آرزوی پدر شدن؛ دانشمندان اسپرم‌های سالم مردان نابارور را یافتند

اسپرم
اسپرم Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس مطالعات جدید، دانشمندان راه نوینی برای تشخیص یکی از رایج‌ترین اشکال‌ ناباروری در مردان یافتند.

آگهی

محققان توانستند با روشی بدون نیاز به جراحی اسپرم‌های سالم و کارا را در مردان ناباور بیابند. این روش علاوه بر این که در آینده می‌تواند تشخیص ناباروری در مردان را تسهیل کند، به نظر می‌رسد می‌تواند با کمک به درمان این اختلال و همچنین افزایش امکان استخراج اسپرم‌های سالم و کارا به مردان نابارور برای پدر شدن یاری رساند.

آیا ناباروری مردان قابل درمان است؟

نابروری مردان پیوسته بر زندگی شمار قابل توجهی از مردم جهان تاثیر می‌گذارد. حدود ۱۵ درصد زوج‌ها در سراسر جهان نابارورند که نیمی از آن‌ها به دلیل ناباروری مردان است. 

اما انواع بسیاری از ناباروری در مردان وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها بی‌نطفگی غیرانسدادی (Non-obstructive azoospermia) است.

مردان مبتلا به این اختلال در موقع انزال قادر به آزادسازی اسپرم نیستند و درواقع تعداد اسپرم‌ها در مایع منی آن‌ها به صفر می‌رسد. 

 ناهنجاری‌های ژنتیکی و مشکلات هرمونی مانند تولید پایین هورمون هیپوفیز از جمله علل عمده بی‌نطفگی غیرانسدادی در مردان است. 

تغییر اساسی در سبک زندگی، درمان‌های دارویی و یا هورمون درمانی در برخی موارد از جمله راه حل‌هایی برای بی‌نطفگی غیرانسدادی به شمار می‌روند.

استفاده از عمل جراحی

با پیشرفت فناوری تولید مثل، روش‌های دیگری از جمله استخراج اسپرم با جراحی نیز محقق شد. در این روش که با عنوان استخراج اسپرم از بیضه‌ها (Testicular Sperm Extraction) شناخته می‌شود، قسمتی از بافت بیضه با هدف استخراج اسپرم‌های سالم و زنده جدا می‌شود. از این اسپرم‌ها می‌توان برای لقاح مصنوعی استفاده کرد.

با این حال این فرایند در همه موارد موفقیت آمیز نیست. زیرا تحرک اسپرمی که به این صورت استخراج می‌شود ممکن است کم باشد و در فرایند لقاح مشکل ایجاد کند. علاوه بر آن، انجام این عمل احتمال دارد تا ۱۰ ساعت طول بکشد.

استخراج اسپرم از بیضه‌ها همچنان می‌تواند عوارضی را چون ناهنجاری‌ بیضه‌ها، کاهش عملکرد کلی آن‌ها و حتی کاهش تولید تستوسترون در پی داشته باشد.

روش نوین

محققان با انجام مطالعه مذبور به دنبال یافتن راه‌ بهتری برای تشخیص بی‌نطفگی غیرانسدادی از طریق روشی بدون نیاز به جراحی و همچنین یافتن اسپرم‌های سالم هستند.  

به همین دلیل دانشمندان یک آزمایش طیف‌سنجی جرمی انجام دادند. این آزمایش اگرچه معمولا برای اندازه‌گیری یون‌های باردار استفاده می‌شود اما می‌توان از آن برای سنجش کیفیت اسپرم نیز استفاده کرد.  

آن‌ها این آزمایش را بر روی بیمارانی که با استفاده از نمونه‌برداری پیش‌تر ابتلایشان به بی‌نطفگی انسدادی تایید شده بود و همچنین گروهی از مردان با توانایی بارداری طبیعی انجام دادند.  

محققان از طریق این روش تحلیلی با هدف یافتن احتمالی سلول‌های اسپرم سالم بقایای سلول‌ها و سلول‌های دارای رشد ناقص را غربال کردند.

آن‌ها در نتیجه توانستند دو پروتئین AKAP4 و ASPX را که در اسپرم‌های سالم افراد مبتلا به بی‌نطفگی انسدادی بیابند. آن‌ها پروتئین AKAP4 را در دم و ASPX را در سر اسپرم این مردان یافتند.  

به نظر می‌رسد وجود این دو پروتئین نشانه‌ای از بی‌نطفگی انسدادی در مردان باشد. در نتیجه می‌توان از بررسی آن‌ها به عنوان راهی برای تشخیص این بیماری بدون نیاز به جراحی استفاده کرد.

البته اگرچه نحوه عملکرد دقیق پروتئین‌های AKAP4 و ASPX همچنان مشخص نیست اما به صورت بالقوه از آن‌ها می‌توان برای یافتن روش‌های درمانی نوین استفاده کرد.

آگهی

همچنین از نتایج این تحقیق می‌توان برای یافتن راهی درجهت نابرورسازی مردان بدون نیاز به جراحی و یا درمان هورمونی استفاده کرد. اما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

نتایج این تحقیق در مجله علمی‌-پژوهشی دانشگاهی «پروتئومیکس مولکولی و سلولی» به چاپ رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیمارستان «گایز» لندن از ۱۳۶ زن به دلیل آسیب دیدن تخمک‌های منجمد شده آنها عذرخواهی کرد

نگرانی دانشمندان از کاهش قدرت باروری مردان؛ چگونه می‌توان از اسپرم‌ها محافظت کرد؟

اوکراین ارائه خدمات کنسولی به مردان در سن خدمت نظامی را به حالت تعلیق درآورد