فرمانده ارتش اوکراین: تانک‌های فرانسوی چون زره نازکی دارند به درد حملات ما نمی‌خورند

تانک‌های فرانسوی AMX-10
تانک‌های فرانسوی AMX-10 Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحویل تانک‌های فرانسوی مدل AMX-10 به اوکراین، هر چند در ابتدا با استقبال رئیس جمهوری و وزیر دفاع اوکراین مواجه شد ولی یکی از فرماندهان ارتش این کشور اعلام کرد که تانک‌های رزمیِ سبک‌وزن فرانسوی کارآیی لازم را برای ترتیب دادن حملات در خط مقدم نبرد با روسیه ندارد.

آگهی

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود به خاطر ارسال تانک‌های چابک رزمی به کی‌یف تشکر کرده و الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز در بدو ورود این تانک‌ها سوار بر یکی از آنها جلوی دوربین خبرنگاران حاضر شده بود. 

اما یکی از فرماندهان ارتش اوکراین از کشته شدن چهار خدمه یکی از تانک‌های فرانسوی در حملات اخیر خبر داده و علت ‌آن را زره نازک این خودروهای نظامی دانسته که عملا کاربرد آنها را در حملات نیروهای تحت امر کی‌یف بسیار محدود کرده است. 

این فرمانده اوکراینی که روز جمعه و با نام مستعار اسپارتانتز با خبرگزاری فرانسه گفتگو کرده، توضیح داده که تانک‌های فرانسوی به دلیل زره نازک باید به عنوان پشتیبانی آتش به کار گرفته و به هیچ وجه نباید عازم خط مقدم شوند. 

او ادامه داده که اخیرا یکی از تانک‌های فرانسوی که به خط مقدم جبهه اعزام شده بود، به دلیل گلوله‌باران نیروهای روسیه، رزه نازک آن سوراخ شد که موجب بروز انفجار و کشته شدن سرنشینانش شد. 

به گفته او ترکش‌های یک گلوله ۱۵۲ میلیمتری که در نزدیکی این تانک‌ها منفجر شود، برای شکافتن زره نازک آنها کافی است. 

البته فرمانده تیپ ۳۷ تفنگداران دریایی اوکراین تاکید کرد که تانک‌های فرانسوی از امکانات رصد و آتش‌بار خوبی بهره می‌برند ولی استفاده طولانی از آنها در جاده‌های خاکی و پر از دست‌انداز به سرعت به جعبه دنده آنها آسیب می‌زند. 

او همچنین دوره یک ماه آموزش نیروهای اوکراینی را که از سوی فرانسه برنامه‌ریزی و اجرا شده، برای تسلط کامل بر تانک‌های AMX-10 ناکافی دانسته است. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

تانک‌ AMX-10 حدود ۲۰ تن وزن دارد و برخلاف تانک‌های سنگین دارای چرخ است. ارتش فرانسه این تانک‌ها را در ۱۹۷۰ توسعه داد و سپس اقدام به جایگزین کردن آنها با تانک‌های مدرن‌تر جگوار کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا روسیه به جای تانک‌های لئوپارد اوکراین ماشین‌آلات کشاورزی را منهدم کرد؟

یک شرکت آلمانی در تدارک راه‌اندازی کارخانه تولید تانک در اوکراین است

«ربات‌های قاتل» روسیه تانک‌های آبرامز و لئوپارد-۲ را در اوکراین مهار خواهند کرد؟