چرا بهتر است عنکبوت‌ها را به جای رها کردن در طبیعت در خانه‌های خودمان نگهداری کنیم؟

تار عنکبوت
تار عنکبوت Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همواره بحث‌هایی بین کارشناسان در مورد بایدها و نبایدهای رها کردن عنکبوت‌ها در بیرون یا داخل خانه وجود داشته‌ است. نظرات بر اساس گونه، محیط و سایر شرایط خاص متفاوت است. با این حال به طور کلی توصیه می‌شود عنکبوت‌ها را بیرون از خانه رها نکنید. همچنین آن‌ها را از بین نبرید.

آگهی

به طور کلی عنکبوت حشره مفیدی است چرا که به تنظیم شمار حشرات مضر دیگر کمک می‌کند. با این حال، این امر بستگی به نوع گونه آن نیز دارد. به طور کلی، عنکبوت‌های بومی برای زندگی در فضای باز، جایی که می‌توانند طعمه‌های متنوع‌تری داشته باشند و به اکوسیستم محلی کمک کنند، مناسب‌تر هستند. بنابراین قبل از رها کردن عنکبوت در بیرون از خانه، ابتدا از نوع گونه آن مطمئن شوید.

چرا نباید عنکبوت‌ها را بیرون از خانه رها کرد؟

توصیه می‌شود عنکبوت‌هایی که در گوشه خانه و کنج دیوارها تار تنیده‌اند را در باغ و یا بیرون خانه خود رها نکنید، مگر این که تشخیص دهید که از نوع گونه‌های بومی باشند. در اینجا توجه به برخی نکات می‌تواند مفید باشد:

عنکبوت‌ها نقش مهمی در تعادل اکوسیستم‌های محلی دارند. آن‌ها از حشرات «مضر» مانند پشه، مگس و سایر انگل‌ها تغذیه می‌کنند.

عنکبوت‌هایی که در داخل خانه زندگی می‌کنند اغلب خود را با این محیط وفق داده‌اند و غذا و سرپناه مناسبی در آنجا پیدا کرده‌اند.

درصورت رها کردن این عنکبوت‌ها در فضای باز بیون از خانه ممکن است با گونه‌های بومی دیگر رقابت کنند، که می‌تواند منجر به اختلافات قلمرو، اختلال در زنجیره غذایی و به طور بالقوه گسترش گونه‌های مهاجم شود.

فضای باز می‌تواند محیط خطرناکی برای برخی از عنکبوت‌های خانگی باشد. این گونه‌ها می‌توانند در معرض خطر شکارچیان طبیعی، شرایط نامساعد آب و هوایی، آفت کش‌ها و سایر خطرات قرار گیرند.

چطور یک عنکبوت مهاجر را از عنکبوت‌های بومی تشخیص دهیم؟

بدین‌منظور نخست در مورد گونه‌های بومی مطالعه کنید: با مراجعه به راهنماهای حشره‌شناسی یا تماس با کارشناسان این حوزه در مورد عنکبوت‌های بومی منطقه خود مطلع شوید. نوع توزیع جغرافیایی یک عنکبوت می‌‌تواند یک عامل کلیدی در تشخیص این دو گونه باشد.

  • زیستگاه و پراکندگی: عنکبوت‌های بومی اغلب زیستگاه‌های خاص و پراکندگی جغرافیایی محدودی دارند. اگر عنکبوتی را در محیطی نامتناسب با گونه‌اش پیدا کردید، ممکن است یک مهاجر باشد.
  • عوامل فصلی: برخی از عنکبوت‌ها ممکن است رفتارهای مهاجرتی فصلی از خود نشان دهند. به عنوان مثال، عنکبوت های گرگی از خانواده (Lycosidae) ممکن است در زمان‌های خاصی از سال به صورت دسته جمعی حرکت کنند. اگر در یک فصل خاص متوجه هجوم ناگهانی آن‌ها شدید، می‌تواند نشان دهنده گونه‌ی مهاجرتی باشد.

چطور بدون آسیب رساندن به آن‌ها از شرشان خلاص شویم؟

اگرچه کارشناسان به فکر حفظ طبیعت هستند اما ‌کسی خواهان هجوم عنکبوت‌ها به در و دیوارهای خانه‌اش نیست.

اگر عنکبوت‌های غیر بومی دارید که نمی‌توانند در بیرون از خانه زنده بمانند، آن‌ها را به قسمت دیگری از خانه همچون گاراژ یا زیرزمین خود، جایی که مزاحم دیگران نباشند، انتقال دهید.

همچنین می‌توانید شکاف‌های دیوارهایتان را پر کنید تا از ورود عنکبوت‌ها به خانه‌تان جلوگیری کنید و به آن‌ها اجازه دهید تا پناهگاه دیگری پیدا کنند.

اگر از آنها می‌ترسید، می‌توانید درمان های مقابله با ترس از عنکبوت یا آراکنوفوبیا را دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه با آن‌ها زندگی کنید.

اگر متوجه شدید که عنکبوت خانه شما از نوع بومی است، می‌توانید با رها سازی آرام آن به وسیله یک کاغذ یا ظرف مناسب با خیال راحت آن را در بیرون رها کنید و اجازه دهید در نزدیکی خانه شما تکامل یابد تا از ایجاد مزاحمت برای اکوسیستم جلوگیری کرده در عین حال به آن اجازه دهید پناهگاه جدید خود را راحت‌تر پیدا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میهمان ناخوانده در گوش یک زن تایوانی که از شنیدن صداهای عجیب و غریب کلافه شده بود

کشف گونه منحصربفردی از رتیل در ایران؛ ملاقات با «طلای پرشین»

مقامات تایلند «میمون‌های تهاجمی و دزد» لوپبوری را جمع‌آوری می‌کنند