مبارزه با یهودی‌ستیزی در ایتالیا؛ بازیکنان فوتبال دیگر حق پوشیدن پیراهن شماره ۸۸ را ندارند

شادی بازیکن شماره ۸۸ لاتزیو
شادی بازیکن شماره ۸۸ لاتزیو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با توافق میان وزرای ورزش و کشور ایتالیا، از این به بعد بازیکنان فوتبال در این کشور اجازه پوشیدن پیراهن با شماره ۸۸ را نخواهند داشت.

آگهی

این تصمیم که به عنوان بخشی از یک طرح مبارزه با یهودی ستیزی توسط دولت و فدراسیون فوتبال ایتالیا ارائه شده، از روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن جنبه اجرایی پیدا کرده است. 

وزرای ورزش و کشور ایتالیا توافق‌نامه‌ای را با گابریله گراوینا، رئيس فدراسیون فوتبال ایتالیا امضا کردند که بر اساس آن تلاش‌ها برای مقابله با یهودی‌ستیزی در استادیوم‌های فوتبال ایتالیا افزایش می‌یابد. 

ممنوعیت پوشیدن شماره ۸۸ به این دلیل اجرایی شده که یهودیان این عدد را اشاره‌ای به شعار معروف Heil Hitler آلمان نازی می‌دانند چراکه حرف H هشتمین حرف الفبا به شمار می‌رود و کنار هم قرار گرفتن دو عدد ۸ به معنای دو حرف اچ و مخفف سلام نازی تعبیر می‌شود. 

بر اساس این توافقنامه همچنین قرار شده در صورتی که تماشاگران شعار یا رفتاری یهودستیزانه داشته باشند مسابقه مذکور متوقف شود. 

متئو پیاندونتسی، وزیر کشور ایتالیا در این خصوص می‌گوید: «این حرکت پاسخی کافی و کارآمد به رفتارهای متعصبانه و توهین آمیزی است که اغلب در استادیوم‌های ما مشاهده می‌شود.» 

در همین رابطه گراوینا، رئيس فدراسیون فوتبال ایتالیا نیز گفت: «اعتبار فوتبال با رفتارهای تبعیض‌آمیز آسیب می‌بیند و این موضوع بازتاب مستقیمی در جامعه ایتالیا نیز دارد.» 

پیش‌تر در مسابقه ماه مارس تیم‌های لاتزیو و رم، یکی از هواداران لاتزیو با یک پیراهن شماره ۸۸ که پشت آن نام «هیتلرسون» نوشته بود در استادیوم المپیکو شهر رم حاضر شد. این هوادار در ادامه دستگیر و مادام‌العمر از حضور در ورزشگاه محروم شد. 

هواداران لاتزیو ایتالیا که به انجام رفتارهای فاشیستی مشهور هستند، پیش از این نیز بارها رفتارهای دست راستی و رادیکالی از خود نشان داده‌اند. 

هواداران این تیم عموما دیکتاتور ایتالیا در زمان جنگ جهانی دوم یعنی بنیتو موسولینی را که یکی از متحدین هیتلر در آن زمان به شمار می‌رفت، تمجید و تحسین می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در فصل اخیر رقابت‌های سری آ فوتبال ایتالیا، ماریو پاسالیچ هافبک آتالانتا و توماس بیسیچ بازیکن لاتزیو که هر دو کروات هستند، شماره ۸۸ بر تن داشتند.

 حدود ۲۰ سال قبل هم جی جی بوفون در سال‌های ابتدایی حضورش در باشگاه پارما تصمیم گرفت به جای شماره ۱ از پیراهن شماره ۸۸ استفاده کند که این تصمیم اسطوره فوتبال ایتالیا با انتقادات بسیاری رو به رو شد. 

بوفون در ادامه مجبور شد از پوشیدن پیراهن شماره ۸۸ منصرف شود و همان شماره ۱ معروف را بر تن کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقش ستاره‌ داوود بر نمای چندین ساختمان در پاریس؛ دادستانی فرانسه تحقیقات را آغاز کرد

بازماندگان ۶ قربانی حملات نازی‌ها به ایتالیا ۱۲ میلیون یورو غرامت دریافت می‌کنند

بوفون کفش‌های خود را می‌آویزد؛ اسطوره ایتالیایی جانشین ویالی می‌شود؟