توییتر دارای بالاترین نرخ اطلاعات نادرست؛ اتحادیه اروپا به ایلان ماسک هشدار داد

European Commissioner for Values and Transparency Vera Jourova
European Commissioner for Values and Transparency Vera Jourova Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از آنکه گزارش جدید کمیسیون اروپا نشان داد که شبکه اجتماعی «ایکس» در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ دارای بالاترین پست‌های حاوی اطلاعات نادرست در میان همه پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی است، اتحادیه اروپا به ایلان ماسک هشدار داد که از قوانین جدید برای ممانعت از انتشار اخبار جعلی و تبلیغات روسی پیروی کند.

آگهی

این گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای به بررسی فعالیت‌هایی پرداخته که پلتفرم‌های بزرگ (از جمله فیسبوک، گوگل، متا، مایکروسافت و تیک‌تاک) در این شش ماه انجام داده‌اند تا برای انطباق خود با قوانین جدید اتحادیه اروپا آماده شوند.

اجرای این قوانین از ماه اوت آغاز شده است.

این گزارش تحقیقاتی که برای اولین بار مقیاس اخبار جعلی را در رسانه‌های اجتماعی در سراسر اتحادیه اروپا آشکار کرده، به بررسی نسبت اطلاعات نادرست به کل اخبار منتشر شده در شبکه‌های متعلق به غول‌های فناوری پرداخته است و تلاش‌هایی که فیسبوک و تیک‌تاک و لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی در این مدت برای حذف تبلیغات روسی، سخنان نفرت انگیز، میلیون‌ها حساب جعلی و سایر اطلاعات نادرست انجام داده‌اند را نیز شرح داده است.

ارزیابی‌های این گزارش که با اتکا به معیارهای قانون جدید خدمات دیجیتال (DSA) انجام شده، نشان داد که در این شش ماه، پس از توییتر نیز شبکه فیسبوک به عنوان یکی از بدترین شبکه‌های اجتماعی حاوی بیشترین حساب‌ها و محتواهای جعلی، در جایگاه دوم قرار داشته است.

فیسبوک در حالی در رتبۀ دوم بدترین شبکه اجتماعی قرار گرفته که پیش از این در کنار دیگر غول‌های فناوری از جمله گوگل، تیک‌تاک و مایکروسافت اعلام کرده بود فعالیت‌های خود را با آیین‌نامه‌ جدید اتحادیه اروپا تطبیق خواهد داد تا بتواند به کار در سطح این اتحادیه ادامه دهد.

ویرا ژورووا، کمیسر اتحادیه اروپا و مسئولیت نظارت بر اجرای محدودیت‌های جدید اتحادیه بر فعالیت شبکه‌های اجتماعی، ضمن تاکید بر اینکه شبکه «ایکس» یا همان توییتر پیشین نیز موظف است از قوانین جدید پیروی کند تا در سراسر این اتحادیه با ممنوعیت کاری مواجه نشود، گفت: «آقای ماسک می‌داند که مطابق با قوانین عمل نمی‌کند. این قانون الزاماتی را برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی وضع کرده و توییتر نیز باید از این الزامات پیروی کند. پیام من به شبکه اجتماعی "ایکس" این است که ما مراقب کارهای شما هستیم.»

خانم ژورووا که یک سیاستمدار اهل جمهوری چک است همچنین گفت: «دولت روسیه جنگ دیگری را نیز در فضای مجازی آغاز کرده تا فضای اطلاعاتی ما را با داده‌هایی که نیمی از آنها دروغ هستند آلوده کند تا به این ترتیب تصویری نادرست ایجاد کند که می‌گوید دموکراسی بهتر از خودکامگی نیست.»

بر اساس این گزارش، شرکت مایکروسافت (مالک لینکدین) در این مدت ۶.۷ میلیون حساب جعلی همچنین ۲۴ هزار محتوای جعلی را حذف کرده است.

یوتیوب نیز به اتحادیه اروپا اعلام کرده که بیش از ۴۰۰ کانال درگیر در عملیات نفوذ مرتبط با آژانس تحقیقات اینترنتی تحت حمایت دولت روسیه را حذف کرده است.

تیک‌تاک نیز می‌گوید که تقریباً ۶ میلیون حساب جعلی و ۴۱۰ تبلیغ غیرقابل تأیید را حذف کرده است.

شرکت گوگل نیز از حذف حدود ۳۰۰ سایت مرتبط با نهادهای تبلیغاتی دولتی روسیه و بیش از ۱۴۰ هزار تبلیغ کننده سیاسی که هویت آنها قابل تایید نبوده خبر داد.

بر اساس این گزارش، شرکت «متا» فعالیت‌های راستی آزمایی خود را بطور قابل توجهی گسترش داده و اکنون در این زمینه با ۲۶ شریک که ۲۲ زبان در اتحادیه اروپا را پوشش می‌دهند همکاری می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است که شبکه تیک‌تاک نیز ۸۳۲ فیلم مربوط به جنگ در اوکراین را راستی آزمایی و درنهایت ۲۱۱ فیلم را حذف کرده است.

«جنگ ایده‌ها» و انتخابات اروپایی

اتحادیه اروپا به ویژه نگران ادامه تبلیغات روسیه در رسانه‌های اجتماعی قبل از انتخابات کلیدی اسلواکی در یکشنبه آینده و لهستان در ۱۵ اکتبر است.

به گفته خانم ژورووا، این گزارش شاهد دیگری است که نشان می‌دهد روسیه تا چه اندازه درگیر «جنگ ایده‌ها» شده و اخبار جعلی منتشر شده از سوی کرملین همچنان در پلتفرم‌های بزرگ دست به دست می‌شود.

او همچنین به پلتفرم‌های بزرگ هشدار داد که با توجه به برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در سال آینده، نسبت به «خطر انتشار اطلاعات نادرست» بویژه با توجه به پتانسیل‌های هوش مصنوعی مولد هوشیار باشند.

بر اساس یافته‌های این گزارش، اگرچه جنگ در اوکراین اصلی‌ترین هدف در موضوع انتشار اخبار نادرست بود، اما سخنان نفرت‌انگیز درباره مهاجرت، جوامع دگرباشان جنسی و بحران آب و هوا نیز بخش قابل توجهی از این اخبار را تشکیل می‌دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییر دیگری در ایکس؛ ایلان ماسک قصد دارد انتشار همزمان تیتر و پیوند مطالب خبری را پولی کند

ایلان ماسک از بحران نقدینگی و بار سنگین بدهی‌های توییتر پرده برداشت

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی