تحویل «یوروفایتر تایفون» به عربستان؛ بریتانیا با استناد به ایران موافق اما آلمان مردد است

جنگنده‌ «یوروفایتر تایفون»
جنگنده‌ «یوروفایتر تایفون» Copyright AP via BAE Systems
Copyright AP via BAE Systems
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ائتلافی آلمان بر سر این که آیا برلین باید در برابر فشارهای بریتانیا سر خم کرده و با ساخت جنگنده‌های «یوروفایتر تایفون» برای عربستان سعودی موافقت کند، دچار تشتت آراء است.

آگهی

قراردادی که پنج سال پیش بین ریاض و BAE Systems برای تحویل ۴۸ جت جنگی منعقد شد، به دلیل جنگ داخلی یمن، جایی که نیروهای عرب به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ میلادی در آن مداخله کردند، متوقف شد.

منابع آگاه در صنعت هواپیماسازی در آن زمان به رویترز گفتند که یک سوم قطعات و اجزای این جت‌ها در آلمان تولید می‌شود.

بنا به گزارش روزنامه «ولت ام زونتاگ» در روز شنبه به نقل از منابع ناشناس، اولاف شولتش، صدراعظم سوسیال دموکرات (SPD) به همراه کریستین لیندنر، وزیر دارایی، تمایل به صدور مجوز فروش «یوروفایتر تایفون» به عربستان را دارند، اما سبزها و بخش‌هایی از سوسیال دموکرات‌ها به شدت با فروش این جت‌ها به ریاض مخالف هستند.

Remy De La Mauviniere/AP2005
یک سوم قطعات و اجزای جت‌ «یوروفایتر تایفون» در آلمان تولید می‌شودRemy De La Mauviniere/AP2005

آلمان پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی، فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کرد و رویکردی بسیار سخت‌تر از متحدان اصلی خود مانند آمریکا، فرانسه و بریتانیا اتخاذ کرد.

با توافق آنگلا مرکل، صدراعظم وقت و حزب سوسیال دموکرات آلمان در مارس ۲۰۱۸ میلادی، فروش تسلیحات به هر یک از طرف‌های جنگ در یمن، به استثنای برخی اقلام تأیید شده قبلی و مواردی که در کشور خریدار باقی می‌ماند، ممنوع شد.

بریتانیایی‌ها با نزدیک شدن عربستان سعودی و ایران و احتمال پایان یافتن جنگ نیابتی آنها در یمن استدلال کرده‌اند که آلمان دیگر نمی‌تواند مانع صدور و فروش جت‌های یوروفایتر به طرف‌های ثالث شود.

سخنگوی صدراعظم از اظهار نظر در خصوص این گزارش روزنامه «ولت ام زونتاگ» خودداری کرده است.

Donato Fasano/AP2011
نمایی دیگر از «یوروفایتر تایفون»Donato Fasano/AP2011

طراحی «یوروفایتر تایفون» از سال ۱۹۸۳ میلادی در پروژه مشترک پنج کشور اروپایی بریتانیا، آلمان غربی، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه آغاز و سه سال بعد شرکت هلدینگ یوروفایتر جی‌ام‌بی‌اچ (Eurofighter GmbH) برای انجام این پروژه تشکیل شد. فرانسه خیلی زود از این پروژه خارج و طراحی جنگنده‌ مختص خود را آغاز کرد. 

این جنگنده که هم‌اکنون بصورت انبوه تولید می‌شود در نیروی هوایی بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، عربستان سعودی، عمان و کویت بخدمت گرفته شده است.  

«یوروفایتر تایفون» با قابلیت پرواز ابرپیمایشی با سرعت ۱٫۵ ماخ و با وزن خالی ۱۱ تن قادر به برخاست با وزن ۲۳٫۵ تن، جنگنده‌ای بسیار چالاک است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه پس از جنگنده‌های آمریکایی چشم به یوروفایترهای اروپا دوخته است

اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم