کشف گونه منحصربفردی از رتیل در ایران؛ ملاقات با «طلای پرشین»

رتیل
رتیل Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشریه علمی ZooKeys در آخرین شماره خود (۱۱۷۴) با انتشار مقاله‌ای از کشف گونه جدیدی از رتیل در ایران خبر داد.

آگهی

مطابق مقاله‌‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده، این رتیل که گونه‌ای منحصربفرد در جهان به شمار می‌رود، سومین گونه رتیل است که در ایران کشف و شناسایی شده است. کشف تازه توسط «علیرضا زمانی» (از دانشگاه تورکو، فنلاند) و همکار کانادایی او به نام «ریک وست» به ثبت رسیده است.

این گونه جدید به خانواده Chaetopelma تعلق دارد که پیشتر در جزیره کرت یونان، سودان و بخش‌هایی از خاورمیانه شناسایی شده بود؛ گونه‌ای که یکی از دو جنس رتیل ساکن در منطقه مدیترانه محسوب می‌شود. 

این رتیل که با انگیزه ادای احترام به نام تاریخی ایران (Chaetopelma persianum) نامگذاری شده، صاحب نام رایجی است که به دلیل پشم‌های طلایی آن «رتیل طلای پرشین» (Persian Gold Tarantula) تعیین شده است. 

رتیل طلای پرشین یا ایرانی را یک دوست‌دار ایرانی محیط‌زیست به نام «مهدی گواهیان» در مناطق مرتفع کوهستانی زاگرس شمالی در استان آذربایجان غربی ایران کشف و عکس‌های آن را برای آقای زمانی ارسال کرده است.

آقای زمانی سپس از آقای گواهیان خواسته تا با همکاری یکی از دوستانش به نام امیرحسین آقایی نمونه‌های را پیدا و برای او ارسال کنند که این دونفر در نهایت موفق به ارسال یک نمونه ماده از این رتیل می‌شوند که به گفته آقای زمانی برای درک منحصربفرد بودن این گونه کفایت می‌کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا بهتر است عنکبوت‌ها را به جای رها کردن در طبیعت در خانه‌های خودمان نگهداری کنیم؟

نوعی عنکبوت‌ نر پس از رابطه جنسی «مانند منجنیقی که رها می‌شود» از شریک خود فرار می‌کند

خوش‌رنگی عنکبوت‌‌های جهنده چه مزیتی برای آنها دارد؟