اهدای کمک‌های بشر دوستانه فرانسه به منطقه قره‌ باغ کوهستانی؛ آذربایجان مانع شد

آن هیدالگو، شهردار پاریس و هیات فرانسوی در کنار کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه فرانسوی برای منطقه  قره باغ کوهستانی در نزدیکی ورودی لاچین، ۳۰ اوت ۲۰۲۳
آن هیدالگو، شهردار پاریس و هیات فرانسوی در کنار کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه فرانسوی برای منطقه قره باغ کوهستانی در نزدیکی ورودی لاچین، ۳۰ اوت ۲۰۲۳ Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

چندین مقام فرانسوی از جمله شهردار پاریس در سفری به کشور آذربایجان در روز چهارشنبه، تلاش کردند تا کاروانی از کمک‌های بشردوستانه را به منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی اهدا کنند. کریدور لاچین، تنها راه ارتباط زمینی ارمنستان به این منطقه، ماه‌هاست که به بهانه‌های مختلف توسط آذربایجان مسدود شده است.

آگهی

هیأتی متشکل از حدود پانزده مقام منتخب فرانسوی در روز چهارشنبه ۳۰ اوت به منظور حمایت از عبور یک کاروان بشردوستانه برای کمک به قره باغ کوهستانی که مدت‌هاست دسترسی به آن مسدود شده است، به مرز ارمنستان و آذربایجان سفر کردند.

این مقامات کاروانی از ده ها کامیون حامل محصولات غذایی، ژنراتورهای الکتریکی و پنل‌های خورشیدی را برای ورود به قلمرو مورد مناقشه قره باغ کوهستانی همراهی می‌کردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

با این حال در بیانیه مشترکی که از سوی شهرداری پاریس به خبرگزاری فرانسه ارسال شده، به «خودداری مقامات آذربایجان برای صدور مجوز عبور کاروان» اشاره شده است.

این کمک بشردوستانه با حمایت جوامع بزرگ فرانسوی از جمله منطقه ایل دو فرانس، شهرداری‌های پاریس، مارسی، لیون و استراسبورگ و با مدیریت شورای هماهنگی سازمان‌های ارمنی فرانسه (CCAF) روز چهارشنبه وارد یک شهر ارمنی واقع در مرز آذربایجان شد. 

منطقه قره باغ کوهستانی نیز منطقه‌ای عمدتا ارمنی‌نشین است که گذرگاه ارتباطی به آن ماههاست توسط آذربایجان مسدود شده است. به همین دلیل وضعیت بشردوستانه در این منطقه به شدت رو به وخامت است.

بحران بزرگ انسانی

در رأس این هیات فرانسوی، آن ایدالگو شهردار پاریس، ژان بارسقیان شهردار استراسبورگ و سیاستمدار ارمنی‌تبار فرانسه، برونو روتایو سناتور حزب جمهوری‌خواه فرانسه، زاویه برتران رئیس شورای منطقه‌ای «او-دو-فرانس» و میشل روبیرولا نماینده حزب سبزها و معاون اول شهر مارسی حضور داشتند.

این مقامات با محکوم کردن این «بحران بزرگ انسانی» و «وضعیتی که یادآور بدترین روزهای تاریخ ارمنستان» است، از امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه خواستند تا «ابتکار قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دست گیرد و خواستار رسیدگی فوری و بی قید و شرط برای بازگشایی کریدور لاچین شود».

امانوئل ماکرون روز دوشنبه وعده «یک ابتکار دیپلماتیک» در جهت بازگشایی گذرگاه لاچین توسط آذربایجان را داده بود. در همان روز، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا وضعیت انسانی در قره باغ کوهستانی را «بسیار نگران کننده» خواند و خواستار «بازگرداندن آزادی رفت و آمد در این جاده» شد.

آذربایجان ماههاست که به بهانه‌های مختلف امکان تردد در این گذرگاه را بسته است. ارمنستان خواستار مداخله سازمان ملل است؛ اقدامی که به گفته باکو تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند. 

ارمنستان و آذربایجان از اواخر دهه ۱۹۸۰ بر سر قره باغ کوهستانی با هم درگیر شدند. آخرین نمونه از این درگیری‌ها مربوط به سال ۲۰۲۰ و شکست نیروهای ارمنی و دستاوردهای ارضی قابل توجه برای آذربایجان بود. 

در این منطقه کوهستانی عمدتا ارامنه سکونت دارند اما در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دومینوی کودتا علیه متحدان آفریقایی فرانسه؛ پاریس سرنگونی علی بونگو در گابن را محکوم کرد

کودتا در نیجر؛ حکومت نظامیان سفیر فرانسه را اخراج کرد

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم