کار زیاد علت مرگ گزارشگر ژاپنی بود

کار زیاد علت مرگ گزارشگر ژاپنی بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رسانه های ژاپن اعلام کردند که علت مرگ گزارشگر ۳۱ ساله «ان اچ کی» (سازمان ملی رادیو و تلویزیون ژاپن) در سال ۲۰۱۳ میلادی کار بیش از حد بوده است.

خانم «میوا سُدا» گزارشگر «ان اچ کی» در ماه ژوییه سال ۲۰۱۳ در اثر سکته قلبی درگذشت. وی را در حالیکه تلفن همراهش را در دست داشت، مرده در بسترش پیدا کردند. یک سال پس از مرگ وی، تحقیقات بازرسان کار نشان داد که علت مرگش، کار بیش از حد بوده است. طبق تحقیقات سرویس بازرسی کار در توکیو در سال ۲۰۱۴، خانم میوا سدا در ماهی که درگذشت،۱۵۹ ساعت اضافه کاری داشته و یک ماه قبل از مرگش، فقط دو روز استراحت کرده بود.

علت مرگ خانم میوا سدا تاکنون بطور رسمی اعلام نشده بود. پس از گذشت چهار سال، «ان اچ کی» تحت فشار والدین خبرنگار جوان، مجبور به افشا کردن علت مرگ وی شد.

Incident puts pressure on authorities to address number of deaths linked to labour practices. https://t.co/YzJ3rSb8hs via IrishTimesWorld</a></p>— Political Science (UofT_PolSci) October 5, 2017

میوا سودا از سال ۲۰۰۵ با «ان اچ کی» کار می کرده و از ژوییه سال ۲۰۱۰ به دفتر این سازمان در پایتخت ژاپن منتقل شده بود و کارش پوشش اخبار مربوط به کلانشهر توکیو بود.

کاروشی، فرهنگ کار مفرط در ژاپن

این اولین باری نیست که کار مفرط و ساعات طولانی کار در ژاپن باعث مرگ کسی می شود. در این کشور حتی واژه ای برای مرگ در اثر کار زیاد وجود دارد. از دهه ۱۹۷۰ میلادی واژه «کاروشی» به معنای مرگ ناگهانی، ناشی از شرایط شدید کاری وارد زبان ژاپنی شد. دلایل پزشکی کاروشی اغلب عبارتند از سکته قلبی و سکته مغزی ناشی از فشار روانی.

اولین مورد از چنین مرگی مربوط به مرد جوان ۲۹ ساله، کارمند یک گروه رسانه ای بزرگ در ژاپنی بود. وی در اثر حمله قلبی در محل کارش فوت کرد.

انتظار می رود علنی شدن علت مرگ میوا سدا، باعث تشدید فشار بر مقامات ژاپن شود تا با تعداد زیاد مرگ و میر ناشی از خستگی و فرسودگی شغلی مقابله کنند.

یک سال پیش در ژاپن اعلام شد که خانم ماتسوری تاکاهاشی ۲۴ ساله، کارمند شرکت تبلیغاتی ژاپنی دنتسو در روز کریسمس سال ۲۰۱۵ در اثر فشار و استرس کار طولانی خودکشی کرد. خانم تاکاهاشی قبل از مرگش ۱۵۹ ساعت در ماه اضافه کاری کرده بود.

پرونده خودکشی این خبرنگار بحثهای جدیدی را در مورد شیوه کار در ژاپن برانگیخت و دولت را بر آن داشت تا برای تغییر نگرش نسبت به شرایط اشتغال و کاهش فشار کار وارد عمل شود.

آمار بالای «کاروشی» در ژاپن

هر ساله دهها نفر در ژاپن در اثر فشار بیش از حد شغلی می میرند. طبق گزارشی که روز جمعه ششم اکتبر از سوی دولت ژاپن منتشر شد، طی یکسال، از مارس ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ میلادی، ۱۹۱ مورد کاروشی در ژاپن ثبت شده است.

طبق یک گزارش دولتی در سال ۲۰۱۶ در مورد «کاروشی»، تقریبا یک چهارم از شرکتهایی که مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام کردند که کارمندانشان بیش از ۸۰ ساعت در ماه اضافه کاری داشته اند.

تحقیقات نشان می دهد کارمندان در ژاپن بطور قابل ملاحظه ای بیشتر از کارمندان در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای توسعه یافته کار می کنند. به گفته وزرات بهداشت ژاپن، کارمندان در این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی بطور میانگین تنها از ۸.۸ از روزهای مرخصی سالانه شان استفاده کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشخدمت اخراجی فرانسوی در کانادا: گستاخ نیستم، فرانسوی‌‌ام

پایان ۴۹ سال فرار در بستر مرگ؛ بمبگذار ژاپنی در آخرین روزهای عمرش به پلیس اعتراف کرد

برای اولین بار در جهان فردی بر اثر ویروس ناشی از گزش کنه جان خود را از دست داد