واکنش‌ها به اخراج اساتید از دانشگاه‌های ایران؛ از دلایل سیاسی و «تصفیه علمی» تا «انتقام ناکارآمدی»

عکس آرشیوی از دانشگاه تهران
عکس آرشیوی از دانشگاه تهران Copyright دانشگاه تهران
Copyright دانشگاه تهران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به گزارش‌‌ رسانه‌های داخلی ایران، عمده اخراج‌های اخیر اساتید در دانشگاه‌های تهران، شریف و علامه صورت گرفته است.

آگهی

اخراج شماری از اساتید دانشگاه‌های ایران طی روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی خارجی داشته و واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد.

دانشگاه‌ها دلیل این اقدام را پایان یافتن مدت قراداد اساتید اخراجی عنوان کرده‌اند در حالیکه برخی منابع نزدیک به حاکمیت این تصمیم را به حمایت افراد یاد شده از اعتراض‌های اخیر در ایران نسبت داده و آنرا تحسین کرده‌اند.

روزنامه کیهان در واکنش به این موضوع در مطلبی آورده است که اخراج اساتید دانشگاه پیش‌پا افتاده‌ترین مجازات نسبت به حمایت این افراد از معترضان بوده است.

این در حالیست که برخی دیگر از رسانه‌های منتسب به جریان اصلاحات ضمن انعکاس انتقاد‌های از سوی چهره‌های سیاسی، فرهنگی و علمی مدعی شده‌اند که از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵۰ استاد تراز اول از دانشگاه‌های ایران اخراج شده‌اند.

پایگاه اطلاع‌رسانی جماران در گزارشی ضمن بازتاب این موضوع اظهارات یک استاد سابق دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص «بازنشستگی اجباری ۹ تن از اساتید دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران» به نقل از وی آوردها ست که افراد یاد شده با اتهاماتی مانند «ضد انقلاب بودن و داشتن تفکر غربزده و ولایی نبودن» مواجه شده بودند.

سوسن صفاوردی در این خصوص تصریح می‌کند: «این اساتید که همگی از اساتید قدیمی و برجسته این دانشکده هستند، به یکباره با حکم بازنشستگی خود مواجه شدند و نه تنها پیگیری‌هایشان از مکانیزم های مختلف تعریف شده راه بجایی نبرد بلکه رئیس دانشکده که مطرح کرده بود این اساتید ضد انقلاب هستند و تفکر غربزده دارند، - یعنی همان اسلحه ای که برای هر حذفی مشروع شده است.»

خانه‌نشینی نخبگان علمی دانشگاه‌های ایران

خانم ابتکار در واکنش به موج اخراج برخی اساتید از دانشگاه‌ها خطاب به عاملان این اقدام گفته است: «انتقام ناکارآمدی و عدم موفقیت خودتان را از دانشگاه نگیرید!»

رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط‌ زیست این نحوه برخورد با شخصیت‌های علمی و دانشگاهی را در تاریخ بی‌سابقه خوانده و به فهرست ۵۸ استاد دانشگاه اشاره کرده که گفته می‌شود در دولت سیزدهم اخراج یا تعلیق شده‌اند.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری ایران در زمان محمد خاتمی و نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اخراج سریالی اساتید، چنین اقدامی را سبب خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه‌ها قلمداد کرده است.

استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف حذف نخبگان از ساختار تصمیم‌گیری را از جمله علل وضعیت فعلی کشور دانسته و گفته است: «بسیاری از نخبگان به دلیل برخوردهای سیاسی حاشیه‌نشین و بعضا خانه‌نشین شده‌اند که این روند برای آینده ایران خسارت‌بار خواهد بود.»

مصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم ایران از دیگر چهره‌های فرهنگی است که به اخراج اساتید از دانشگاه‌ها انتقاد کرده است.

