حمله مرگبار کوسه در ساحل مصر؛ چگونه می‌توان خطر حمله این جانور را کاهش داد؟

ساحل غردقه در حاشیه دریای سرخ
ساحل غردقه در حاشیه دریای سرخ Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های مصری و روسی می‌گویند یک مرد روس روز پنجشنبه پس از آنکه در نزدیکی ساحل دریای سرخ مورد حمله کوسه قرار گرفت جان باخت.

آگهی

بنا به اعلام وزارت محیط زیست مصر این مرد روس بر اثر حمله یک کوسه ببری در آب‌های نزدیک شهر غردقه در شرق مصر کشته شد. مقام‌های مصر دسترسی به ۷۴ کیلومتر از ساحل دریای سرخ را محدود کرده‌اند. قرار است این محدودیت تا روز یکشنبه ادامه داشته باشد.  

وزارت محیط زیست مصر اعلام کرده است که این کوسه ببری را شکار کرده‌اند و به آزمایشگاه منتقل کرده‌اند تا دلیل این حمله نادر مشخص شود. 

کنسولگری روسیه در غردقه اعلام کرد که قربانی این حادثه یک شهروند این کشور بود اما از اعلام نام او خودداری کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که گفته می‌شود لحظات وقوع این حادثه را نشان می‌دهد. حمله کوسه‌ها در دریای سرخ به ندرت روی می‌دهد هرچند در سال ۲۰۲۲ دو حادثه مرگبار مشابه در آب‌های نزدیک غردقه به وقوع پیوسته بود. 

یک شهروند اتریش و یک گردشگر رومانیایی در جریان حملات سال گذشته کوسه‌ها کشته شدند. 

سواحل شرقی مصر در حاشیه دریای سرخ از جمله غردقه و شرم‌الشیخ شهرت زیادی دارند و شمار زیادی از گردشگران اروپایی هر سال به این سواحل می‌روند. 

خطر حمله کوسه‌ها را چگونه می‌توان کاهش داد؟

کوسه ببری گونه‌ای بزرگ از کوسه‌های شکارچی است و در آب‌های گرم و استوایی زندگی می‌کند. یکی از بیشترین موارد از حملات ناگهانی و غیرتحریک‌آمیز کوسه‌ها به انسان از سوی کوسه ببری ثبت شده است.

داده‌های بین‌المللی از حملات کوسه‌ به انسان‌ها نشان می‌دهد که خطر چنین حمله‌هایی بسیار کم است. طبق همین آمار احتمال کشته شدن بر اثر حمله کوسه یک در چهار میلیون است.

از جمله توصیه‌هایی که برای کاهش خطر حمله کوسه‌ها می‌شود پرهیز از شنا در دریا در طول شب است. کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند که اگر سابقه مشاهده کوسه در منطقه وجود دارد از شنا پرهیز شود. آنها همچنین از شناگران می‌خواهند که اگر زخمی باز بر روی بدن دارند، در آب‌هایی که خطر حضور کوسه در آنها وجود دارد شنا نکنند. 

به گفته کارشناسان کوسه‌ها بیشتر احتمال دارد به افرادی که تنها شنا می‌کنند حمله کنند. در نتیجه شنای گروهی می‌تواند یکی از تدابیر احتمالی برای جلوگیری از حمله کوسه‌ها باشد. 

خودداری از ایجاد سر و صدای زیاد با تکان دادن دست و پا در آب (شالاپ شالاپ) نیز می‌تواند خطر حمله کوسه‌ها را کاهش دهد. 

کارشناسان بر این باور هستند که بهترین رویکرد هنگام حمله کوسه ضربه زدن به نوک دماغ این جانور یا حمله به نقاط آسیب‌پذیر بدنش مانند آبشش‌ها یا چشم‌ها است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا همچنان بهشت مصرف‌کنندگان و تاجران گوشت کوسه است

استفاده کوسه‌ها از میدان مغناطیسی زمین به عنوان قطب‌نما در مهاجرت‌های اقیانوسی

«کوسه گودزیلای» ۳۰۰ میلیون ساله کشف شده در نیومکزیکو نام رسمی پیدا کرد