وزارت دفاع بریتانیا: طرح روسیه برای به هدر دادن موشک‌های اوکراین با پهپادهای ارزان ایرانی شکست خورد

قطعات پهپاد ساقط شده منسوب به ایران در اوکراین
قطعات پهپاد ساقط شده منسوب به ایران در اوکراین Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع بریتانیا گزارش داد که روسیه در طول ماه مه بیش از ۳۰۰ پهپاد ساخت ایران را به سمت اوکراین پرتاب کرد تا این کشور از ذخیره موشک‌های دفاع هوایی پیشرفته خود برای سرنگونی آنها استفاده کند، اما این تلاش آنها برای ضربه زدن به ذخایر موشکی کی‌یف نتیجه نداد.

آگهی

بر پایه این گزارش، روسیه طی ماه گذشته میلادی «بیشترین استفاده» از پهپادهای ایرانی را ثبت کرد ولی اوکراین ۹۰ درصد این پهپادها را عمدتا با استفاده از سلاح‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر دفاع هوایی خود و بخشی را نیز با ارسال پارازیت‌های الکترونیکی ساقط کرده است.

تخمین زده می‌شود که هر فروند از پهپادهای شاهدِ منسوب به ایران بیش از ۲۱ هزار دلار قیمت داشته باشند که در مقایسه با ارزش موشک‌های و پهپادهای پیشرفته مورد استفاده روسیه در تهاجم نظامی به اوکراین به میزان قابل توجهی ارزان‌تر است.

وزارت دفاع بریتانیا در گزارش روز دوشنبه خود تاکید کرد که نه تنها روسیه در وادار کردن اوکراین به هدر دادن موشک‌های دفاع هوایی پیشرفته‌اش شکست خورده بلکه ارتش این کشور در انهدام سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین نیز ناتوان بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

اوکراین دارای انواع سیستم‌های دفاع هوایی از جمله سامانه‌های موشکی پیشرفته پاتریوت است که از متحدان خود یعنی آمریکا و اروپا دریافت کرده است. 

البته روسیه ماه گذشته مدعی شد که یک سامانه موشکی پاتریوت را در خاک اوکراین منهدم کرده اما ایالات متحده از آسیب کم آن خبر داد؛ به میزانی که موجب از کار افتادن آن نشد تا به سرعت تعمیر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین؛ لندن نزدیک به ۳ میلیارد پوند برای تقویت ذخایر نظامی خود هزینه می‌کند

پشت پرده شایعه درگذشت چارلز سوم پادشاه بریتانیا چه بود؟

آمریکا و بریتانیا اعضای واحد ۸۴۰ سپاه قدس و «شبکه ایرانی ترور روزنامه‌نگاران» را تحریم کردند