افزایش دما و تداوم آتش سوزی‌ها در پوشش جنگلی غرب ایران

خبرگزاری ایرنا
خبرگزاری ایرنا Copyright  Photo
Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش‌های دریافتی از داخل ایران حاکی از آن است که جنگل‌های مناطق مرزی مریوان واقع در استان کردستان همچنان در حال سوختن هستند و عواملی همچون وزش شدید باد، باقی ماندن مهمات در این منطقه از زمان جنگ و انفجار چند مین، مهار آتش را تاکنون غیرممکن کرده است.

آگهی

خبرگزاری رکنا نیز آتش سوزی‌های این منطقه را که از روز پنج‌شنبه آغاز شدند و همچنان ادامه دارد، «عمقی» توصیف کرده و نوشته است که آتش تا کنون بیش از ۲۰۰ هکتار از پوشش گیاهی منطقه را سوزانده و خسارات فراوانی بر جا گذاشته است.

اگرچه تیم‌های اطفای حریق در منطقه حاضر هستند، اما به دلیل گستردگی منطقۀ حریق هنوز زمان مهار آتش سوزی روشن نیست.

رکنا همچنین «صعب‌العبوربودن منطقه» را از دیگر دلایلی دانسته که کار مهار آتش در سه روستای مرزی مریوان که کانون اصلی این آتش‌سوزی‌ها محسوب می‌شوند را دشوار کرده است.

سردشت

در مناطق جنگلی سردشت واقع در استان آذربایجان غربی نیز دست‌کم ۵۰ هکتار از پوشش جنگلی منطقه در آتش سوخت. 

رحمت ابراهیمی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهر در گفتگو با ایرنا، از مهار آتش پس از سه روز تلاش نیروهای امدادی و مردمی خبر داد.

او افزود که در جریان این آتش‌سوزی‌ها، بخش‌های زیادی از پوشش گیاهی و مزارع کشاورزان منطقه از بین رفته و خسارت زیادی به منابع طبیعی و جنگل‌های منطقه وارد شده است.

او همچنین گفت: «امسال تاکنون ۱۸ مورد آتش‌سوزی در مناطق جنگلی این شهرستان گزارش شده و بر اثر آنها در مجموع به بیش از ۸۰ هکتار جنگل در این منطقه خسارت وارد شده است.»

دالاهو

در شهرستان دالاهو واقع در استان کرمانشاه نیز دست‌کم ۲ هکتار از مراتع جنگلی عمدتا بلوط به دلیل وقوع ۲ فقره آتش‌سوزی جداگانه سوخته است.

این آتش‌سوزی که درنهایت به کمک نیروهای مردمی و امدادی مهار شد، دست‌کم دو زخمی نیز برجای گذاشته است.

تهران و اصفهان

حوادث مشابه روی داده در دیگر نقاط کشور، وقوع حریق روز جمعه در مراتع «سیبک» شهرستان فریدون‌شهر اصفهان همچنین آتش‌سوزی در اطراف زندان اوین در تهران بوده است.

ایرنا به نقل از منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌نویسد که «سه هکتار از مراتع و پوشش‌های گون» در این منطقه در آتش سوخته است.

به گفته او، از ابتدای سال جاری تا کنون دست‌کم ۲۲ فقره آتش‌سوزی در این استان روی داده و منجر به آسیب دیدن ۵۴ هکتار از پوشش گیاهی شده است.

منصور شیشه‌فروش «عامل انسانی و بی‌احتیاطی» را دلیل وقوع ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌های روی داده در استان اصفهان دانسته است.

روز جمعه همچنین قوه قضائیه ایران از وقوع آتش‌سوزی در علفزارها و مناطق مین گذاری‌شده در اطراف زندان اوین تهران به دلیل افزایش دما خبر داد.

رسانه‌های داخل ایران نوشتند که با وجود محدود بودن منطقه آتش گرفته در تپه‌های اطراف زندان اوین و کنترل حادثه به کمک ماموران آتش‌نشانی، شماری از مین‌های کار گذاشته شده در این منطقه نیز منفجر شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در پی آتش‌سوزی در ۲ ساختمان در شهر والنسیای اسپانیا دست‌کم ۴ نفر جان باختند

موج جدید آتش‌سوزی‌های جنگلی در یونان؛ اجساد سوخته ۱۸ مهاجر پیدا شد

مرگبارترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در تاریخ ایالات متحده؛ حریق در هاوایی به جایگاه پنجم رسید