پزشک جوان ژاپنی پس از انجام ۲۰۰ ساعت اضافه‌کاری در ماه به زندگی خود پایان داد

اضافه‌کاری بیش از حد پزشکان در ژاپن
اضافه‌کاری بیش از حد پزشکان در ژاپن Copyright عکس: آرشیو Canva
Copyright عکس: آرشیو Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که ژاپن با معضل اضافه‌کاری بیش از حد شهروندان خود روبروست، مرگ خودخواسته یک پزشک به بحث‌ها بر سر میزان کارایی قوانین این کشور برای مقابله با افراط در انجام کار دامن زده است.

آگهی

خانواده یک پزشک ۲۶ ساله در ژاپن که سال گذشته پس از انجام بیش از ۲۰۰ ساعت اضافه‌کاری در یک ماه در اثر خودکشی جان خود را از دست داده است، خواهان تغییر قوانین کار در این کشور شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های ژاپن، این پزشک به نام «شینگو تاکاشیما» که در بیمارستانی در شهر کوبه مرکز استان هیوگو کار می‌کرد در ماه مه گذشته به زندگی خود خاتمه داد.

به گفته وکلای خانواده، آقای تاکاشیما در ماه قبل از مرگش بیش از ۲۰۷ ساعت اضافه‌کاری کرده بود و به مدت سه ماه یک روز هم به مرخصی نرفته بود.

مقامات بیمارستان کونان، جایی که این پزشک در آنجا کار می‌کرد، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی این اتهامات را رد کردند. با این حال طبق گزارش تلویزیون ژاپن، سازمان بازرسی کار این کشور در ماه ژوئن مرگ این جوان را حوادث ناشی از کار و به دلیل ساعات کار طولانی اعلام کرده بود.

ژاپن مدت‌هاست که مشغول مبارزه با فرهنگ کار بیش از حد از سوی شهروندان این کشور است. وزارت سلامت، کار و رفاه ژاپن گفته گزارش‌های متعددی از ساعات کار تنبیهی، فشار زیاد از سوی کارفرمایان و همینطور تمکین کارکنان به تقاضاهای افراطی سرپرستان دریافت کرده است.

مرگ‌های ناشی از استرس و آسیب‌های روانی در ژاپن به حدی است که باعث ایجاد پدیده‌ای به نام «کاروشی» یا «مرگ در اثر کار بیش از حد» شده و نمایندگان پارلمان تلاش کرده‌اند با قانون‌گذاری از این پدیده جلوگیری کنند.

خانواده تاکاشیما در کنفرانس خبری با ابراز تاسف از مرگ این پزشک، وی را مرد جوانی توصیف کردند «که به ناامیدی کشیده شده بود».

جونکو تاکاشیما، مادر شینگو تاکاشیما، گفت که قبل از خودکشی او از سختی شرایط و اینکه «هیچکس به او کمک نمی‌کند» ناراحت بوده است. وی گفت: «او مدام به من می گفت هیچکس مراقب من نیست. من فکر می‌کنم که محیط او را به لبه پرتگاه برده بود.»

وی افزود: «پسرم نه دیگر دکتر مهربانی خواهد شد و نه می‌تواند بیماران را نجات دهد و به جامعه کمک کند. با این حال من صمیمانه امیدوارم که فضای کاری برای پزشکان بهبود پیدا کند تا در آینده مشابه این اتفاق تکرار نشود.»

برادر قربانی نیز که نامش فاش نشد در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هر طوری که ساعات کار برادرم را در نظر بگیریم، ۲۰۰ ساعت اضافه کاری یک عدد باورنکردنی است. من فکر نمی‌کنم که بیمارستان در وهله اول رویکرد درستی نسبت به وضعیت کارکنانش داشته است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

معضل کار زیاد، به ویژه در بخش مراقبت‌های بهداشتی، در ژاپن یک مشکل جدی به شمار می‌رود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داده بود که بیش از یک چهارم پزشکان تمام وقت بیمارستان‌ها تا ۶۰ ساعت در هفته کار می‌کنند، در حالی که ۵٪ تا ۹۰ ساعت و ۲.۳٪ تا ۱۰۰ ساعت کار می‌کنند.

گزارش دیگری که امسال توسط انجمن کالج‌های پزشکی ژاپن منتشر شد نشان می‌داد که بیش از ۳۴ درصد از پزشکان این کشور «از سقف مجاز اضافه‌کاری ۹۶۰ ساعت در سال بیشتر کار می‌کنند».

سال گذشته دولت ژاپن گزارش داد که میانگین ساعات کار سالانه کارمندان «به تدریج در حال کاهش است.» این در حالی است که منتقدان می‌گویند هر چند این آمار درست است، با این وجود ساعات اضافه‌کاری در طول سالیان نوسان داشته و اصلاحات قانون کار و مقررات اضافه‌کاری نیز که از سال ۲۰۱۸ در دستور کار قرار گرفته پیشرفت کمی داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان ۴۹ سال فرار در بستر مرگ؛ بمبگذار ژاپنی در آخرین روزهای عمرش به پلیس اعتراف کرد

تحقق رویای ۴۰ ساله؛ مرد فرانسوی در سن ۶۷ سالگی پزشک شد

بحران جمعیتی سومین اقتصاد برتر جهان؛ از هر ۱۰ ژاپنی یک نفر بالای ۸۰ سال سن دارد