وزیر دفاع اوکراین: بازیگران قدرتمند جدیدی وارد بازار تسلیحات کشور می‌شوند

وزیر دفاع اوکراین
وزیر دفاع اوکراین Copyright Sebastian Gollnow/(c) Pool dpa
Copyright Sebastian Gollnow/(c) Pool dpa
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور موفق شده است تولید تسلیحات داخلی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و «بازیگران قدرتمند» جدیدی نیز به زودی وارد بازار تسلیحات این کشور می‌شوند.

آگهی

بنا بر گزارش «اوکرینفورم» خبرگزاری رسمی اوکراین، وی روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: «خبرهای خوبی درباره ورود بازیگران قدرتمند به بازار تسلیحات اوکراین تا پایان ماه جاری یا ابتدای سپتامبر منتشر خواهد شد.»

او با بیان اینکه به احتمال زیاد در اواخر سپتامبر برنامه‌ای با حضور حدود ۵۰ شرکت تسلیحاتی برگزار می‌شود، گفت: «علاوه بر این در حال آماده شدن برای برگزاری مجمع صنایع دفاعی به همراه وزارت امور خارجه هستیم.»

ساخت کارخانه پهپاد بیرقدار

وزیر دفاع اوکراین همچنین اعلام کرد که پیشرفت‌های خوبی در مسیر راه اندازی کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار» ساخت ترکیه حاصل شده و تمام اسناد لازم در این باره امضا شده است و موضوع اصلی بعدی، محل کارخانه است.

به گفته اولکسی رزنیکوف، اوکراین پیش از تهاجم روسیه مکان مناسبی را برای تاسیس کارخانه پیشنهاد داده بود و سازنده ترکیه‌ای نیز مایل است در آنجا کارخانه خود را بسازد؛ حتی اگر در مناطق نسبتا امن غربی اوکراین واقع نشده باشد.

کی‌یف و آنکارا قرارداد افتتاح یک کارخانه بیرقدار در اوکراین را در فوریه سال گذشته قبل از تهاجم گسترده روسیه امضا کردند. پارلمان اوکراین نیز این توافق را در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲ تصویب کرد.

همکاری با آلمان

به گفته رزنیکوف، شرکت‌های اوکراینی همچنین در حال امضای توافق‌نامه‌هایی با شرکای آلمانی برای نحوه نگهداری از تانک‌های لئوپارد هستند. شرکت آلمانی تولید کننده تسلیحات راین متال در ماه ژوئیه برنامه‌های خود را برای ساخت کارخانه‌ای در غرب اوکراین برای تولید و تعمیر خودروهای زرهی مانند نفربرهای زرهی فوکس اعلام کرد.

با این حال برخی همکاری‌های اوکراین با تولید کنندگان تسلیحات خارجی دچار مشکلاتی شده است؛ به طوری که شرکت لهستانی آلفا قراردادی را با وزارت دفاع اوکراین برای ارائه انواع تسلیحات و مهمات امضا کرد اما طرف معامله به قرارداد خود عمل نکرد و اکنون بیش از ۹۵ میلیون دلار به اوکراین بدهکار است.

رزنیکوف اظهار داشت که بسیاری از شرکت‌های دیگر از جمله برخی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها نیز نتوانسته‌اند به قراردادهای خود عمل کنند.

او افزود با این حال شرکت آلفا باید یا تحویل خود را تکمیل کند یا کی‌یف درخواست بازپرداخت می‌کند.

وزیر دفاع اوکراین همچنین گفت که صنایع دفاعی اوکراین اکنون قادر است گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه را تولید کند.

وی افزود مهمات تانک ۱۲۵ میلی متری در حال حاضر در حال آزمایش است و تولید گلوله‌های ۱۲۲ میلی‌متری توپخانه نیز با مشکلاتی مواجه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشرفت «قابل‌توجه» کی‌یف در جبهه‌های جنوب؛ مسکو: حملات شبانه به پل کریمه را خنثی کردیم

روسیه از سرنگونی چند پهپاد در نزدیکی مسکو و مناطق مرزی با اوکراین خبر داد

سفر اعلام نشدۀ دبیرکل ناتو به کی‌یف؛ جریان ارسال تسلیحات به اوکراین افزایش خواهد یافت