مادورو: با هدف «ساختن نظم نوین جهانی» به چین آمده‌ام

تصویری آرشیوی از دیدار رهبران چین و ونزوئلا
تصویری آرشیوی از دیدار رهبران چین و ونزوئلا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز جمعه ۸ سپتامبر وارد چین شد تا با شی جین پینگ و دیگر مقام‌های این کشور دیدار کند.

آگهی

مادورو پس از ورود به شهر شنژن در جنوب چین در حساب توییتری خود این سفر را تاریخی خواند و تاکید کرد با هدف «تقویت همکاری و ساختن نظم نوین جهانی» به چین آمده است. 

چین اصلی‌ترین طلبکار ونزوئلا است و روابط نزدیکی با این کشور منزوی در منطقه آمریکای لاتین دارد. بحران‌های سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا وضعیت این کشور را بغرنج کرده و میزان تولید ناخالص داخلی آن در طی یک دهه اخیر ۸۰ درصد کاهش یافته است. 

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر روابط با ونزوئلا را قوی توصیف کرده و تاکید کرده بود که همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف عمیق‌تر شده است. آقای نینگ در نشست خبری خود در خصوص سفر مادورو همچنین گفته بود: «چین مایل است از سفر رئیس جمهور مادورو به ونزوئلا به عنوان فرصتی برای برنامه ریزی طرحی برای توسعه روابط چین و ونزوئلا در دوره جدید استفاده کند.»

او همچنین گفت که پکن به دنبال ارتقای مشارکت استراتژیک همه جانبه بین دو کشور به سطح جدیدی است.

بلومبرگ گزارش داده که مادورو در این سفر تلاش خواهد کرد از چین برای سرمایه‌گذاری‌های نفتی تازه تضمین دریافت کند. ضمن اینکه در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک احتمالی میان شرکت‌های نفتی ونزوئلا و چین نیز بحث‌هایی صورت می‌گیرد. 

آخرین بار مادورو در سال ۲۰۱۸ به چین سفر کرد و در آن سفر بسیار از دیدگاه‌های رهبر چین تقدیر کرد. در مقابل شی جین پینگ هم در سال ۲۰۱۴ به کاراس رفته و با رهبران ونزوئلا ملاقات کرده بود. 

چین در دهه ۲۰۱۰ حدود ۵۰ میلیارد دلار به ونزوئلا وام اعطا کرد و کاراکاس این بدهی را با محموله‌های نفتی پرداخت نمود. بدهی ونزوئلا به چین در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شد. 

سفر مادورو در حالی انجام می شود که رهبران جهان در هند برای اجلاس سران گروه ۲۰ گرد هم آمده‌اند اما شی جین پینگ ترجیح داده نخست وزیر خود را به این نشست اعزام کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ونزوئلا قرار است سال آینده شاهد انتخابات ریاست جمهوری باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گمانه‌زنی‌ها درباره ناپدید شدن یک مقام چینی؛ وزیر دفاع ۲ هفته در انظار عمومی دیده نشده است

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم