد؛ ایران خواستار بازگشت «عزت‌مندانه» آنها شد

مردم منتظر نوبت برای عبور از مرز پس از بازگشایی مرز تورخم بین پاکستان و افغانستان، جمعه، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳
مردم منتظر نوبت برای عبور از مرز پس از بازگشایی مرز تورخم بین پاکستان و افغانستان، جمعه، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همزمان با اینکه اعلام شد سفارت افغانستان در دهلی‌نو، پایتخت هند به دلیل عدم دریافت حمایت‌های لازم از سوی هند و کمبود پرسنل و منابع، فعالیت خود را از اول اکتبر متوقف کرده است؛ مهاجران غیرقانونی افغانستانی در کشورهای مختلف از جمله پاکستان و ایران با چالش‌هایی رو برو هستند.

آگهی

سفارت افغانستان در دهلی‌نو در بیانیه‌ای مورخ ۳۰ سپتامبر اعلام کرد که به دلیل برآورده نشدن انتظارات در تامین منافع افغانستان این سفارتخانه را از اول اکتبر تعطیل کرده است. در این بیانیه‌ آمده است که «با توجه به این شرایط، با تأسف عمیق تصمیم دشواری را اتخاذ کردیم که تمامی عملیات‌های این نمایندگی به استثنای خدمات اضطراری کنسولی به شهروندان افغانستان را تا زمان انتقال سرپرستی این سفارتخانه به کشور میزبان تعطیل می‌کنیم.»

هند دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و پس از استیلای طالبان در سال ۲۰۲۱، سفارت خود را در کابل بست، اما با این وجود دهلی‌نو به سفیر و کارکنان اعزامی دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهور مخلوع افغانستان اجازه داده بود تا همچنان به امور تجاری و صدور ویزا رسیدگی کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام سفارتخانه افغانستان در دهلی‌نو‌گزارش داد که پس از خروج سفیر و دیگر دیپلمات های ارشد افغانستانی از هند و اعلام پناهندگی آن‌ها به کشورهای اروپایی و ایالات متحده، فعالیت‌های سفارت افغانستان در هند هم به حالت تعلیق درآمد.

۸۰۰ تبعه افغانستان در اسلام‌آباد دستگیر شدند؛ افراد فاقد مدارک‌ دیپورت می‌شوند

در همین حالِ، مقامات پاکستانی خبر دادند که «پلیس اسلام‌آباد عملیات جستجو در مناطق افغان‌نشین بره کاهو، ترینول، ماهار آبادیان، گلرا و شمس را آغاز و ۸۰۰ تبعه افغان را دستگیر کرد.»

براساس گفته مقامات، «چهارصد تبعه افغانستان بعدا با ارائه مدارک اقامتی خود آزاد شدند». پلیس اسلام‌آباد در ادامه گفت: «۳۷۵ تبعه افغان هم فاقد اوراق هویتی بودند و ۲۵ افغان باقی مانده تا بررسی مدارک هویتی بازداشت به سر خواهند برد».

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته پلیس، این افغان‌ها بر اساس اطلاعات سری از پیش تهیه‌شده گزینش شده بودند. به گفته این مقامات «چندین تن از افغان‌های خلافکار نیز در جمع این افراد بوده‌اند و این عملیات در روزهای آینده هم با شدت بیشتری پیگیری خواهد شد.» پلیس اسلام‌آباد گفته است که مقامات تصمیم گرفته‌اند تا ۳۷۵ تبعه افغان دستگیر شده را از پاکستان اخراج کنند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، جمعیت افغان‌های مقیم پاکستان تا ژوئن سال جاری میلادی به رقم سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آنها به طور رسمی ثبت شده‌اند.

۶۸.۸ درصد از شهروندان افغانستانی مقیم پاکستان در مناطق شهری یا نیمه شهری ساکن شده‌اند، در حالی که ۳۱.۲ درصد باقی مانده در ۵۴ منطقه مختلف از جمله روستاها توزیع شده‌اند.

آسوشیتدپرس
مقامات طالبان روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ گذرنامه‌ها را در مرز اسلام قلعه افغانستان و ایران بررسی می‌کنند.آسوشیتدپرس

ایران خواستار بازگشت «عزت‌مندانه» مهاجران افغانستانی به کشورشان است

ایران به عنوان همسایه دیگر افغانستان میزبان میلیون‌ها مهاجر از این کشور است. در این رابطه، حسن مرتضوی، معاون سفیر ایران در کابل با محمد نبی عمری، معاون وزیر داخله (کشور) طالبان دیدار و گفتگو کرد. 

سفارت ایران در کابل روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای آورده است که مرتضوی در این دیدار با اشاره به «اخبار مبالغه‌آمیز» در مورد شمار مهاجران افغانستانی و «تهدید‌آمیز خواندن آنان برای امنیت ملی [ایران]» اظهار داشت:‌ «حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند و این موضوع قطعا از ابعاد مختلف برای تهران دارای اهمیت است و در سطح کلان رصد و در مورد ابعاد مختلف آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مرتضوی خاطر نشان کرد که ایران خواستار بازگشت «عزت‌مندانه» مهاجران افغانستانی به کشورشان است و از حکومت سرپرست افغانستان خواست تا سیاست‌هایی اتخاذ نماید که مهاجرین افغانستانی ترغیب به بازگشت به کشورشان شوند تا از این طریق هم روند مهاجرت معکوس شود و هم افغانستان از نیروی انسانی خود بهره مند گردد.

مرتضوی با اشاره به حجم قابل‌توجه ترددهای غیرقانونی مرزی از افغانستان به سمت ایران از مقامات این کشور خواست تا نظارت و کنترل خود را بر مرزهای مشترک افزایش داده و مبارزه با جریان قاچاق انسان و ترددهای غیرقانونی را در خاک افغانستان به اجرا بگذارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایتی از مهاجران افغانستانی در تاجیکستان؛ جایی‌که زندگی به حالت تعلیق درآمده است

افزایش تنش میان اسلام‌آباد و کابل؛ طالبان: ده‌ها پاکستانی در حملات اخیر داعش در افغانستان دست داشتند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد