نتانیاهو در سازمان ملل: حاکمان ایران چیزی جز یک نفرین برای مردم خود و منطقه نیستند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد Copyright آسوشیتد پرس
Copyright آسوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر ایران را بزرگترین تهدید منطقه خواند و از کشورهای غربی تا خواست تحریم‌های بیشتری را علیه تهران وضع کنند. وی خواستار برقراری روابط با ریاض شد و گفت که همکاری عربستان و اسرائیل خاورمیانه جدیدی ایجاد خواهد کرد.

آگهی

نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که صلح با عربستان سعودی، خاورمیانه جدیدی را ایجاد خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که «هر کاری» خواهد کرد تا ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

آقای نتانیاهو در این سخنرانی دو نقشه، یکی خاورمیانه قدیم و دیگری خاورمیانه جدید را در دست گرفت تا نشان دهد که «صلح» چگونه شکل منطقه را تغییر می‌دهد.

نتانیاهو: تحریم‌های ایران باید برگردند

او سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را با صحبت درباره «ظالمان تهران» آغاز کرد و گفت: «پنج سال پیش که آخرین بار در این تریبون سخنرانی کردم، درباره ظالمان تهران هشدار دادم. آنها چیزی جز یک نفرین، نفرین برای مردم خودشان، برای منطقه ما و برای کل جهان نیستند.»

وی حکومت ایران را «مرتجع» خواند و گفت که تهران «هر کاری می‌کند تا جلوی صلح را بگیرد، میلیاردها دلار خرج ترور می‌کند.» 

او با حمله به حکومت ایران گفت که تهران «خطوط کشتیرانی را تهدید می کند» و «در سال‌های گذشته جنایتکاران ایران هزاران نفر را کشته‌اند، ایران مرگ و نابودی را برای مردم بیگناه اوکراین به ارمغان برده است» و باید «از زن‌ها و مردهای ایران که با حکومت مبارزه می‌کنند پشتیبانی کرد، کسانی که آینده بهتری می‌خواهند.»

آقای نتانیاهو با انتقاد ضمنی از رهبران کشورهای طرف برجام گفت که «۸ سال پیش کشورهای غربی قول دادند که اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند مجازات می‌شود، اما نقض کرد و اتفاقی نیفتاد. تحریم‌های ایران باید برگردند. باید از تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت کرد.» او خواستار بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی و وجود یک تهدید نظامی معتبر علیه تهران شد.

او گفت: «ایران به گسترش قلمروی خود در خاورمیانه، اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و حتی آمریکای شمالی ادامه می‌دهد. آنها حتی سعی کردند وزیر امورخارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا را ترور کنند.»

نتانیاهو: پیمان ابراهیم طلوع یک خاورمیانه جدید را نوید می‌دهد

او بخش قابل توجهی از سخنانش را به موضوع صلح اسرائیل و عربستان اختصاص داد و با اشاره به توافق صلح ابراهیم خواستار برقرار روابط با عربستان سعودی شد. آقای نتانیاهو گفت که همکاری دو کشور باعث ایجاد «یک خاورمیانه جدید» خواهد شد. 

او افزود که «پیمان ابراهیم» طلوع یک خاورمیانه جدید را نوید می‌دهد. نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد: «اکنون در طلوع صلح تاریخی با عربستان سعودی، دیگر کشورهای عربی به دنبال آن خواهند بود و امکان صلح با فلسطینی‌ها را افزایش خواهد داد.» او همچنین گفت که این امر باعث ایجاد روابط بین یهودیان و مسلمانان خواهد شد.

او گفت که «توافق صلح تاریخی با عربستان سعودی به درگیری طولانی اسرائیل و کشورهای عرب پایان خواهد داد.»

او در صحبت با رهبران جهان این موضوع را مطرح کرد که اسرائیل و کشورهای عربی در بسیاری از موارد منافع مشترکی دارند و این می‌تواند دستیابی به صلحی گسترده‌تر را در منطقه تسهیل کند.

آقای نتانیاهو گفت که اسرائیل باید بتواند روابط خود را با کشورهای عربی را بدون در نظر گرفتن درگیری با فلسطینیان برقرار کند. وی ادامه داد: «ما نباید به فلسطینیان در مورد روابط اسرائیل با کشورهای عربی، حق وتو بدهیم.» نتانیاهو ادامه داد: «فلسطینی‌ها وقتی ببینند کشورهای عربی با دولت یهودی آشتی می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که خیال نابودی اسرائیل را کنار بگذارند و در نهایت راه صلح واقعی را در پیش بگیرند.»

نتانیاهو: فلسطینی‌ها باید یهودی ستیزی و پرداخت پول به تروریست‌ها را متوقف کنند

او گفت که برای برقراری صلح، فلسطینی‌ها «باید از یهودی ستیزی و پرداخت پول به تروریست‌ها» دست بردارند. او به محمود عباس اشاره کرد که سعی کرده بود بگوید هیتلر یهودستیز نبوده است.

نتانیاهو گفت که معتقد است که اسرائیل می‌تواند با رهبری جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به صلح دست یابد تا «آینده‌ای عالی» برای همه مردم رقم بخورد.

او ادامه داد که برای برقراری صلح، «فلسطینی‌ها باید از نفرت پراکنی علیه یهودیان» دست بردارند. سرانجام با دولت یهودی آشتی کنند. نتانیاهو افزود: «منظور من نه تنها وجود دولت، بلکه حق مردم یهود برای داشتن کشوری برای خود در سرزمین تاریخی خودشان است.»

نتانیاهو: هوش مصنوعی اسرائیل هم به بشریت کمک خواهد کرد

آقای نتانیاهو همچنین در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که هوش مصنوعی «یک موهبت است اما با پتانسیل جنگ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌تواند در مقیاسی غیر قابل تصوری رخ دهد، می‌تواند یک نفرین هم باشد.»

او ادامه داد که نباید اجازه داد که «یک آرمانشهر هوش مصنوعی به ویران‌شهر تبدیل شود.» او گفت: «ما می‌توانیم آسمان‌ها را بیش از پیش گسترش دهیم و بشریت را فراتر از این سیاره ببریم. همانطور که فناوری اسرائیل به جهان نوآوری کمک کرده، هوش مصنوعی اسرائیل هم به بشریت کمک خواهد کرد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

نخست وزیر اسرائیل همچنین به کریدور ارتباطی هند-اروپا که چندی پیش در نشست رهبران گروه ۲۰ تصویب شد اشاره کرد آن‌را «توافقی بی‌نظیر» و گفت که این مسیر که با گذر از کشورهای عربی به اسرائیل و اروپا می‌رسد روابط این کشورها را «بیش از هر زمان دیگری تقویب خواهد کرد» و «۲ میلیارد نفر» از آن بهره‌مند خواهند شد. 

او گفت: «ما نه تنها موانع بین اسرائیل و همسایگان خود را از میان برمی‌داریم، بلکه یک کریدور جدید صلح و رفاه خواهیم ساخت که آسیا را از طریق امارات عربی متحده، عربستان سعودی، اردن، اسرائیل به اروپا وصل کند. این یک تغییر فوق‌العاده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حاشیه سخنرانی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل؛ نماینده اسرائیل عکس مهسا امینی را بالا برد

بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم