کی‌یف دو بالگرد تهاجمی روسیه که «از بهترین‌های جهان» توصیف شده را ظرف یک روز سرنگون کرد

بالگرد کاموف-۵۲
بالگرد کاموف-۵۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیپ ۴۷ مکانیزه اوکراین در فیسبوک اعلام کرد که نیروهای این کشور حوالی ساعت ۷:۴۰ بامداد پنج‌شنبه یک بالگرد کاموف-۵۲ را با استفاده از یک سامانه سیار پدافندهوایی در نزدیکی روستای روبوتین در جنوب شرقی زاپوریژژیا منهدم کردند.

آگهی

میکولا اُلِش‌چوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین نیز در پیامرسان تلگرام خبر داد که یک بالگرد دیگر از نوع کاموف-۵۲ در صبح همان روز در نزدیکی شهر باهموت در شرق منطقه دونتسک منهدم شده است.

به نوشته روزنامه انگلیسی‌زبان «کی‌یف پست»، بالگردهای کاموف-۵۲ که در نزد روس‌ها به «تمساح» معروف است، توسط کرملین به عنوان «بهترین بالگردهای جنگی جهان» توصیف شده است.

وزارت دفاع بریتانیا نیز در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که این بالگردها توانسته است مزیت برتر را برای نیروهای روسی در اوکراین به ارمغان آورد. به گفته این وزارتخانه، این بالگردها «یکی از معدود سامانه‌های تأثیرگذار تسلیحاتی روسیه» در منطقه زاپوریژژیا است.

زاپوریژژیا یکی از مناطق اصلی اوکراین برای انجام «ضدحملات» با هدف بازپس گیری سرزمین‌های اشغال شده است.

وزارت دفاع بریتانیا همچنین گفته است که این بالگردها «هزینه سنگینی به اوکراین تحمیل کرده‌اند» و احتمالا روسیه از نسخه‌های اصلاح شده این بالگردهای مجهز به موشک‌های دوربرد ضدتانک استفاده می‌کند که می‌توانند از پدافند دفاع هوایی اوکراین نیز عبور کنند.

آسوشیتدپرس
موشک‌های کاموف-۵۲ در نبرد علیه مواضع اوکراینآسوشیتدپرس

اما به نظر می‌رسد که اوکراین هم بیکار ننشسته و در حال مقابله با این بالگردها است. گروه مستقل نظارت بر تسلیحات «اوریکس» (Oryx) با بررسی شواهد تصویری موجود، برآورد کرده است که تعداد ۴۰ بالگرد کاموف-۵۲ آسیب دیده یا منهدم شده است. البته این رقم شامل دو بالگرد منهدم شده روز پنج‌شنبه نمی‌شود.

این گروه همچنین برآورد کرده است که در مجموع ۸۸ بالگرد روسی در اوکراین منهدم شده است. همچنین ۱۲ بالگرد دیگر نیز آسیب دیده و یک بالگرد هم به تصرف نیروهای اوکراینی درآمده است.

نیکو لانگه، کارشناس آلمانی مسائل اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ، به «اکونومیست» گفت که بالگردهای تهاجمی کاموف-۵۲ توسط نیروهای اوکراینی «یک به یک» گلچین می‌شوند؛ گواهی برای این موضوع که اوکراین اکنون در تلاش‌های خود برای حمله متقابل علیه نیروهای روسیه، موفق‌تر عمل می‌کند.

ربکا رامِن از روزنامه‌نگاران «بیزینس اینسایدر» پیش‌تر گزارش داده بود که هر کدام از این بالگردها بیش از ۱۶ میلیون دلار ارزش دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از «لونا ان جی»، پهپادی که آلمان به اوکراین تحویل خواهد داد چه می‌دانیم؟

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است