دو ابرماه همراه با یک ماه آبی در ماه آینده؛ دوستداران آسمان به تماشای یک رویداد نجومی نادر بنشینند

امکان مشاهده دو ابرماه در ماه اوت
امکان مشاهده دو ابرماه در ماه اوت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دوستداران تماشای آسمان در یک رویداد نجومی نادر در ماه اوت این فرصت را دارند تا شاهد ۲ ابر ماه همراه با یک ماه آبی باشند.

آگهی

نخستین فرصت منحصر به فرد برای تماشای این رویداد نجومی عصر سه‌شنبه آینده است زیرا ماه کامل در جنوب شرقی طلوع می‌کند و کمی روشن‌تر و بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. در این زمان، ماه در نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین است که حدود ۳۵۷ هزار و ۵۳۰ کیلومتر خواهد بود.

البته در شب ۳۰ اوت فاصله ماه حتی نزدیک‌تر هم خواهد بود و به ۳۵۷ هزار و ۳۴۴ کیلومتر کاهش می‌یابد. از آنجا که این دومین ماه کامل در همان ماه است، ماه آبی نامیده می‌شود.

به گفته فرد اسپناک، فیزیک‌دان و اخترشناس اهل آمریکا، شب‌های گرم تابستان زمان مناسبی برای تماشای طلوع ماه کامل در آسمان شرقی در عرض چند دقیقه پس از غروب خورشید است، اتفاقی که دو بار در ماه اوت رخ می‌دهد.

آخرین باری که دو ابرماه کامل در یک ماه مشاهده شدند، سال ۲۰۱۸ بود. به گفته جیانلوکا ماسی، اخترشناس ایتالیایی، این اتفاق تا سال ۲۰۳۷ تکرار نخواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

نخستین ابرماه سال جاری میلادی در ماه ژوئیه ظاهر شد و چهارمین و آخرین ابرماه این دوره در ماه سپتامبر رخ خواهد داد. دو ابرماه در ماه اوت از دو ابرماه دیگر به هم نزدیک‌تر خواهند بود.

بسیاری از فرهنگ‌های بومی برای ابرماه‌ها معنای خاصی در نظر می‌گیرند. بر اساس سالنامه قدیمی کشاورزان، ماه کامل اوت به نام «ماه خاویار» شناخته می‌شود. این نامگذاری به دلیل فراوانی ماهی خاویار در دریاچه‌های بزرگ در ماه اوت و فصل صید آن بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویر خیره کننده از نورهای شمالی در آسمان اروپا: چرا امسال شفق‌های قطبی افزایش چشمگیری دارد؟

انتشار تصویر خیره‌کننده ناسا از دهانه مرموز «شکلتون» بر روی سطح کره ماه

ماه سرد با هالهٔ نارنجی؛ آخرین ماه کامل سال ۲۰۲۰ را کی و چطور ببینیم؟