رهبر حزب کمونیستی نروژ در پی دزدیدن عینک آفتابی «هوگو باس» مجبور به استعفا شد

بیورنار موکسنس رهبر حزب سرخ نروژ
بیورنار موکسنس رهبر حزب سرخ نروژ Copyright rødt.no/Flickr
Copyright rødt.no/Flickr
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انتشار تصاویر دوربین مداربسته یک فروشگاه از سرقت یک جفت عینک آفتابی توسط بیورنار موکسنس، رهبر حزب کمونیستی نروژ، وی مجبور به استعفا شد.

آگهی

دوربین‌های مداربسته یک فروشگاه معاف از گمرک در فرودگاه گاردرموئن اسلو، تصاویر آقای موکسنس را حین سرقت یک جفت عینک آفتابی لوکس مارک «هوگو باس» در روز ۱۶ ژوئن ضبط کرده بودند.

در پی پخش این خبر، آقای موکسنس در ابتدا گفت که این اتفاق «تصادفی» بوده است. اما بعدتر پایگاه روزنامه محلی «وردنس گانگ» فیلمی از دوربین‌های مداربسته را منتشر کرد که نشان می‌داد وی برچسب قیمت عینک آفتابی را جدا کرده و آن را ابتدا روی چرخ‌دستی‌ و سپس داخل جیبش می‌گذارد.

در پی انتشار این ویدئو آقای موکسنس با اعتراف به انجام سرقت، از سمت خود استعفا داد. او که عضو پارلمان نروژ محسوب می‌شود، برای ۱۱ سال دبیرکلی حزب سرخ نروژ را بر عهده داشت.

وی در حساب شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: «بسیاری از مردم از من پرسیده‌اند که چگونه توانستم چنین کار احمقانه‌ای را انجام دهم؟ این را در هفته‌های اخیر بارها از خودم پرسیده‌ام. من توضیح کافی برای انجام چنین کاری ندارم.»

آقای موکسنس از منتقدان سرسخت نظام سرمایه‌داری به شمار می‌رود. وی پیشتر گفته بود حزبش در پی اجرای «سوسیالیسم» است، نظامی که در آن «ثروت به طور عادلانه تقسیم می‌شود.»

یک روز پیش از توضیحات ارائه شده توسط وی درباره علت سرقت عینک، کمیته اجرایی ملی حزب سرخ که دارای ۸ کرسی در پارلمان کشور است تصمیم گرفت «ماری اسنو مارتینوسن» را به عنوان جایگزین آقای موکسنس منصوب کند.

رهبر جدید حزب سرخ روز دوشنبه هم سرقت عینک و هم نحوه واکنش آقای موکسنس به این رسوایی را محکوم کرد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه رهبر سابق حزب از ابتدا «اطلاعات درستی» درباره پرونده ارائه نداده است، گفت: «من از این بابت هم عصبانی و هم مایوس هستم، و این را خیلی مستقیم و با زبانی ساده به بیورنار گفتم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حزب سرخ نروژ در سال ۲۰۰۷ و بعد از انحلال خودخواسته حزب کمونیست کارگری و اتحاد انتخاباتی سرخ تشکیل شد تا جوانان چپگرا و چپگرای افراطی نروژی را جذب کند.

این حزب در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار موفق به کسب کرسی در پارلمان نروژ شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دزدی جواهرات ۱۱۳ میلیون یورویی از موزه «گرین والت» آلمان؛ سارقان به زندان محکوم شدند

ساعت مچی دزدیده شده مارادونا در هند پیدا شد

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