«لیزر تاباندن» چین به کشتی فیلیپینی؛ مانیل سفیر پکن را احضار کرد

عکسی که فیلیپین از تنش بین کشتی این کشور و گارد ساحلی چین منتشر کرده است
عکسی که فیلیپین از تنش بین کشتی این کشور و گارد ساحلی چین منتشر کرده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته مانیل گارد ساحلی چین از «نوع نظامی لیزر» علیه کشتی فیلیپینی استفاده کرده است و به همین دلیل چند عضو خدمه این کشتی «موقتا» نابینا شدند.

آگهی

فیلیپین روز دوشنبه سفیر چین را در اعتراض به اقدام گارد ساحلی این کشور در استفاده از لیزر علیه یک کشتی فیلیپینی در دریای جنوبی چین احضار کرد. 

دولت فیلیپین در همین راستا از چین خواست تا اطمینان حاصل کند که شناورهایش «فعالیت‌های خصمانه» خود را متوقف خواهند کرد. به گفته مانیل گارد ساحلی چین از «نوع نظامی لیزر» علیه کشتی فیلیپینی استفاده کرده است و به همین دلیل چند عضو خدمه این کشتی «موقتا» نابینا شدند.  

فیلیپین همچنین مدعی است که گارد ساحلی چین از «سیگنال‌های رادیویی غیرقانونی» استفاده کرده و با حرکاتی «خطرناک» به کشتی فیلیپینی نزدیک شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای یادآوری کرد که روسای جمهوری دو کشور ماه گذشته توافق کرده بودند که اختلاف‌های دریایی را از راه «دیپلماسی و گفتگو» حل کنند. وزارت خارجه چین در مقابل تاکید کرده که گارد ساحلی این کشور طبق مقررات رفتار کرده است. 

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «از فیلیپین می‌خواهیم از اینگونه اقدام‌ها خودداری کند، اقدامات کارکنان چینی حرفه‌ای و خویشتندارانه است.»

از سوی دیگر آمریکا استفاده گارد ساحلی چین از لیزر علیه کشتی فیلیپینی را «تحریک‌آمیز» و «خطرناک» خواند. 

چین و فیلیپین بر سر کنترل دریای جنوبی چین که منطقه‌ای راهبردی و غنی از نظر منابع انرژی و شیلات محسوب می‌شود اختلاف دارند. پکن ادعای حق حاکمیت بر تقریبا کل این دریا را دارد. در مقابل فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی ادعاهایی در این زمینه مطرح می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فن در لاین در فیلیپین: اتحادیه اروپا استفاده غیرقانونی از زور را در منطقه ایندو-پاسیفیک برنمی‌تابد

پلیس فیلیپین بیش از هزار قربانی قاچاق انسان را که در اسارت بودند نجات داد

«آسیا می‌تواند اوکراین فردا باشد»؛ ژاپن و متحدانش مهیای مقابله با تهدید‌‌های چین و روسیه می‌شوند