انتشار تصاویری از فریاد «کمک» زنی بدون حجاب اجباری؛ گزارش‌هایی از احیای گشت ارشاد

لحظه‌ای از ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی
لحظه‌ای از ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصاویری ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است تنش بین یک شهروند زن و مامور پلیس ایران بر سر عدم رعایت حجاب اجباری در یکی از محلات تهران را نشان می‌دهد.

آگهی

هرچند یورونیوز به طور مستقل قادر به تائید صحت این ویدئو نیست اما فردی که در حال تصویربرداری است زمان آن را روز ۲۳ تیر اعلام می‌کند. او همچنین محل فیلمبرداری این تصاویر را محله گیشا در تهران عنوان می‌کند. 

صدای زنی که به نظر می‌رسد مامور زن پلیس به دنبال بازداشت او است در این تصاویر شنیده می‌شود که می‌گوید: «من نمی‌آیم خانم». او در ادامه فریاد «کمک» سر می‌دهد. 

همزمان با انتشار این تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شده است برخی از کاربران از بازگشت خودروهای گشت ارشاد به خیابان‌ها خبر می‌دهند. مقام‌های ایران به طور رسمی درباره از سرگیری فعالیت گشت ارشاد اظهارنظر نکرده‌اند اما وبسایت داخلی «خبرآنلاین» گزارشی با عنوان «گشت ارشاد آغاز به کار کرد» منتشر کرده است.

این در حالی است که فعالیت گشت ارشاد سال گذشته در پی جان باختن مهسا امینی و اعتراض‌هایی که پس از آن روی داد متوقف شده بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران سال گذشته در بحبوحه اعتراض‌های گسترده با شعار «زن زندگی آزادی» در کشور گفته بود که گشت ارشاد «از همان جایی که در گذشته تاسیس شد از همانجا نیز تعطیل شد.»

مقام‌های ایران طی ماه‌های گذشته بارها زنانی را که حاضر به رعایت حجاب اجباری نبودند تهدید به برخورد امنیتی، جریمه و تشکیل پرونده قضایی کرده بودند. با این حال همچنان بسیاری از زنان در تهران و دیگر شهرها بدون حجاب اجباری در انظار عمومی حاضر می‌شوند. 

جمهوری اسلامی سال گذشته پس از جان باختن مهسا امینی با یکی از جدی‌ترین جنبش‌های اعتراضی طی ۴۵ سال حیات خود روبرو شد. محمداسماعیل کوثری، نماینده کنونی مجلس و جانشین پیشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه اخیرا گفته بود که سال گذشته «خیلی‌ها از جمله بعضی از نمایندگان مجلس» از اعتراض دچار هراس شده بودند و فکر می‌کردند کار نظام «تمام» می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید پلیس ایران به دور جدید سخت‌گیری‌ها درباره حجاب از «شنبه ۲۵ فروردین»

تلاش ۵ روزه برای اثبات فرضیه رسمی بی‌هوشی آرمیتا؛ ادعای شاهدان عینی در رسانه‌ بریتانیایی منتشر شد

طرح پارلمان چین برای برخورد با پوشیدن لباس‌های «توهین‌آمیز»: جریمه نقدی و دستگیری