خروج شرکت‌های فرانسوی و هلندی؛ ایران توسعه فرودگاه امام را بر پایه تهاتر نفت به چینی‌ها واگذار کرد

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی روز یکشنبه و در جریان یک نشست خبری با اشاره به این که به دلیل بروز موانعی، فاز اول فرودگاه این فرودگاه هنوز به‌طور ۱۰۰ درصد تکمیل نشده است، از ساخت یک فرودگاه جدید در قالب فاز دویِ فرودگاه امام خبر داد.

آگهی

آقای چلندری گفت: «مطالعات اجرایی فاز دوم را به پایان رساندیم و ترمینال جدید در فاز دو در اراضی ۴١٠ هزار هکتاری در ضلع جنوب فرودگاه احداث می‌شود و ترمینال جدید با زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات ازجمله تاسیسات و زیربنایی، آشیانه، انبار و کارگو، مستقل از ترمینال فعلی ساخته خواهد شد.»

ایران پیشتر و در آذرماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی یعنی چیزی نزدیک به ۹ سال پیش از همکاری شرکت چینی «SCE Property Holdings Limited» و شرکت فرودگاهی لیونِ فرانسه (CSCDC) و شرکت ایرانی «ثنا پرداخت ارس» برای سرمایه‌گذاری مشترک با هدف اجرای فاز دوم توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی خبر داده بود. 

در بهمن سال ۱۳۹۵، گروه صنعتی فرانسوی «Bouygues» یک قرارداد اولیه برای ساخت و راه اندازی ترمینال جدید فرودگاه امام امضا کرد، اما این شرکت و همچنین شریک فرانسوی آن یعنی «Aeroports de Paris» با مشکل تامین مالی پروژه از طریق جلب همکاری بانک‌های بین‌المللی، به دلیل عدم لغو تحریم‌های بانکی، برخوردند.

ایران هم شرکت مشاور فرودگاه هلند (NACO) را به عنوان مشاور اصلی خود در پروژه افزایش ظرفیت فرودگاه به ۳۵ میلیون مسافر استخدام کرده بود.

شرکت هلندی و شرکت‌های فرانسوی که پس از لغو تحریم‌ها به دنبال حصول توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در اوایل سال ۲۰۱۷ به بازار ایران وارد شده بودند، پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تدریجی موج تحریم‌های اقتصادی، ناامید از اجرای پروژه، ناگزیر به ترک ایران شدند. 

دو سال پس از منتفی شدن قطعی اجرای طرح توسعه فرودگاه امام، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه های ایران، از آغاز مذاکره با شرکت‌های روسی و چینی برای اجرای طرح‌های توسعه فرودگاهی در ایران خبر داد‌.  

سپس، آقای چلندری در آذرماه گذشته از اعلام آمادگی هشت شرکت چینی و ۴ شرکت داخلی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه فرودگاه امام خمینی به ارزش ۳ میلیارد یورو پرده برداشت و ابراز امیدواری کرد که اعلام تا پایان ۱۴۰۱ خورشیدی تفاهم‌نامه یا قرارداد اجرای این پروژه‌ها امضا شود.

او روز یکشنبه (۵ شهریور ۱۴۰۲) گفت: «چندین شرکت داخلی و خارجی برای ساخت ترمینال جدید در فرودگاه امام اعلام آمادگی کردند و وارد مذاکره با آنها شدیم در نهایت بهترین شرکت را که یک شرکت چینی است را انتخاب کردیم.»

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید 

آقای چلندری درباره نحوه همکاری و تامین مالی شرکت چینی برای احداث فاز دوم فرودگاه امام هم گفت: «تامین مالی از طریق تهاتر نفتی خواهد بود که چیزی حدود ٢.۵ تا ٣ میلیارد یورو تهاتر شود، امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه قرارداد را اجرایی کرده و عملیات اجرایی در مهرماه آغاز شود.»

تامین مالی پروژه توسعه فرودگاه امام خمینی از طریق تهاتر نفتی چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه آمریکاییِ بلومبرگ از افزایش صادرات نفت ایران به چین خبر داد. بر پایه گزارش بلومبرگ، صادرات نفت ایران به چین به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح در ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تخلیه محموله نفت‌کش ایرانی با وجود تهدیدهای تهران در نزدیکی ساحل آمریکا آغاز شد

برنامه عراق برای قطع وابستگی به برق و گاز ایران چیست؟

خطر بیخ گوش فرودگاه امام و راه‌آهن ورامین