فن در لاین در فیلیپین: اتحادیه اروپا استفاده غیرقانونی از زور را در منطقه ایندو-پاسیفیک برنمی‌تابد

فن در لاین در فلیپین
فن در لاین در فلیپین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در جریان سخنرانی خود در شهر مانیل پایتخت فیلیپین، ابراز داشت که اروپا اقدامات تجاوزکارانه در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام (ایندو-پاسیفیک) را تحمل نخواهد کرد.

آگهی

خانم فن در لاین روز دوشنبه ضمن تصریح مجدد موضع اتحادیه اروپا در به رسمیت شناختن تصمیم دادگاه لاهه در سال ۲۰۱۶ میلادی مبنی بر باطل دانستن ادعاهای گسترده چین در آب‌های مورد مناقشه منطقه، هشدار داد که اروپا اقدامات تجاوزکارانه را نه در اوکراین و نه در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام تحمل نخواهد کرد.

سفر فن در لاین به فیلیپین، نشانه بهبود روابط پس از سپری شدن یک دوره پرتلاطم بین اتحادیه اروپا و رودریگو دوترته، رئیس جمهور پیشین این کشور بر سر موضوعات حقوق بشری است.

این دیدار در زمانی انجام شده که اتحادیه اروپا در حال ارزیابی تمدید مشوق‌های تجاری ویژه، از جمله تعرفه‌های کاهش‌یافته برای طیف گسترده‌ای از محصولات برای فیلیپین است. 

مشوق‌های تجاری اتحادیه اروپا در قالب طرحی موسوم به «ترجیحات تعمیم‌یافته» به فیلیپین و هفت کشور در حال توسعه دیگر در ازای پایبندی آن‌ها به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر و حقوق کار، حفاظت از محیط زیست و حکمرانی خوب ارائه می‌شود.

از سرگیری مذاکرات تجارت آزاد با فیلیپین

خانم فن در لاین پس از دیدار با فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهوری فیلیپین، در شهر مانیل اعلام کرد که بلوک ۲۷ کشور اتحادیه اروپا مذاکرات برای توافق تجارت آزاد با فیلیپین را که در سال ۲۰۱۷ در زمان سلف آقای مارکوس یعنی رودریگو دوترته متوقف شده بود، از سر خواهند گرفت.

کشور فیلیپین در مدت شش سال زمامداری دوترته، به دلایل مختلفی از جمله سرکوبهای خونین در چهارچوب سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر و کشته شدن بیش از ۶ هزار مظنون عمدتا خرده‌پا، مورد انتقاد شدید اتحادیه اروپا قرار داشت؛ تا اینکه درنهایت آقای مارکوس ۳۶ سال پس از انقلاب علیه دیکتاتوری پدرش، در ماه ژوئن سال گذشته جانشین دوترته شد.

این کشتار جرقه‌ای برای آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد احتمال ارتکاب جنایت علیه بشریت بود. دوترته در سال ۲۰۱۸ میلادی فیلیپین را از دیوان کیفری بین‌المللی خارج کرد، اما دادستانی به تحقیق درباره این مرگ‌های گسترده‌ که در زمان عضویت مانیل در دادگاه لاهه به وقوع پیوسته بود، ادامه داد.

پس از آن بود که دوترته اغلب انتقادات اتحادیه اروپا از سرکوب وحشیانه در مبارزه با مواد مخدر را با ناسزا جواد می‌داد.

آسوشیتدپرس
جنازه یک فروشنده مواد مخدر که بدون طی روند رسیدگی در دادگاه در سال ۲۰۲۱ در فیلیپین کشته شدآسوشیتدپرس

مذاکرات تجارت آزاد

خانم فن در لاین با اشاره به حمله روسیه به اوکراین و تمایل رهبران مستبد «به عمل به تهدیدات خود»، بر لزوم همکاری امنیتی طرفین تاکید کرد. 

وی گفت: «جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین بنیان نظم بین‌المللی را متزلزل می‌کند. این جنگ منشور سازمان ملل متحد و اصول اساسی حقوق بین‌الملل مانند تمامیت ارضی و حاکمیت را نقض می‌کند.»

فن در لاین افزود: «به همین دلیل است که اروپا از مبارزه شجاعانه اوکراین علیه متجاوز حمایت می‌کند زیرا استفاده غیرقانونی از زور را نمی‌توان تحمل کرد، نه در اوکراین و نه در حوزه ایندو-پاسیفیک. امنیت در اروپا و امنیت در اقیانوس هند و اقیانوس آرام از یکدیگر جدایی‌ناپذیر هستند.»

وی افزود که اتحادیه اروپا از یک منطقه ایندو-پاسیفیک آزاد و باز حمایت می‌کند «چراکه یک منطقه عاری از تهدیدهای قهریه کلید ثبات برای صلح ما و برای رفاه مردم ما است.»

دریای جنوبی چین

سخنان رئیس کمیسیون اروپا منعکس کننده سخنان رهبران ایالات متحده نسبت به اقدامات تهاجمی فزاینده چین در دریای جنوبی چین است.

خانم فن در لاین گفت که رأی دیوان «از نظر قانونی الزام آور است» و مبنای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات را فراهم می‌کند.

پکن رای دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه در مورد باطل دانستن ادعاهای چین بر جزایر مورد مناقشه را ساختگی دانسته و آن را رد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است در جهت تقویت امنیت دریایی منطقه، از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ارزیابی تهدیدات و تقویت گارد ساحلی فیلیپین، همکاری‌های خود با مانیل را افزایش بخشد.

این مناقشات از منظر چین کاملا به آسیا مربوط است و پکن نسبت به هرگونه مداخله ایالات متحده و متحدان‌ اروپایی آن هشدار داده است. 

آگهی

در دهه گذشته، چین هفت جزیره مورد مناقشه کوچک را به پایگاه‌های محافظت‌شده موشکی تبدیل کرده است که موجب نگرانی بیشتر دولت‌های غربی و مدعیان رقیب از جمله فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن و فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد

«لیزر تاباندن» چین به کشتی فیلیپینی؛ مانیل سفیر پکن را احضار کرد