گسترش آتش‌سوزی‌ها در یونان و صدور دستور تخلیه برای کورفو

بقایای سوخته خودروها در جاده‌ای پس از آتش سوزی جنگل‌ها در یونان
بقایای سوخته خودروها در جاده‌ای پس از آتش سوزی جنگل‌ها در یونان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی در یونان باعث شد که برای جزیره کورفو، واقع در غرب این کشور هم دستور تخلیه صادر شود. عکس‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی شعله‌های آتش را نشان می‌دهد که این جزیره را فرا گرفته است. آتش سوزی در بخش شمالی این جزیره روی داده که عمدتا مورد توجه گردشگران بریتانیایی است.

آگهی

دستور تخلیه کورفو در حالی صادر می‌شود که پیش از این دست‌کم ۱۹ هزار نفر نیز از جزیره «رودس» تخلیه شدند. شعله‌های آتش در مرکز این جزیره نیز در حال گسترش است و بسیاری از گردشگران مجبور به ترک هتل‌های خود شده‌اند.

یونان با گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کند و دمای هوا در سراسر این کشور از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر رفته است.

نزدیک به یک هفته است که آتش سوزی‌ها در مناطق این کشور آغاز شده و دفتر ریاست جمهوری یونان اعلام کرد که تعطیلات ملی که برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی شده بود «با توجه به شرایط فوق العاده حاکم بر کشور به دلیل آتش سوزی‌ها» لغو شده است.

دستور تخلیه جزیره کورفو، اواخر روز یکشنبه از سوی سرویس ارتباطات اضطراری یونان صادر شد. به مردم مناطق سانتا، مگولا، پورتا، پالیا، پریتیا و سینیس هم گفته شده که محل سکونت خود را ترک کنند. یک مقام دولتی گفت که قایق‌هایی برای تخلیه ساکنان این مناطق از طریق دریا فرستاده شدند. 

جزیره کورفو، واقع در دریای ایونی در شمال غربی یونان مقصدی محبوب برای گردشگران است و سالانه صدها هزار بریتانیایی از آن بازدید می‌کنند. 

رودس، جزیره دیگر یونان هم درگیر آتش سوزی‌ اخیر است و تا کنون حدود ۱۶ هزار نفر از طریق زمینی و ۳ هزار نفر از طریق دریا از این جزیره تخلیه شده‌اند. به گفته دولت یونان این بزرگترین تخلیه ناشی از آتش سوزی در این کشور است. 

برخی از شرکت‌های هواپیمایی پروازهایشان به یونان را لغو کرده‌اند و هزاران مسافر هم اکنون در فرودگاه «رودس» منتظر فرصتی برای ترک این جزیره هستند. کنستانتیا دیموگلیدو، سخنگوی پلیس یونان به خبرگزاری فرانسه گفت که تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در سراسر این کشور تخلیه شده‌اند. 

برخی گردشگران گفته‌اند که مجبور شده‌اند در گرمای سوزان مایل‌ها پیاده روی کنند تا به مکانی امن برسند. در کنار جاده‌ هم لاشه حیوانات و خودروهای آتش گرفته دیده می‌شود. 

حداقل سه هتل در منطقه جنگلی کیوتاری در شرق «رودس» تخریب شده و معاون شهردار «رودس» گفته است که برخی از مردم مجبور شده‌اند حداقل یک شب را در جعبه‌های مقوایی بخوابند. 

آتش‌نشانی یونان هشدار داده که وضعیت ممکن است بدتر هم شود، زیرا روستاهای بیشتری نیاز به تخلیه دارند و مبارزه برای مهار شعله‌های آتش ممکن است چند روز طول بکشد. 

روز یکشنبه ۲۶۰ آتش نشان با پشتیبانی ۱۸ هواپیما در حال خاموش کردن آتش بودند. شش نفر از آنها به دلیل مشکلات تنفسی برای مدت کوتاهی به بیمارستان منتقل و سپس مرخص شدند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، خطر آتش سوزی جنگل‌ها را افزایش داده است. اسپانیا و ایتالیا از جمله کشورهای مدیترانه‌ای هستند که گرمای شدید را در این هفته تجربه کرده‌اند. آمریکا هم شاهد شکسته شدن رکوردهای دمای بالای هوا بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار و آتش سوزی در دو دفتر رسانه‌ای در یونان

ادامه وزش بادهای شدید و آتش سوزی گسترده در مرکز یونان

آتش‌سوزی در دانمارک؛ ساختمان قدیمی بورس کپنهاگ در میان شعله‌ها سوخت