رییس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم در بخشی از اظهارات خود نسبت به سکوت وزیر آموزش عالی در قبال این موضوع ابراز تعجب کرده و یاد آور شده: «بدون شک آن‌ها که این اتفاقات را ایجاد کرده‌ و اجرا می‌کنند، بدنبال ضربه زدن به حکومت و کشورند/ استقلال دانشگاه در این زمانه چه جایگاهی دارد؟»

بنا به گزارش‌‌ رسانه‌های داخلی ایران و با توجه به واکنش‌‌ها به این موضوع، عمده اخراج‌های اخیر اساتید در دانشگاه‌های تهران، شریف و علامه صورت گرفته است.

توضیح دانشگاه شریف در باره اخراج علی شریفی زارچی

اخراج علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و دو نفر دیگر از اساتید دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه که به تازگی صورت گرفته بازتاب عمده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

یک عضو هیئت جذب دانشگاه شریف درباره علت اخراج این استاد دانشگاه می‌گوید: «اساتیدی که به‌صورت پیمانی همکاری‌شان با دانشگاه شروع می‌شود تا مدت ۵ سال فرصت دارند که برای تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانی به رسمی آزمایشی اقدام کنند و پس از این مهلت، عضو هیئت علمی باید درخواست تمدید عضویت پیمانی بدهد که تحت شرایطی قابل پذیرش خواهد بود.»

وی در این خصوص در گفتگو با روزنامه شریف می‌افزاید: «مهلت پنج ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفی‌زارچی به‌عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، سه مرتبه با ارسال نامه‌هایی از ایشان دعوت کرد که درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به همراه مستندات فعالیت‌های علمی ارائه کند که متأسفانه علی‌رغم این درخواست‌ها و پی گیری های شفاهی مکرر، اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفت.»

این در حالیست که آقای زارچی با انتشار توییتی به این ادعای مدیریت دانشگاه شریف واکنش نشان داده و تاکید کرده است که حقیقت فدای سیاست شده است.

استادیار پیمانی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف در ادامه آورده است: «تاریخ ثبت درخواست‌های ترفیع و تبدیل وضعیت را ببینید تا متوجه شوید چطور حقیقت فدای سیاست می‌شود. جزییات بیشتر را برای همکارانم در شریف خواهم نوشت.»

آگهی

از بازنشستگی اجباری تا اخراج

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در این میان دلایل مطرح شده برای اخراج اساتید را زیر سوال می‌برد و می‌گوید «آیا این دلایل تنها برای قطع همکاری با اساتید منتقد دولت در دانشگاه‌ها کاربرد دارد یا برای همه اساتید فراگیر است؟»

دنیای اقتصاد در گزارشی با استناد به اطلاعاتی که در اختیار روزنامه اعتماد قرار گرفته جبهه پایداری را به عنوان اتاق فکر پروژه «خالص سازی» دانشگاه‌ها معرفی کرده و آورده است که این روند قرار نیست در همینجا متوقف شود و به زودی دامن دانشجویان را نیز خواهد گرفت.

در این گزارش به نقل از یک فعال سیاسی و رسانه‌ای آمده است: «جبهه پایداری درصدد است، پس از تصفیه بزرگ اساتید، ورود دانشجویان به دانشگاه را هم، براساس صلاحیت‌های سیاسی- اعتقادی تغییر دهد.»

صادق زیبا کلام، استاد سابق علوم سیاسی دانشگاه تهران که در پی اعتراض‌های اخیر در ایران از کار برکنار شد اخراج اساتید را «سیاسی» می‌داند و می‌گوید که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اعضای هیئت علمی را به اجبار بازنشسته می‌کردند و در دوره ریاست ابراهیم رئیسی آنها را یک راست اخراج می‌کنند.

وی در گفتگو با «انتخاب» طرح دلایل علمی و آموزشی و یا حتی اداری را برای اخراج اساتید منتفی می‌داند و یادآور می‌شود: اساتیدی که اخراج می شوند با دانشجویان اخراج یا تعلیق شده همدردی کرده‌ا‌ند.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر به ایران در بحبوحه اعتراض‌های ۱۴۰۱؛ سفرنامه نویسنده فرانسوی برنده جایزه ادبی شد

سایه اعتراضات ایران و جنگ اوکراین بر جشنواره فیلم کن در فرانسه

اعتراضات ایران؛ هشدار حسن خمینی: ظلم است که به شورش و انقلاب می‌انجامد