مذاکرات ایران و آمریکا شکست خورد؟

پرچم‌های ایران و آمریکا
پرچم‌های ایران و آمریکا Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده مجلس ایران حصول «توافق قریب‌الوقوع» میان آمریکا و ایران را در چارچوب مذاکراتی که مکان انجام آن نیویورک عنوان شده، به دلیل آن چه که «کارشکنی آمریکا» توصیف کرد، منتفی دانست.

آگهی

مجتبی توانگر روز شنبه با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آمریکا در تلاش برای امتیازگیری هسته‌ای از ایران در ازای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده است که این امر خلاف قانون و مغایر منافع ایران است.»

نماینده مجلس ایران سپس مدعی شد: «دولت آمریکا همچنین درصدد کشاندن ایران به مذاکرات مستقیم رسمی است.» او افزود: «دولت امریکا حتی در زمینه مبادله زندانیان نیز جدی نبوده و آن را به غنی‌سازی مرتبط می‌کند.»

آقای توانگر هدف از انتشار اخبار توافق کوتاه‌مدت ایران و آمریکا را «شرطی‌سازی فضای اقتصادی و وارد کردن شوک به بازار» دانست.

رسانه‌های مختلفی طی روزهای گذشته شبه اخبار و گمانه‌زنی‌هایی را در مورد حصول توافق کوتاه‌مدت میان ایران و ایالات متحده منتشر کردند که چارچوب‌ این توافق مورد ادعا گاه دستیابی به جایگزینی برای برجام و گاه تبادل زندانیان عنوان شده بود. بر پایه این شبه اخبار، امیدواری‌هایی در مورد لغو تحریم‌های نفتی و آزادسازی حدود ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف مطرح شده بود.

همزمان، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد تهران پس از نزدیک به ۳ ماه به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسید. 

البته وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه توافق موقت ایالات متحده و ایران در ازای لغو تحریم‌ها را «نادرست و گمراه‌کننده» خوانده بود و نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز روز شنبه اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک رسانه آمریکایی جزئیاتی را درباره مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا منتشر کرد

ابراهیم رئیسی: موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بشردوستانه و قابل مذاکره است

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند