چند ماه تا خط پایان؛ اولویت‌های کمیسیون اروپا پیش از برگزاری انتخابات ۲۰۲۴ چیست؟

رئیس کمیسیون اروپا
رئیس کمیسیون اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات پارلمان اروپا قرار است سال آینده بین روزهای ششم تا نهم ژوئن برگزار شود.

آگهی

مقر اتحادیه اروپا در بروکسل پس از یک ماه که فعالیت‌هایش به دلیل تعطیلات تابستانی کاهش پیدا کرده بود اکنون بار دیگر جنب و جوش قبلی را بازیافته است.

مقام‌های اتحادیه اروپا و به ویژه اعضای کمیسیون اروپا در حالی کار خود را از سر می‌گیرند که انتخابات پارلمان اروپا قرار است حدود ۹ ماه دیگر برگزار شود. رای‌دهندگان در کشورهای عضو اتحادیه بین روزهای ششم تا نهم ژوئن سال ۲۰۲۴ به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. 

یورونیوز در همین راستا نگاهی به اولویت‌های کاری کمیسیون اروپا در ۹ ماه پیش‌رو انداخته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وعده‌های کمک به اوکراین

AP Photo
دیدار رئیس کمیسیون اروپا با رئیس‌جمهوری اوکراینAP Photo

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های کمیسیون اروپا برای دوره باقی‌مانده تا انتخابات پارلمان اروپا را تغییر داد. بسیاری از تدابیر و اقدام‌هایی که تا پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین غیرقابل تصور به نظر می‌رسید اکنون یا اجرا شده و یا در دستور کار قرار گرفته است.

کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه و افزایش بودجه امور دفاعی از جمله این اقدام‌ها است. 

اتحادیه اروپا سال گذشته نامزدی اوکراین برای عضویت در این اتحادیه را به رسمیت شناخت. کی‌یف اکنون در انتظار جدول زمانی و شفافیت بیشتر در زمینه روند عضویت در اتحادیه اروپا است.

طرح کمک نظامی ۲۰ میلیارد یورویی به اوکراین از جمله موضوعات مورد بحث در کمیسیون اروپا طی هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو خواهد بود. 

تعیین تکلیف اموال توقیف‌شده روسیه و نحوه بهره‌برداری از آنها برای کمک به بازسازی اوکراین نیز یکی دیگر از این موضوعات است.

افزایش بودجه اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است که ۶۶ میلیارد یورو به بودجه هفت ساله اتحادیه اضافه شود تا به کمک آن بتوان با چالش‌های جدید پیش‌رو روبرو شد. از این رقم قرار است ۱۷ میلیارد یورو به کمک به اوکراین اختصاص یابد. 

این در حالی است که ۱۵ میلیارد یورو قرار است خرج مدیریت مهاجرت به اتحادیه اروپا شود. مقام‌های کمیسیون همچنین در نظر دارند که ۱۰ میلیارد یورو را صرف فناوری‌های راهبردی کنند. نزدیک به ۱۹ میلیارد یورو نیز قرار است به بازپرداخت بدهی دوره شیوع کرونا شود. 

سیاست مشترک در قبال مهاجران

کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی سال‌های گذشته برای اتخاذ سیاست مشترکی در قبال موج ورود پناهجویان و مهاجران با مشکل روبرو بودند. مواضع متفاوت کشورهای عضو اغلب مانع از تعیین چهارچوبی مشترک می‌شد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد پیشرفت‌هایی در زمینه «توافق جدید درباره مهاجرت و پناهندگی» به دست آمده است. وزرای کشور اعضای اتحادیه اروپا ماه ژوئن بر سر اصل «همبستگی اجباری» در قبال موج ورود مهاجران به توافق دست یافتند. 

پیشرفت گفتگوها بین کشورهای عضو می‌تواند زمینه دستیابی کمیسیون اروپا به توافقی مشترک و اصولی بر سر موضوع مهاجرت را پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۴ فراهم کند. 

بلندپروازی‌های محیط‌زیستی

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در ابتدای دوره ریاستش از عهدنامه سبز اروپایی رونمایی کرد. هرچند کمیسیون اروپا در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست طی سال‌های گذشته دستاوردهای قابل توجهی داشته اما این روند اکنون کُند شده است. 

این در حالی است که سیاست‌های فرانسه در زمینه تامین انرژی و به ویژه تکیه پاریس بر انرژی هسته‌ای همچنان بحث‌برانگیز است.

فناوری‌های نوین

کشورهای عضو اتحادیه و نمایندگان پارلمان اروپا در حال مذاکره برای تدوین طرح قانون هوش مصنوعی هستند. استفاده از هوش مصنوعی طی ماه‌های گذشته به طور خاص مورد توجه رسانه‌ها و سیاستمداران قرار گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برخوردهای امنیتی در آستانه سالروز آغاز اعتراضات ایران؛ «دایی مهسا(ژینا) امینی بازداشت شد»

شارل میشل: اتحادیه اروپا باید آماده پذیرش اعضای جدید باشد؛ ماکرون: نیاز اتحادیه سرعتی چند وجهی است

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی