اروپا به مسیر کلیدی ترانزیت «قرص‌های جهادی سوریه» تبدیل شده است

قرص‌های کاپتاگُن حاوی آمفتامین که در سوریه تولید و از طریق اروپا به خاورمیانه قاجاق می‌شود
قرص‌های کاپتاگُن حاوی آمفتامین که در سوریه تولید و از طریق اروپا به خاورمیانه قاجاق می‌شود Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس ایتالیا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۸۴ میلیون قرص کاپتاگُن به ارزش حدود یک میلیارد یورو را کشف و ضبط کرد که از آن به عنوان «بزرگترین عملیات از نوع خود» در سطح جهان یاد شد.

آگهی

گزارش یک نهاد نظارتی حکایت از آن دارد که اروپا به مسیر اصلی ترانزیت ماده مخدر و محرک کاپتاگُن موسوم به «قرص جهادی» از سوریه تبدیل شده است.

این ماده مخدر که در دسته روان‌گردان‌ها قرار دارد و از ترکیب آمفتامین و تئوفیلین ساخته شده است به موجب این گزارش از طریق اروپا به خاورمیانه قاچاق می‌شود.‌

گزارش مشترک دیده‌بان اروپایی نظارت بر اعتیاد و مواد مخدر و پلیس جنایی آلمان نشان می‌دهد که خاک اروپا به شکل فزاینده‌ای برای قاچاق و انتقال قرص‌های کاپتاگُن به شبه جزیره عربستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاپتاگُن که از آن به عنوان «قرص جهادی» نیز نام می‌برند به شکل قرص یا پودر فروخته می شود؛ این ماده محرک، دارویی بسیار اعتیاد آور و حاوی آمفتامین است که مصرف آن در خاورمیانه بسیار رواج دارد.

بازار اصلی فروش این مواد مخدرِ کم‌تر شناخته شده، که عمدتا در سوریه و لبنان تولید و از طریق اروپا ترانزیت می‌شود کشور عربستان سعودی است.

با این حال، بر پایه گزارش یاد شده، کاپتاگُن گاه به صورت مستقیم از طریق کشورهای اتحادیه اروپا به عربستان ترانزیت می‌شود و گاهی نیز در کشورهای اروپایی بسته‌بندی مجدد شده و از این نقطه به مقاصد تعیین شده ارسال می‌گردد.

در گزارش دیده‌بان اروپایی مواد مخدر آمده است که گروه‌های شبه نظامی مرتبط با دولت بشار اسد به طور فزاینده‌ای از اروپا به عنوان مسیر قاچاق این مواد استفاده می کنند و از این تجارت سود مالی قابل توجهی می‌برند.

این گزارش یادآوری می‌کند که از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۱۲۷ میلیون «قرص جهادی» حاوی آمفتامین توسط مقامات اروپایی کشف و ضبط شده است.

پلیس ایتالیا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۸۴ میلیون قرص کاپتاگُن به ارزش حدود یک میلیارد یورو را کشف و ضبط کرد که از آن به عنوان «بزرگترین عملیات در نوع خود» در سطح جهان یاد شد.

تولید این ماده مخدر در سوریه که اروپا اینک سهمی در تجارت آن ایفا می‌کند پس از شروع جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ به شدت افزایش یافت.

با این حال در گزارش یاد شده به سایر آمفتامین‌ها مانند اسپید یا اسکتازی که بیشتر از کاپتاگُن در اروپا مصرف می شوند، نیز اشاره شده است.

بر اساس اطلاعاتی که توسط هفت کشور اروپایی ارائه شده، مصرف کاپتاگُن در اروپا در مقایسه با حجم قرص‌هایی از این ماده مخدر که از منطقه عبور می کنند، بسیار کم‌تر است.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به دانشکده نظامی در جنوب سوریه؛ بیش از ۱۱۰ نفر از جمله دو افسر بلند پایه کشته شدند

تحول در تولید الیاف طبیعی؛ محققان ژنتیک توانستند از کرم ابریشم تارعنکبوت تولید کنند

مصرف ماری‌جوانا در کدام کشورهای اروپایی قانونی است؟