انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ مایک پنس اولین معاون رئیس جمهوری معاصر که مافوق خود را به چالش می‌کشد

دونالد ترامپ و مایک پنس دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴
دونالد ترامپ و مایک پنس دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در دوران دونالد ترامپ، روز چهارشنبه با اعلام رسمی نامزدی خود در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان در مقابل دونالد ترامپ قرار خواهد گرفت. وی انتخاب میان خود و ترامپ «بی‌مسئولیت» را بسیار ساده دانست.

آگهی

این مسیحی محافظه‌کار ۶۴ ساله در سخنرانی خود با انتقاد صریح از دونالد ترامپ ادعا کرد که تلاش‌های رئیس سابقش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ می‌بایست صلاحیت او را زیر سوال برد.

با این حال او بر دفاع از کارنامه‌ چهارساله‌ی خود در دوران ترامپ به عنوان معاون رئیس جمهور، اصرار داشت و گفت که به «هرروز» بودن در کنار تاجری که رئیس دولت شد، افتخار می‌کند.

روز یورش به کنگره و آهنگ جدایی  پنس از ترامپ

شدیدترین انتقادهای وی از ترامپ مربوط به ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بود که گروهی را برای یورش به کنگره این کشور تشویق کرده بود. او دراین‌باره به هوادارانش گفت: «همانطور که بارها گفته‌ام، در آن روز سرنوشت ساز، سخنان رئیس‌جمهور ترامپ غیرمسئولانه بود و خانواده من و همه افراد حاضر در کنگره را به خطر انداخت.» او ادامه داد: « مردم آمریکا لایق هستند که بدانند در آن روز، رئیس‌جمهوری از من خواست تا میان او و قانون اساسی یکی را انتخاب کنم. حالا رای‌دهندگان با همین انتخاب مواجه هستند. انتخاب من برای همیشه قانون‌اساسی خواهد بود.»

مایک پنس که خود از مخالفان سرسخت سقط جنین بود، به دونالد ترامپ کمک کرد تا در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بتواند جناح راست مذهبی را با خود همراه کند. و حالا پس از سال ها وفاداری آهنگ خود را تغییر داده است.

در روز حمله به کنگره، مایک پنس به عنوان معاون رئیس جمهور، جلسه کنگره را رهبری کرد که طی آن مقامات منتخب باید پیروزی جو بایدن را تأیید می کردند. اگرچه او فقط یک نقش تشریفاتی داشت، اما دونالد ترامپ اصرار داشت که از تایید نامزد دموکرات خودداری کند.

اما عدم پیروی پنس منجر به دشمنی شدیدی میان او و حامیان ترامپ شد و وقتی شورشیان به زور وارد کنگره شدند با شعارهایی خواستار به «دار آویختن» پنس بودند.

جدایی میان او و ترامپ می‌تواند شانس موفقیت مایک پنس را به خطر بیاندازد، زیرا بسیاری از حامیان وفادار به دونالد ترامپ همچنان او را «خائن» می‌دانند.

جایگاه نامزدهای جمهوری‌خواه در نظرسنجی‌ها

در حال حاضر، آنطور که میانگین نظرسنجی‌های وبسایت FiveThirtyEight نشان می‌دهد، مایک پنس با اختلاف زیادی از «دونالد ترامپ» و «ران دیسانتیس» عقب‌تر است. بطوریکه ترامپ با ۵۴ درصد حمایت بسیار جلوتر از سایر رقبای هم حزبی خود قرار دارد، دیسانتیس با ۲۱ درصد در ردیف بعدی و مایک پنس با ۵ درصد در رتبه سوم قرار دارد.

 نظرسنجی سایت RealClearPolitics حتی میزان محبوبیت پنس را بسیار کمتر و آن را ۳.۸ درصد اعلام کرده است که بعد از نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد با ۴.۴ درصد در رتبه‌ی چهارم قرار گرفته است.

سابقه رویارویی پنس با ترامپ بر سر موضوعاتی همچون ادعای تلاش‌ ترامپ در جهت تضعیف نتایج انتخابات ۲۰۲۰، جلب نظر طرفداران دو آتیشه ترامپ را برای مایک پنس دشوار کرده است.

آقای پنس از مدت‌ها قبل مواضع سخت‌گیرانه‌ای در مورد اعمال محدودیت بر سقط جنین داشته و قبلا هم مخالفت خود را با ازدواج همجنس‌گرایان اعلام کرده بود. پنس یکی از معدود نامزدهای برجسته‌ای بوده است که چالش قانونی سقط جنین دارویی و تلاش‌ها برای حذف آن از بازار را به جان خریده است. پنس همچنین بر تعهد خود به آزادی مذهبی تاکید دارد و با این حال معتقد به ازدواج «بین زن و مرد» است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش هاآرتص: پیشرفت‌های عمده‌ای در جریان تماس‌های ایران و آمریکا حاصل شده است

پنج کشور جدید به عضویت شورای امنیت سازمان ملل در آمدند؛ متحد روسیه رای نیاورد

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد