رئیس جمهور مخلوع و متوفی اما محبوب ونزوئلا به لطف هوش مصنوعی به هواداری از هم‌حزبیش برخاست

کارلوس آندرس پرز
کارلوس آندرس پرز Copyright Jose Caruci/AP2007
Copyright Jose Caruci/AP2007
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارلوس آندرس پرز، رئیس جمهوری سابق ونزوئلا با حضور در ویدیویی حمایت کامل خود را از کارلوس پروسپری، نامزد حزب متبوعش در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد. آقای پرز سیزده سال پیش درگذشت و این ویدیو تنها یک حقه تبلیغاتی با استفاده از هوش مصنوعی است.

آگهی

حزب سوسیال دموکرات اقدام دموکراتیک، این ویدیو را در حمایت از آقای پرز ۴۵ ساله، نماینده پیشین پارلمان و نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری ونزوئلا که قرار است در اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شود ساخته و به اشتراک گذاشته است. 

آقای پرز که در این ویدیو با کت و شلواری تیره و کرواتی زرد پشت میزی نشسته است و درحالی که تنها دهانش تکان می‌خورد، می‌گوید: «در ماه‌های آینده کسی باید انتخاب شود که بهترین شرایط را برای ریاست‌جمهوری ونزوئلا دارد. به همین خاطر است که حمایت خود را از کارلوس پروسپری اعلام می‌کنم. من همراه او هستم. کارلوس پروسپری جوان با استعداد و زیرک و دوست بسیار خوبی است. پس از سال‌ها جدال بر سر بازیابی دموکراسی، بالاخره اکنون این فرصت بزرگ تغییر برای ما محقق شده است.»

بنابر نظرسنجی‌های اولیه، آقای پروسپری تاکنون توانسته نظر ۴.۷ درصد رای دهندگان را به خود جلب کند. اگرچه او بسیار عقب‌تر از ماریا کورینا ماچادو است که تا کنون موفق به کسب اقبال ۴۱.۴۲ درصدی رای‌دهندگان شده اما اگر خانم ماچادو و دیگر رقبا بنا بر تصمیم دادگاه از رقابت در انتخابات همچنان منع شوند، آقای پروسپری می‌تواند به پیروزی امیدوار باشد.

Ariana Cubillos/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
کارلوس پروسپری (راست) و آندرس واسکوئز (چپ) در مناظره انتخاباتیAriana Cubillos/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

ماریا کورینا ماچادو و چندین نامزد دیگر انتخابات پیش‌تر به دلیل حمایت از تحریم‌های آمریکا بر دولت مادورو بنابر رای دادگاه از انتصاب به سمت‌های دولتی منع شدند. آن‌ها با اعتراض به این احکام امیدوارند با اتکا به پشتوانه عظیم مردمی خود در بتوانند در انتخابات آتی ریاست جمهوری ونزوئلا شرکت کنند. 

کارلوس آندرس پرز در دو دوره بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ و ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ رئیس جمهوری ونزوئلا بود. اگرچه او در آخر به دلیل فساد مالی استیضاح و از سمت خود برکنار شد اما دوران ریاست‌جمهوریش برای بسیاری از هواداران حزب اقدام دموکراتیک، نوستالژیک محسوب می‌شود. 

او همچنین هدف دو کودتا نیز قرار گرفت. یکی از آن‌ها به رهبری هوگو چاوز که در آن زمان در سال ۱۹۹۲ نظامی گمراهی بود انجام شد. آقای چاوز هفت سال بعد قدرت را در دست گرفت و تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۳ بر ونزوئلا حکمرانی کرد. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری کنونی این کشور، جانش و وارث آشکار هوگو چاوز می‌خواهد با پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ برای سومین بار بر بزرگترین ذخیره نفت جهان مسلط شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هوش مصنوعی با شعار «لختش کنید»؛ دختران نوجوان اسپانیایی قربانی پخش تصاویر برهنه جعلی شدند

ونزوئلا از اینترپل خواست ۳ رهبر مخالف دولت مادورو را بازداشت کند

مادورو در تهران؛ ایران و ونزوئلا توافقنامه همکاری ۲۰ ساله امضا کردند